• Hyppolite

Vem har mest rätt till situationen?

Ja?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har mest rätt till situationen?
  • Peyman

Det beror ju helt på vad den psykiskt sjuka kvinnan har för problem.

Salama wa Dominic حبّ
  • Siriva

Det går inte att svara så kategoriskt. 

Vad är en "frisk förälder"? 
    Är det okej om ena föräldern är frisk men den andra sjuk (oavsett sjukdom)?
    Vad avses med "psykisk sjuk kvinna"? 
    Att avgöra vad som är mest rätt tycker jag är på gränsen till osmakligt.
    Det finns personer med olika diagnoser/sjukdomar/problem som är långt bättre föräldrar än de som anses normala/friska.
  • Hyppolite
    Siriva skrev 2010-05-06 10:37:19 följande:
    Det går inte att svara så kategoriskt.  Vad är en "frisk förälder"?  Är det okej om ena föräldern är frisk men den andra sjuk (oavsett sjukdom)? Vad avses med "psykisk sjuk kvinna"?  Att avgöra vad som är mest rätt tycker jag är på gränsen till osmakligt. Det finns personer med olika diagnoser/sjukdomar/problem som är långt bättre föräldrar än de som anses normala/friska.
    Jasså, på vilket sätt kan en psykiskt sjuk kvinna vara bättre mor än en psykiskt frisk?
  • Hyppolite
    Peyman skrev 2010-05-06 10:20:15 följande:
    Det beror ju helt på vad den psykiskt sjuka kvinnan har för problem.
    Vilka problem är okej då?
  • idiblon yes

Så som du ställer frågan så är ju frågan egentligen vem som har mest rätt till ett barn, en frisk eller psykiskt sjuk kvinna? Ingen av dem.

Jag är inte den som är den.
  • glasbubblan

Vad gör man om en frisk förälder har ett barn och blir sjuk?

• Agent 355
    glasbubblan skrev 2010-05-06 10:53:44 följande:
    Vad gör man om en frisk förälder har ett barn och blir sjuk?
    Då byter man till en frisk förälder som självklart alltd är bättre för barnet.
  • Vasen

Jag förstår nog inte riktigt frågan, men hur skulle situationen uppstå? Är det ett barn som bor med sin psykiskt sjuka mamma och som har en frisk mamma att bo hos istället? Alltså där två kvinnor, den ena sjuk och den andra frisk ligger i vårdnadstvist?

• puss
    idiblon yes skrev 2010-05-06 10:49:15 följande:
    Så som du ställer frågan så är ju frågan egentligen vem som har mest rätt till ett barn, en frisk eller psykiskt sjuk kvinna? Ingen av dem.
    det ena alternativet belyser barnperspektivet.

ett barn har rätt till en sjuk förälder
    att barn har rätt till en frisk förälder, kan du lika gärna vränga till det.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Butterscotch

Folk har ingen allmän rätt till barn, men barn har rätt till en god uppväxt. Jag antar att uppväxten för det mesta blir bättre med friska föräldrar.

Svar på tråden Vem har mest rätt till situationen?