• Linda77

Nån som fött i vecka 32-34?

Pga av medicinska komplikationer har nu min läkare börjat prata om att ev. ta ut barnet de närmaste veckorna. Känner mig orolig och vet inte riktigt vad jag har att vänta? Så är det nån som fått föda/kejsarsnitt mellan vecka 32-34, så får ni gärna dela med er av era erfarenheter! Hur har barnet mått? Hur mycket vägde barnet? Vilka ev. komplikationer tillstötte? Hur länge stannade ni på neontal avdelningen? Jag är tacksam för alla tankar och allas berättelser! /Linda

• Svar på tråden Nån som fött i vecka 32-34?
  • sofsan

Jag fick mina töser i vecka 34+1 och jag har skrivit en förlossningsberättelse på min blogg och hur läget varit och här.Kika gärna in och läs där  =)

www.sofsan.blogg.se

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Nova & Nora 100415 ღ ¸.?°´¯)
  • juicey

Den 25 dec 2009 fick jag mitt tredje barn i v 32+0.  han vägde 1710 gram vilket var lite lite under normalkurvan för den graviditetsveckan. Nu var mitt inte ett planerat snitt utan ett urakut katastrofsnitt då moderkakan lossnade och det blev välduigt bråttom. P g a det mådde han inte alls bra när han kom ut och fick ligga två dygn i respirator och ytterligare en vecka i c-pap. Jag han inte heller få nån kortisonspruta för att skynda på lungmognaden vilket kan ha spelat in. Mina två äldre barn (tvillingar) föddes i v 30+4 och där hann jag få kortison och ingen av dem behövde resp eller c-pap. Min siste son låg ca en vecka i stängd kuvös ooch ytterligar en och en halv vecka på värme bädd. Vi gick hem på tidig hemgång  efter två och en halv vecka när han var i v 34+4 vilket får räknas som tidigt. I Mamlö brukar man få gå hem tidigast i v 35+0. Vi var sen inskrivna på neonatal till han skulle varit två veckor p g a att han har gått upp dåligt i vikt. Har varit mycket förkyld och ävem haft en Rsindektion då han fick vårdas på sjukhus. Jag vet inte om det beror på att han var prematur eller om han hade blivit lika ofta sjuk om han fötts i tid. Han har ju två äldre syskon i förskole-ålder som smittar honom med alla föörkylningar. I övrigt klarar han sig utmärkt ialla avseende och tror att de flesta barn som föds i de grav-veckorna gör de förutsatt attde är friska i grunden och "bara" tidiga. Nu är ju snart den värsta förkylningstiden över också.
    Hoppas att allt går bra för dig!

• yodi

min yngsta är född den 20/2 i v 32+6
    hon vägde då 1640g, hon var tillväxt hämmad pga att jag hade hf, det var också därför hon föddes för tidigt. jag hade dock hunnit få två kortison sprutor två veckor innan hon föddes.

första dygnet låg hon i kuvös och hade cpap, hon fick även glukos dropp då hon hade lågt blodsocker, och hon sondmatades.

andra dygnet flyttades hon till värmebädd, men behövde vare sig cpap eller gluckos dropp, när jag lade henne till bröstet så sög hon även om hon inte orkade få i sig så mycket.

efter en vecka så fick vi familjerum, hon hade kvar värmebädden men vi sänkte värmen i den gradvis, hon ammade en hel del men behövde fortfarande matas med sonden som komplement.

efter fem dagar med familjerum så fick vi åka hem med hemsjukvård.
    vi blev utskrivna från hemsjukvården efter en månad, då ammades hon en hel del men behövde fortfarande få tillmatning efteråt, efter två veckor inom hemsjukvården så bytte vi ut sonden mot nappflaska.

hon är dagsläget två månader och två veckor, hon vägde i måndags 3128g.
    vi har så sakteliga kunnat släppa tillmatningen och sedan två veckor så klarar hon sig bra på enbart amning. hon fixerar blicken och "pratar" med en, är oerhört med, hon har även börjat ge riktiga svars leenden sedan en tid tillbacka.

• Linda77

Tack för svaren!!
    Passar på att puffa upp tråden och hoppas nån mer vill svara!

• Tillalamm

Min son föddes i v 33+3. Han var 46 cm lång och vägde 2378 (således stor för den veckan. Han förlöstes med akutsnitt och vi blev inlagda på neo. Han fick ligga på värmebädd. Han hade lite fostervatten i ena lungan och fick därför CPAP och lite syrgas. Efter ett par dagar hade fostervattnet absorberats av kroppen och både CPAP:en och syrgasen kunde plockas bort. Han hade också sond från början men efter tre veckor kunde han äta själv. Vi stannade på neo i en månad (inlagda två veckor och sedan hemsjukvård i 2,5 v).

Nu är han 5,5 månader (4 mån korr) och mår bra bortsett från lite krångel med magen (men det har ju även många fullgångna bebisar). Nu är han som vilken bebis som helst och har precis börjat rulla mellan rygg och mage{#lang_emotions_wink}. Han är inte allt påverkad av att ha blivit född för tidigt.

