• Ain

Aprilmammor 2010

AH, här är ni! Jag undrade just varför det var sa dött i den andra traden. Undrar hur jag lyckades missa inlägget med länken!

• Ain

oja, det där med att ha daligt samvete för första barnet känner jag igen!

Här har det iof gatt bättre än jag trodde (oroade mig verkligen för detta innan Benjamin föddes), Benjamin sover ganska mycket och da ägnar jag mig at dottern. Dessutom bär jag Benjamin i bärsjalen sa da kan jag ocksa vara med henne. Men naturligtvis sa är det inte samma sak som tidigare.

Ang. läggning sa har vi redan innan växlat av varandra, sa det fungerar. Vi gör sa att pappa tar duschning osv om Benjamin maste ammas, och sa kommer jag in pa slutet och sjunger och gosar medan pappa tar lillebror.

Men nagot jag tycker varit ganska jobbigt är att det blir sa mycket "brak" med storasyster (2 ar). Tidigare har jag kunnat vara mer pedagogisk med henne, men nu förekommer det situationer där det är svart. Tex om vi är och handlar eller är nagonstans i närheten av en väg/parkering osv. Ofta springer hon iväg da, bara för att trotsa, och det är ju väldigt farligt sa da maste jag lämna lillebror och springa efter. Och da blir ju hon arg och ledsen för att jag bär tillbaka henne - jag kan ju heller inte lämna lillebror för länge. Tidigare kunde jag dels förebygga och förutse lite bättre, och sedan förklara och ta mig mer tid vid sadana situationer. Da kände jag mig väldigt elak som mamma, trots att jag inte kunde göra annorlunda i de situationerna.

Nu har jag iaf börjat ändra mina strategier, och även Miriam har vant sig lite vid situationen och behöver inte pröva och utmana sa mycket, sa det har varit mycket harmoniskare pa senare tid. Men första gangen vi gick ut tillsammans kändes det inte sa kul.

Atminstone tycker hon mycket om sin lillebror och pussar och kramar hela tiden, vill ge honom nappen och trösta om han grater och sadär. Den första hon vill se pa morgonen är Benjamin

• Ain
    Annamamma 83 skrev 2010-05-10 08:15:11 följande:
    någon som har ett par shorts i storlek 62 hemma?jag skulle behöva bredd o innerbens längd.ska sy några shorts av överblivet tyg!
    Innerbenslängd (gren till fallen): 8 cm

bredd (var ska bredden vara?)
    bredd pa ett ben: 15cm
    bredd midjan: ung 21cm

Sedan nagon dag ler Benjamin mot oss. Det är sa gulligt
  • Ain

hmm, jag äter massa choklad och Benjamin skriker ocksa pa kvällen... kan det verkligen vara chokladen? Ska jag masta prova...? (hade ju varit bra motivation att inte äta choklad och ga ned i vikt iof   )

• Ain

Omidvar: Benjamin började inte intressera sig för vara ansikten förän efter 4 veckor. Nu tittar han pa oss och ler (4.5 manad).

Zandra: ah vad jobbigt. Jag har ocksa fortfarande ont i ryggen av min foglossning. Det har blivit bättre men i början gjorde det nästan lika ont som innan. Men jag kan fortfarande inte  promenera speciellt bra, och absolut inte skjuta vagnen utan att det gör ont.
    I mandags var jag hos en sjukgymnast och ska ga dit ett tag framöver. Gjorde det med Miriam ocksa, och jag tyckte det hjälpte lite.

Han sa att man skulle böja sig med rak rygg och tänka pa att dra in magen som stöd. Och sa gjorde han nagon sorts massage och böjde och knäckte lite

• Ain

"Omidvar: Benjamin började inte intressera sig för vara ansikten förän efter 4 veckor. Nu tittar han pa oss och ler (4.5 manad)."  1.5 manad menade jag ju Men det kanske ni fattade...

Jo, jag har ocksa glömt bort hur snabbt de "ska"göra saker och tyckte det var lite konstigt att han inte tittade pa oss hela tiden, men nu gör han ju det, sa jag tror att det är normalt.

• Ain

annamamma: jo, vi är gifta. vart bröllop var inte direkt nagot budgetbröllop, men vissa saker sparade vi in pa, som tex klänning. Visserligen hade jag en riktigt finklänning i dupionisiden,men jag köpte tyget fran usa (bra kurs da) och sydde den själv! Det tog tid men var egentligen inte sa svart och jättekul att ha gjort. Mannen använde sin existerande kostym och köpte ny skjorta och slips och den har han ju nytta av nu ocksa...

Och sa önskade vi oss pengar om nagon ville skänka oss nagot och inte hade nagon bättre ide själv. sa vi fick endel vanliga presenter och mycket pengar.I österrike är det tradition att skänka pengar och ej presenter. Vi fick över 20 000!

Solen: med dottern var vi mest i skuggan, men denna gang trorjag det blir svart eftersom att jag ju har bärsjal och kommer att leka med dottern och sa. Jag tror ju knappast att hon stannar i skuggan. Därför har vi solskyddskläder till bada och jag kommer nog att smörja in nagon gang även om jag undviker det. Det finns ju vissa märken som har mindre skadliga ämnen än andra. Förra aret köpte vi vichy efter som de fick bäst i test. I ar far jag se vilket vi köper, kanske nagot ekologiskt.

Samtidigt finns det ju en massa konstiga ämnen i typ barnschampo och krämer ocksa, sa det kan ju vara ide att kolla pa innehallsförteckningen även där....

• Ain

solskydd: Jag köpte solskyddskläder i storlek 62 till Benjamin pa H&M...

• Ain

dop: som jag förstatt det funkar det med viljen kyrka som helst. Min syster döpte inte sin son i församlingen de bor i och det gick bra och var gratis. Jag bor inte ens i Sverige och det gick bra det med.

• Ain
    Madde01 skrev 2010-05-22 15:47:00 följande:
    okej, usch nu är det mer än kråkan.. han har 38,6 i temp efter att ha sovit hela dagen.. misstänkte att det var nått mera efter att ha varit vaken hela natten han o jag.. Och han har vägrat ta ersättningen o bara ammat i typ 5 min varje gång..
    Ojda, da ska du nog ringa och fraga en läkare vad du ska göra. Atminstone rekommenderar de här nere att ga till läkare om bebisar har sa hög feber. Och om han inte äter sa mycket finns ju risken att han blir uttorkad.
Svar på tråden Aprilmammor 2010