• Arcane

Asbest på rören i källaren - farligt?

Någon som har koll på detta?
    Besiktningsmannen sa att det inte var något att byr sig om så länge man inte tar i det... men det känns lite obehagligt på något vis, speciellt eftersom jag vet att tidigare ägare av huset fått någon konstig sjukdom där hans eget imunförsvar angripit sig själv. Och jag har haft konstiga utslag med blåsor och sprickor i händerna sedan vi flyttade hit.

• Svar på tråden Asbest på rören i källaren - farligt?
  • vadskajaghetadå

oj...det låter inte så bra...

kan ni inte ringa nåt bolag och höra?

jag förstår att du är orolig, ahr ni nyligen köpt huset?

• vadskajaghetadå

tänkte säga, anticimex, men det är väl bara skadedjursbekämpning eller vad det heter

• Fru Höstlöv

Asbest är farligt när man drar och pillar på det som din besiktningsman säger, inte om det får ligga ifred. Men om du har fått konstiga blåsor och sprickor i händerna sen du flyttade in bör du kolla upp det, men det är knappast asbesten, för den får man lungproblem av.
    (Om man rör den så kommer det upp små fibrer som kan sätta sig i lungorna)

• HumDis

Precis som Höstlöver skriver så är asbest farlig vid hantering om man inandas den. Man får dock inga utslag av den. Man kan sanera bort asbesten om man ogillar den starkt men det är MYCKET dyrt eftersom det krävs speciell skyddsutrustning osv.

• Arcane

Tack för svar...

Jo, precis..asbest kan bara påverka lungorna så jag tror egentligen inte det kan vara den! Huset har vi haft sen december, fick barn i januari och det var gentligen efter det händerna börjat krångla. Men eftersom han som bodde här innan fick det där, går ju funderingarna kring huset ändå...
    Huset är från 1920-tal och då satte man ju inte in radon, som är ett annat ämne jag funderat på...men kanske de som bott här förut (innan de vi köpt av) satt in sånt, men det gjorde man väl inte i gamla hus? *ingen aning*

• Arcane

sannispannisen: Du är inte ute och cyklar, Anticimex gör besiktningar också..gjorde våran besiktning i det här huset!

• Fru Höstlöv

Vad menar du med "satte in radon"???

Du kan inte ha fått självsprickor och blåsor från något som har med bebisen att göra, att du tvättar händerna mer eller smörjer dom med någon kräm som du inte tål?

• vadskajaghetadå

arcane okej....

undrar hur dyrt det är med sanering då?

• HumDis

Radon brukar komma ifrån marken, inte från något byggmaterial.

Svar på tråden Asbest på rören i källaren - farligt?