Hej!
Vår kille kom i v 34+1, men han var nära att komma redan i v 31+2, då vattnet gick med mycket värkar till följd. Jag låg stilla i sängen på antenatalen i tre veckor och de var nog mycket värda för lilla gossen.
Han vägde 2500 och var 46 cm lång. Andades fint, skrek efter förlossningen och ammade redan efter 1,5 h! Dock inte så mycket, så det blev sond i två veckor. Vi var kvar på neo i 10 dagar och sedan 2 v hemsjukvård. Jag tror att det är ganska lång tid med tanke på hur bra han ändå mådde och jag fattade det som att de ville ha mer uppsikt för att han legat tre veckor utan fostervatten. Man vill veta att han inte får en infektion, även senare alltså.
Vi vårdades med kängurumetoden på neo. Läs gärna om den om du hinner och inte redan är påläst förstås. Då kunde man vara nära varandra och det kändes naturligt att han fick värme via våra kroppar istället för en bädd eller lampa.
Jag kan rekommendera andningslarm hemma om du inte redan har. Han sover på rygg förstås, men har faktiskt haft ett längre andingsuppehåll med ambulansfärd tillbaka till sjukhuset. Sen dess ligger han på larm, så att jag ska våga sova själv också. Det behöver absolut inte hända prematurer och det kan hända även andra. Men det blir ju en längre tid som små och lite outvecklade.
Magbesvär är också vanligt hos prematurer. På neo sa de när jag frågade att de kände igen det från i princip samtliga barn som vårdas där.
Sammanfattningsvis sa de till mig innan förlossning (hade ju tre veckor på mig att förbereda mig på prematur) att det är mat och andning som kan vara svårt. Båda får de bra hjälp med på neo!
Jag fick komma till avdelningen och titta i förväg. De är måna om att föräldrarna är förberedda. Du kan fråga om det om det inte erbjuds dig tycker jag. Dt kändes bra att se alla apparater och slangar i förväg.
Stort lycka till!