Tycker inte att du ska oroa dig för att föda i v 32-34, det går oftast hur bra som helst. Får man vara nyfiken och fråga vilka komplikationer som tillstött TS?

• Linda77
    Tillalamm skrev 2010-05-06 11:49:14 följande:
    Min son föddes i v 33+3. Han var 46 cm lång och vägde 2378 (således stor för den veckan. Han förlöstes med akutsnitt och vi blev inlagda på neo. Han fick ligga på värmebädd. Han hade lite fostervatten i ena lungan och fick därför CPAP och lite syrgas. Efter ett par dagar hade fostervattnet absorberats av kroppen och både CPAP:en och syrgasen kunde plockas bort. Han hade också sond från början men efter tre veckor kunde han äta själv. Vi stannade på neo i en månad (inlagda två veckor och sedan hemsjukvård i 2,5 v).Nu är han 5,5 månader (4 mån korr) och mår bra bortsett från lite krångel med magen (men det har ju även många fullgångna bebisar). Nu är han som vilken bebis som helst och har precis börjat rulla mellan rygg och mage. Han är inte allt påverkad av att ha blivit född för tidigt. Tycker inte att du ska oroa dig för att föda i v 32-34, det går oftast hur bra som helst. Får man vara nyfiken och fråga vilka komplikationer som tillstött TS?
    Tack för svaret!

Visst får man fråga!
    Jag har höga gallsyror, trots medicinering. Vi förlorade vårt första barn i vecka 39 ocj jag har sen dess tragglat med höga värden, men inte som nu såklart.
    Har fått 2 barn emellan dessa graviditeter, men de är igångsatta i vecka 36 och vecka 37. Så detta är lite av en ny situation för mig, men hoppas såklart att värdena ska stanna till vid den här nivån så vi kan hålla på det ett par veckor till. 
  • bollanmollan

Fick en sån v33+2 pågrund av hf. Han var 42cm och vägde 2330. Vi fick stanna 10 dagar på neo utan hemvård. han har inte varit senare med något, snarare tidig med prat.
    och viktmässigt var han ikapp väldigt fort.

• T inne

Min dotter föddes också i v.33+3, helt utan förvarning ville hon bara ut och föddes vaginalt. Hon vägde 1900g och var 44cm lång.
    Hon kunde inte äta själv, så hon sondmatades i 6 veckor, sen blev de flaskan. eftersom hon inte klarade av att amma. Vi fick stanna 4 veckor på neo, sen 2 veckor hemsjukvård. Idag är hon 15månader och är ikapp rent storleksmässigt, men är lite långsammare med de andra. Hon var 8månader när hon satt själv, 11mån när hon började krypa och 13 mån när hon började resa sig mot möbler, så nu väntar vi bara på att hon ska släppa och börja gå sjäv :)
    Men för övrigt har allt gått jättebra och hon har varit frisk och kry hela tiden och är fortfarande (förutom en hård mage, men de har ju många barn som nån annan också påpekade)
    Ja håller tummarna för dig!

• StarkMamma

Födde min son i vecka 32+0.
    Hann få cotironsprutor innan så hans lungor var bra utvecklade.
    Fick ha honom hos mig i ca 15 minuter innan dom tog honom till neo.
    Han låg i kuvös i ca 5 dagar sen på värmebädd.
    Han andades själv hela tiden, aldrig några problem.
    Efter 12 dagar åkte vi hem med hemsjukvård.

Snart gör vi nummer 6!
  • Gul13

Vad olika det kan vara.
    Vår dotter kom i v 34+0. Vägde 1492 g och var 39.5 cm lång.
    Väldigt omogen i kroppen förutom lungorna. Trött och "sliten" som de sa. Jag hade hepatos, hf, preklampsi och läckte fostervatten som gav mig infektion i livmodern och nästan 40 graders feber när jag förlöstes med snitt.
    Hon låg i kuvös i 7 dagar pga omognad och behov av ostördhet. Solade i nästan 3 dygn pga gulsot. Väldigt svajigt blodsocker som stabiliserades efter ca 4 veckor. Vi kom hem efter precis 5 veckor. Hade sond till och från i 2 år.
    Nu snart 5 år senare kan jag säga att matproblemen är väldigt små.

• Niikki90

Jag födde i v 34+6 pga att vattnet började gå men inga värkar så valde dom att sätta igång mig. Först fick jag gel efter 3 timmar yttligare gel, efter några timmar fick jag dropp och 1 timme senare tog dom hål på hinnan då sattes värkarna igång. Min son andades och mådde jätte bra när han kom ut och jag fick ha han hos mig och sedan fick hans pappa oxå ha han en stund. Han vägde 2610 g. Han behövde aldrig ligga i kuvös. Han låg endast i en värme säng och vi stannade på neonatal i 2 ½ vecka, några dagar va pga jag fick ligga på gyn med livmordesinfektion.

