• Ellie23

Studerande singelföräldrar

Hej!

Är gärna med här också! 
    Jag är 25 år och ensamstående på heltid har en ett årig  son som ska börja på dagis till hösten och då ska jag börja plugga (hoppas att jag kommer in bara )
    Pappan bor på andra sidan jorden så jag är helt ensam med min son, men det går bra. 
    Känns ju bra att plugga nu när han är så liten så blir det inte för långa dagar på dagis heller... 
    Har tänkt mycket på hur det kommer att vara att plugga när man är mamma. har läst i 2 år tidigare och levde "studentliv" riktigt så kommer det nog inte att bli nu
  • Ellie23
    Lukasmamma skrev 2010-05-25 22:40:48 följande:
    Vad är det för något du ska plugga? Lite nyfiken då jag också har en ettårig son som jag vill ha in på dagis till hösten så att jag kan plugga :)
    jag har sökt in på kandidatprogram på su. socialantropologi med omvärldsanalys. hoppas verkligen att jag kommer in. läste ett par år på södertörns högskolaoch det var också samhällsinriktat (europaprogrammet). Hoppade av då jag flyttade utomlands ett tag och  nu är det dags att ta tag i studierna igen   vad har du sökt för utbildning?
  • Ellie23

nycsthlm;  jag velade mellan sociologi och socialantropologi!   vi kanske ses i höst då   men har du familj nära som kan ställa upp? jag skulle nog inte klara mig om inte min mamma bodde i närheten... fast egentligen är det skönt att vara ensam med sonen måstejag säga. vi har blivit ett bra team, han och jag  

• Ellie23
    SannaR78 skrev 2010-06-15 10:30:58 följande:
    en liten fundering jag har angående boende....  hur bor ni?  egen lägenhet eller med familj? om ni har egen lägenhet (i Sthlm), hur fick ni den?  

jag har bott i USA i ca 9 år och sen jag flyttat hem i december bor jag och sonen med mina föräldrarar.  min plan är att bo med mina föräldrar tills utbildningen (2-årig) är slut och sen köpa lägenhet.  verkar ju nästan omöjligt att få tag på ett hyreskontrakt i Sthlm idag...

skulle vara intressant att få veta hur andras boende situation ser ut och hur ni som har lägenhet fått den :)
    Jag står i bostadskö och hoppas på att få en lägenhet till hösten när studierna börjar.. flyttade hem till mamma med sonen efter separationen, hade inte råd att ha kvar lägenheten så alla våra saker är på shurgard...   det har bara gått ca 3 månadre och det funkar väl helt okej att bo såhär ett tag, men jag längtar efter ett eget hem. vi bor också i stockholm och det är verkligen inte lätt med lägenhet här. vill man flytta relativt snabbt så är det nog andra hand som gäller, men det känns inte heller bra att flytta runt, dagisbyten och allt, så vi håller nog kvar oss här tills vi får något eget..
  • Ellie23

Hej,  hoppar in här med, tror att jag har skrivit i den här tråden tidigare men sen tappat bort den. pluggar på stockholms nu och har en liten son som blir 2 i februari. är singelmamma på heltid och trivs bra! kan ibland ha svårt att hitta på roliga saker att göra med sonen på helgerna nu när kylan kommer, några bra tips?Glad

• Ellie23
    nycsthlm skrev 2010-11-15 18:32:48 följande:

Vad kul med ännu en SU:are! Vad pluggar du?

Mitt absolut bästa helgtips är Spårvagnsmuseet! Jag har tom lyckats plugga där då det finns mkt som håller min 4 åriga kille sysselsatt (köra tunnelbana, buss eller leka med leksakståg medans jag sitter m bok på stol någon meter bort). Sedan är lokalen så stor så det blir aldrig så där fullpackat med folk om helgerna. Inträde för studenter är dessutom 20 spänn!

jag läser ett program i kulturgeografi med omvärdlsanalys, började nu i höstas men har läst lite kurser tidigare som jag får räkna med in i programmet så förhoppningsvis får jag en kandidat om 2 år och sen hoppar jag på en mastersutbildnng (om ambitionen håller hela vägen Flört)   trivs jätte bra med pluggandet och har fått till bra rutiner med sonen så allt rullar på just nu även om det ibland är lite mycket...   vad pluggar du?

det där med spårvagnsmuseet ska jag kolla upp, kanske besöker det på lördag, och det där med 20kr i inträde låter ju perfetk :) tack för tipset!  
  • Ellie23

God jul alla pluggande mammor och pappor!

nysthlm; jobbigt om du inte är nöjd med betyget som du fick. hoppas att du kan komplettera med någonting. det löser sig säkert

Min kurs fortsätter över jul med och vi har pm att skriva och en tenta ganska direkt efter nyår.. full rulle över julen alltså   Sonen går på dagis 9-14 nu under mellandagarna så jag hinner läsa och fixa lite hemma.. 
    Tänkte fråga hur ni andra löser sommaren? rent ekonomiskt alltså, jobbar ni, läser sommarkurser eller sparar ni under året?  jag är ju ensamstående på heltid (pappan bor på andra sidan jorden) och det blir svårt att hitta ett jobb med passande dagistider tror jag, har bara jobbat i butiker innan och då blir det ju mycket helger och kvällar. funderar på att ta tillägslån och spara dem pengarna till sommaren. men jag vet inte. knepigt det där...

Svar på tråden Studerande singelföräldrar