• chrissy

Studerande singelföräldrar

Hej på er, jag är ensam med min son som snart fyller ett och om allt går som planerat ska jag börja plugga till hösten. Har en fast anställning sen innan men eftersom jag jobbat oregelbunda arbetstider är det inget jag kan komma tillbaka till efter föräldraledigheten. Men det känns super att äntligen få arslet ur vagnen och börja plugga! Tänker att ni kanske kan ge mig massa bra tips och råd :) Det här med att barn faktiskt blir sjuka rätt ofta och att man måste vabba har jag liksom inte ens tänkt på. Lika lite att man kanske måste ha en sysselsättning på sommaren... Hehe, men allt går om man bara vill, eller hur?! Hur många timmar i veckan har ni era barn på dagis?

• chrissy

nycsthlm> Tack för peppen :D Ska läsa till socionom hade jag tänkt. Vad pluggar du? Tror faktiskt att det kommer bli helt perfa att plugga med barn, att jobba heltid och ha ungen tio timmar på förskolan känns inte riktigt som ett alternativ. Hoppas att det är som du säger att lärarna är förstående inför ens situation. För jag tänker fan greja det här! Ser så sjukt mkt fram emot att börja plugga, känns som man blivit lite lagom hjärndöd efter att ha gått hemma i ett år :P

• chrissy

17 96 97, du verkar ju ha koll på det här med csn :D hur funkar det egentligen med det där tilläggslånet? Är man alltså bara berättigad till det i en termin? Jag har pratat med dom på csn, och det verkar som att jag kan få det om man baserar det på min inkomst innan jag var förldraledig men hon kunde inte säkert svara på hur det funkade. Vilket faktiskt är lite skumt... 

Fick iaf reda på att halva min skuld från när jag pluggade på komvux kommer skrivas av när jag läst klart min utbildning, vilket känns jävligt sweet, 45000 som jag slipper betala :)
    Bra tips det där med kalasstashet! Inte bara för ekonomin, utan också för att slippa panikstressköpa något några timmar innnan kalaset :)
  • chrissy

Hej på er igen, var ett tag sen jag kikade in här i tråden.
    Började skolan i fredags, och hela förra veckan skolade jag in min son på förskolan. Inge vidare kul alls var det, men har ju inte så stort val.. Hoppas det kommer kännas skönt snart, att faktiskt få lite tid för sig själv :)
    Börjar redan få lite panik hur man ska lyckas få ihop allt med planeringsdagar på förskolan, föreläsningar sent på eftermiddagen, vab osv. Hur gör ni? Har ni familj och vänner som hjälper till?
    Vill helst att mitt barn ska slippa långa dagar på fsk så här i början iallafall, men det kanske är oundvikligt.
    Känner dessutom att jag blivit helt pantad av att vara föräldraledig i 1,5 år, hehe men det kanske ger sig.

• chrissy
    nycsthlm skrev 2010-08-31 08:50:37 följande:
    Har ni mycket föreläsningar på em? Jag har haft turen att sluppit det, och när det skett så har jag pratat med läraren. På min instituation är de otroligt tillmötesgående när man säger att man har barn.  Lagom till min första tenta bliv sonen självklart sjuk. Jag stressade ut totalt och försökte skriva klart den på nätterna mellan hans kräkattacker, innan jag gav upp och mailade jag läraren och sa som det var, att tentan skulle bli lite sen. Det var absolut inga problem! Jag som ju är van att plugga i USA, där är det no mercy! De flesta lärare gav en IG om tentan om så ens var 1 min sen! Så var det bara att punga upp med $1000 för att ta om klassen. Inga omtentor där inte! Jag är så glad att systemet i Sverige är annorlunda .
    Jo, det är ju en del sena föreläsningar, dock inte superofta, men har sneglat lite på schemat och självklart lyckas dom eftermiddagarna oftast sammanfalla med att dagis stänger tidigare.
    Nu har dagis st'ngt tors och fre, som tur är har jag en pappa som är pensionär och bara bor en timme härifrån.
    Sitter just nu och försöker ta mig igenom världens tråkigaste bok och funderar över vad jag har gett mig in på. Försöker trösta mig själv med att det nog bara är för att det var så länge sen jag pluggade, och att det kommer ge sig så småningom..
    Härligt att höra att dom har varit så tillmötesgående. Om jag känner min son rätt så kommer sjukdomarna avlösa varandra nu när hösten kommer så får hoppas att mina lärare är lika förstående :)
Svar på tråden Studerande singelföräldrar