Inlägg från: micksaan |Visa alla inlägg
  • micksaan

Aprilmammor 2010

Jag använder Liberos amningsinlägg och dom har aldrig fastnat för mig.

Funderar lite om någon har tips vad man kan göra åt Sagas benveck? Det började i ena benvecket där det såg ut som en blåsa som spruckit och huden nötts bort. Smörjde med inotyol och dagen efter var det värre, över hela benvecket. Började då efter råd av mamma att pudra, tänkte om det var svamp då ska man ju inte smörja feta salvor. Blev dock ingen skillnad. Var förbi på BVC igår och visade upp henne och fick då tipset att smörja med inotyol och lägga kompresser på så det inte ligger och skaver hud mot hud. Men tycker nästan det bara ser värre ut. Och nu lika mycket i båda benvecken. Måste gå förbi BVC på måndag igen...

Kan det vara svamp? Vad gör man åt det?

• micksaan

Saga är en bajsmaskin. Bajsar flera gånger om dagen. Fast jag tror det blivit lite mindre nu än före ändå. Hon har haft lite skrikperioder men det tror jag också blivit bättre. Försökt undvika mjölkprodukter i stora mängder, t.ex. slutat med mjölk och youghurt. Däremot har jag inte varit så petig med att plocka bort all mjölk ur mat osv.

• micksaan

Nu bor vi ju i Umeå så kanske lite kyligare här än hos er andra nere i söder. Saga har på sig en stickad åkpåse i vagnen, sen en dubbelvikt mellantjock filt över sig, lammskinn under. Vissa dagar ingen filt eller bara en tunnare bomullsfilt över. Då vi varit ute har det oftast varit mellan 5 till 10 grader ute. Tycker det är jättesvårt med kläder nu på vårkanten.

• micksaan

Angående nattningen så är det så att Saga somnar hos oss, i vagnen eller brevid mitt bröst om vi ligger i vår säng. Det där med att lägga ner hon och få henne att somna själv har vi inte kommit till än.

• micksaan

Var och vägde Saga i torsdags på hennes 7 veckors dag. Då vägde hon 4805 gr och var 57 cm lång (3640 och 50 vid födseln).

Jag ska på efterkontroll om en vecka, då har det gått 9 veckor efter förlossningen.

Dop har vi bokat till 3 juli så det börjar närma sig. Blir dop uppe i Kiruna så känns som att det är lite att ordna så här i förväg då det inte är på hemmaplan. Får baka och sådant i förväg och sen tårtorna får jag göra på plats samt pajer och sallad. Blir en liten pajbuffé före dopfikat. Har doptid kl.15.

• micksaan

Jag hajjade till när jag såg något om Frankrike och kom att tänka på att någon här i tråden hade sina rötter här kring Umeå så jag var tvungen kolla upp din presentation och det var ju minsann ni.

• micksaan

Har också haft huvudvärk i flera dagar nu, sen i fredags tror jag. Har svettats som en gris alla dessa dagar, trots regn varje dag, och tror att jag inte hunnit på att fylla på med vatten även om jag dricker hela tiden. Nu verkar äntligen regnmolnen blåst bort och hela veckan har dom lovat fint här i Umeå. Hoppas.

• micksaan

Här är också en som tappar mycket hår. Dom där hårstråna är överallt! Hoppas det inte blir värre, vill ju ändå se vettig ut på huvudet.

• micksaan

Här är min plutt. På 8 månaderskontrollen vägde hon 8800 gr och var 68 cm. Hon ålar framåt numera och är ständigt på jakt efter sladdar och eluttag - och mamma får jaga. Bävar inför den dagen då hon börjar krypa (om hon kommer krypa vill säga), hon övar då på att ta sig upp i krypställning för fullt.

Är här inne och läser mellanåt, men inte ofta man har tid över till att svara. Saga håller en sysselsatt!

• micksaan

VI kör också vartannat år. Dock blir det ändå att åka lite eftersom varkem mina och sambons föräldrar lever ihop. I år är vi i allla fall med min familj, julafton tillsammans med mamma, mormor & mostrar, morbröder. Juldagen är vi med min pappa & farmor.

Saga har just fått sin 6:e tand, 4 uppe och 2 nere. Har inte märkt så mycket på henne i samband med tänderna, tack och lov.

Svar på tråden Aprilmammor 2010