• camillarockstar

Hej!
    Våran son föddes i v 34+4. Han var ganska stor för sin "ålder" och vägde 2872gr (om jag inte minns fel) och var 48 cm lång.... Ingen vet varför han bestämde sig för att komma så tidigt. Vattnet gick och efter två dagar drog värkarna igång. Förlossningsberättelse finns på min sida om du vill läsa.
    Tiden efteråt var som en chock för mig. Jag var som i en bubbla eftersom jag inte alls hade räknat med att föda för tidigt (hade förväntat mig att gå över MINST en vecka) så jag visste verkligen ingenting. Men sonen mådde bra och vi fick åka hem efter 10 dagar på neo. Han behövde värmebädd eftersom han hade svårt att hålla värmen själv. Han fick sola några gånger eftersom han hade en ganska envis gulsot - vilket är mer regel än undantag när det gäller prematura barn. Han sked och kopp matades de första dagarna och jag pumpade som en galning. Han hade svårt att få bra tag vid amningen därför ammades han ändå fram till 5 månaders ålder med amningsnapp. (på neo berättade de att sugförmågan får de inte förrän i v 36) Idag är sonen en snart 3åring, lång kille. Han har inte haft några besvär som kan kopplas till att han var prematur....

Lycka till!

• hejhejnummertvå

Hej!

Vår kille kom i v 34+1, men han var nära att komma redan i v 31+2, då vattnet gick med mycket värkar till följd. Jag låg stilla i sängen på antenatalen i tre veckor och de var nog mycket värda för lilla gossen.
    Han vägde 2500 och var 46 cm lång. Andades fint, skrek efter förlossningen och ammade redan efter 1,5 h! Dock inte så mycket, så det blev sond i två veckor. Vi var kvar på neo i 10 dagar och sedan 2 v hemsjukvård. Jag tror att det är ganska lång tid med tanke på hur bra han ändå mådde och jag fattade det som att de ville ha mer uppsikt för att han legat tre veckor utan fostervatten. Man vill veta att han inte får en infektion, även senare alltså.
    Vi vårdades med kängurumetoden på neo. Läs gärna om den om du hinner och inte redan är påläst förstås. Då kunde man vara nära varandra och det kändes naturligt att han fick värme via våra kroppar istället för en bädd eller lampa. 
    Jag kan rekommendera andningslarm hemma om du inte redan har. Han sover på rygg förstås, men har faktiskt haft ett längre andingsuppehåll med ambulansfärd tillbaka till sjukhuset. Sen dess ligger han på larm, så att jag ska våga sova själv också. Det behöver absolut inte hända prematurer och det kan hända även andra. Men det blir ju en längre tid som små och lite outvecklade. 
    Magbesvär är också vanligt hos prematurer. På neo sa de när jag frågade att de kände igen det från i princip samtliga barn som vårdas där. 
    Sammanfattningsvis sa de till mig innan förlossning (hade ju tre veckor på mig att förbereda mig på prematur) att det är mat och andning som kan vara svårt. Båda får de bra hjälp med på neo!
    Jag fick komma till avdelningen och titta i förväg. De är måna om att föräldrarna är förberedda. Du kan fråga om det om det inte erbjuds dig tycker jag. Dt kändes bra att se alla apparater och slangar i förväg. 
    Stort lycka till!
  • dennie

Fick min dotter i v 31+1. på grund av hf. hon vägde 1260.

• LillaÄlskadePyret

Hej!

Vår lilla kille bestämde sig att titta 34+4, 44 cm lång och 2 245 gr. Vi låg kvar på Neo i 10 dagar och sen hemsjukvård ca en månad. Han har mått jättebra hela tiden, vi var mest kvar för obeservation.

Han hade sond i 1,5 månader men ammade samtdigt men hade sond eftersom han va lite för svag för att få i sig tillräckligt via amning. Nu helammar han och går upp som bara den i vikt.

Idag är han 12 veckor och väger 5 kg =).

Största skillnanden mot de som fötts i tid är att han är väääldigt trött, han sover mkt vår lilla kille. Men de säger att det går över senare. Men det gör ju också att vi fått en mjukstart på allt ;).

Har inte fått någon förklaring på varför han kom tidigt, stress skulle jag tro. Men allt har gått bra, han andades själv och har inte haft några problem. Så jag håller tummarna för dig också TS!!!

Kram

• Miracle85

Jag fick min son i vecka 32+0 med akutkejsarsnitt. han vägde 1600gr och var 41 cm.

Hann aldrig få kortison sprutor men ändå andades han helt själv när han kom ut och låg i värmedbädd en vecka, han låg aldrig i kuvös/respirator. Vi fick komma hem efter 3 veckor då vägde han 2200gr och kunde äta helt själv. Han vart kallad drömprematur på sjukhuset var aldrig några oroligheter runt honom,så det kan gå bra. Han är fri från allt och är som vilket annat barn som helst.

Idag väger han 4 kg och är 53cm lång (korrigerad ålder) är han nu 3-4 veckor.

okorrigerrat är han ju 2,5 månad eftersom han är 2 månader för tidigt född.

Svar på tråden Nån som fött i vecka 32-34?