• Victoria86

långt hår

jag vill ha långt hår igen. innan jag började tokblondera mitt hår var det långt och fint. under tiden som jag har blonderat och plattat det har det gått av en hel del.
    nu har jag gett upp mitt blonda hår för att få tillbaka mitt långa hår. ge mig alla tips ni har på hur man utsätter håret för minst slitage. allt för att håret ska få växa och bli långt. det jag gör nu som jag kan komma på:
    plattar/fönar högst 2 ggr i veckan (tidigare gjorde jag det varje dag),
    använder hårinpackning 1 ggr i veckan,
    använder efter varje hårtvätt alltid efterbehandling,
    sover med utsläppt hår (har hört att det ska vara bra) 

finns det mer man kan göra? ge mig alla tips som sagt. jag ska få tillbaka mitt långa hår, och därmed basta! :D

• Svar på tråden långt hår
  • Lavali

vad ja hört ska man helst sova med fläta för minsta slitage.

inte använda snoddar som har såna metallknips på dig
    undvika metallföremål överlag i håret
    inte sätta upp de på samma sätt hela tiden
    inte borsta när de är fuktigt/blött
  • Nyfiken gul

se till att du tar hand om ditt hår även från insidan..  drick ordentligt, ät ordentligt och få ordentligt med vitaminer i dig. är du själv frisk så är håret friskt också.

Glöm inte heller bort att håret tar stryk av väder och vind. Mössa på om det är kallt, sola med måtta i sommar och var försiktig med att bada i klorerade pooler.

Sluta rök

Var rädd om håret nrä det gäller kläder och väskor. Det slits och går av om det får nötas mot hårda kragar i jackan och alltid får nötas av väskans handtag på axeln.

Tvätta inte för ofta och när du gör det så använd riktigt bra schampo och balsam som är anpassat för just din hårtyp.

Undvik att styla håret så mycket.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Bakeapple

Bra tips du fått redan, sov med fläta, alltid värmeskyddande produkter i, akta solen, inte borsta när det är blött, enbart kamma med gles kam i blött hår, klipp slitna toppar regelbundet. Jag sparar ut mitt hår nu och klipper mig var 10 vecka just nu, men när det är långt klipper jag mig var 6-8 vecka för att hålla håret i fint skick. Toning kan verka skyddande på håret, obs ej färg eller blekning.

• Victoria86
    Lavali skrev 2010-05-06 09:42:32 följande:
    vad ja hört ska man helst sova med fläta för minsta slitage. inte använda snoddar som har såna metallknips på dig undvika metallföremål överlag i håret inte sätta upp de på samma sätt hela tiden inte borsta när de är fuktigt/blött
    ahaa, fläta alltså. det ska jag testa. inte för att jag vet hur man gör, men övning ger färdighet.
    tack för tipsen! jättebra! de ska jag komma ihåg :) det är bara att hojta till om du kommer på fler
  • Victoria86
    Nyfiken gul skrev 2010-05-06 09:46:35 följande:
    se till att du tar hand om ditt hår även från insidan..  drick ordentligt, ät ordentligt och få ordentligt med vitaminer i dig. är du själv frisk så är håret friskt också.Glöm inte heller bort att håret tar stryk av väder och vind. Mössa på om det är kallt, sola med måtta i sommar och var försiktig med att bada i klorerade pooler. Sluta rökVar rädd om håret nrä det gäller kläder och väskor. Det slits och går av om det får nötas mot hårda kragar i jackan och alltid får nötas av väskans handtag på axeln.Tvätta inte för ofta och när du gör det så använd riktigt bra schampo och balsam som är anpassat för just din hårtyp.Undvik att styla håret så mycket.
    okej, vad är att tvätta håret alltför ofta?
    Bakeapple skrev 2010-05-06 09:46:35 följande:
    Bra tips du fått redan, sov med fläta, alltid värmeskyddande produkter i, akta solen, inte borsta när det är blött, enbart kamma med gles kam i blött hår, klipp slitna toppar regelbundet. Jag sparar ut mitt hår nu och klipper mig var 10 vecka just nu, men när det är långt klipper jag mig var 6-8 vecka för att hålla håret i fint skick. Toning kan verka skyddande på håret, obs ej färg eller blekning.
    tack, det där med kammen var nytt för mig. jättebra!

lightfish skrev 2010-05-06 09:43:19 följande:
    Använder du värmeskyddande produkter innan du använder plattång?
    japp, det gör jag.
  • Idizen

min frisör sa att man INTE skulle sova med fläta (frågade just om detta eftersom jag är gravid nu och tappar extremt mycket hår, tänkte att om jag sover med fläta så hålls det ju lixom på plats) men hon sa att när du flätar det så ligger "delarna" och skaver mot varandra och därför skulle man sova med håret löst...

• Lavali
    Idizen skrev 2010-05-06 10:38:31 följande:
    min frisör sa att man INTE skulle sova med fläta (frågade just om detta eftersom jag är gravid nu och tappar extremt mycket hår, tänkte att om jag sover med fläta så hålls det ju lixom på plats) men hon sa att när du flätar det så ligger "delarna" och skaver mot varandra och därför skulle man sova med håret löst...
    min frisör sa precis tvärt emot haha, att flätar man så skyddar håret varandra eller hur man ska säga, då de ligger skyddat mot varann, De tovar inte ihop sig heller så man måste slita och rycka på morgonen utan borsten glider igenom utan att streta emot nått som blir mindre slitage
  • Nyfiken gul

Att inte tvätta för ofta är att inte tvätta det dagligen. varannan dag eller helst var tredje dag räcker.

inte heller hålla på att borsta håret som en tok. En ordentlig genomgång på morgonen räcker, sen använder man fingrarna resten av dagen eller en gles kam. Ju mer du borstar håret ju mer sliter du på det. Så absolut inte borsta håret i tid och otid , lämna borsten hemma.

Angående fläta på natten - man ska absolut fläta det men inte stenhårt för det är då håret ligger och skaver. så inga pippi-flätor utan bara precis så att flätan håller för natten. och använd ett mjukt bomullsband att knyta om med.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Victoria86
    Nyfiken gul skrev 2010-05-06 17:23:15 följande:
    Att inte tvätta för ofta är att inte tvätta det dagligen. varannan dag eller helst var tredje dag räcker.inte heller hålla på att borsta håret som en tok. En ordentlig genomgång på morgonen räcker, sen använder man fingrarna resten av dagen eller en gles kam. Ju mer du borstar håret ju mer sliter du på det. Så absolut inte borsta håret i tid och otid , lämna borsten hemma. Angående fläta på natten - man ska absolut fläta det men inte stenhårt för det är då håret ligger och skaver. så inga pippi-flätor utan bara precis så att flätan håller för natten. och använd ett mjukt bomullsband att knyta om med.
    vilken hårborste är bäst då? har haft en lite undran, är "svinborsten" (heter den så?) mer eller mindre skonsam för håret?
  • Leo1977

Tvätta håret sällan, borsta med svinborst, ha värmeskyddande medel i när du fönar, platta bara inför festliga tillfällen, ät bra och nyttig mat

Lycka till!
    :)
Svar på tråden långt hår