Inlägg från: Rosahjärta |Visa alla inlägg
  • Rosahjärta

Studerande singelföräldrar

hur gör ni med föräldrarpenning då ? tar ni halva eller hela när ni studerar och bara har studiebidrag .. Ekonomin måste ju gå ihop .. hur gör ni ? :)

• Rosahjärta
    nycsthlm skrev 2010-10-02 22:10:29 följande:
    Jag har in fp-dagar kvar. Jag tog ut mina sista i somar då jag inte hade någon inkomst alls. Sen har jag förstått att det kan vara lie krångligt med reglerna där, om man vill behålla sin SGI måste man väl ta ut fp hela sammanhängande dagar.
    takida skrev 2010-10-02 20:03:28 följande:
    Jo jag har en rejält saftig hyra men finns tyvärr inga alternativ där jag bor. Har tänkt att söka bostadsbidrag men det blir inte aktuellt förrens till årsskiftet då jag tjänat för mycke detta året för om jag fattat det rätt så räknar de hur man tjänar på årsbasis. Får se till att även söka lite stipendier. Läste att det var någon här som fått. Vart har du sökt då?
    okej .. hm .
  • Rosahjärta

Av eran erfarenhet . I vilken ålder på barnet är det bäst för en som ensamföräldrer att börja studera ? :)

• Rosahjärta
    summertime123 skrev 2010-10-12 18:32:03 följande:
    Sajne: Jag kan ju bara tala för mig själv Började plugga direkt efter mammaledigheten när sonen var 1 år, han är 3 nu och det har funkat skitbra! Är jätteglad att jag tog tag i det direkt. Jag kommer att vara klar när han är 7, vilket innebär att vi kan bo i ett radhus när han är 9 *wishful thinking*
    Hur gamla är dina barn?
    Okej :) . Men hur har du gjort då med passande av ditt barn när du vart och pluggat ? för de är väl för tidigt att ta in barnet på dagis när det är bara ett år gammalt . Jag har själv inga barn än :) .
    Ska få nu i Feb . Och ja ska separera med pappan nu närsom . Det är därför ja undrar mycket :) .
  • Rosahjärta
    nycsthlm skrev 2010-10-12 19:07:07 följande:
    Jag började plugga när min lilla kille var 3. Yngre hade funkat det med. Jag jobbade heltid from sonen var 1 och DET var vidrigt. Hellre hade jag pluggat och haft mer flexibel tid då han var så liten. Går du i pluggartankar eller?
    okej :) . Kan förstå det .. kanske bättre att plugga eller bara vara mammaledig då ..
    Ja det gör jag . Gick aldrig färdigt gymnasiet .Jag hoppade av p.g.a personliga skäl ,. sen vipps var det var så blev jag gravid . Så har hållt studierna på lågvarv nu för att ja heller inte ritkigt är säker på än vad ja skulel vilja hoppa in i :) . Mitt föhållande med pappan funkar inte alls . Graviditeten var inte heller direkt planerade men ja bestämde mig ändå för att inte göra abort . Så ja ska snart flytta . Så kommer bli ensamstående sen .
  • Rosahjärta
    nycsthlm skrev 2010-10-13 11:04:22 följande:
    Grattis till graviditeten . Och du kommer klara det här galant! Om du vill studera så kan du ju alltid börja med att läsa på distans på deltid. Då kan ju sonen gå deltid på dagis i början. Min son började dagis när han var 15 mån. Tror att de får börja from de är 12 mån.
    Tack !! Glad , de hoppas jag med ..
    okej ! ja det låter som en bra ide att plugga distans på deltid . tack för tipset !
    Okej . så små .. visste ja inte :) .
    Tack !
  • Rosahjärta
    Ogräset skrev 2010-10-14 10:13:02 följande:
    Min dotter började på dagis när hon var 14 månader. Gränsen för de flesta kommuner ligger på 12 månader. Och jag började då studera direkt. Vilket har gått väldigt bra ändå. Så bli inte avskräckt ifrån att börja studera, du kan alltid börja med att göra det på distans, då gör en och annan förkylning inte så mycket.
    okej ! okej då ska ja inte tänka så då :) heh . ja de låter ganska smart de där med distans , ne precis vilket är väldigt passande !Glad
Svar på tråden Studerande singelföräldrar