• fjärilflickan

Till er med fyra barn eller fler...

Vi har fyra barn i åldrarna 8, 6, 3 och 1 år. Livet är underbart med dessa härliga barn och man är fullt sysselsatt dagarna i ända.
    Blir bara så evigt trött på alla dessa kommentarer i tid och otid av folk runt omkring en. Man kan ju knappt öppna munnen och säga att man är lite trött och sliten eller inte har tid med något förräns folk genast säger - "Det kunde ni väl ha tänkt på innan ni skaffade så många barn" eller -"Ja ja vad var det vi sa.."
    Bara för att man har råkat skaffa ett barn mer än vad som anses "normalt" i dagens läge.
    Maken och jag har diskuterat och vi är ense om att detta kommer att följa oss hela deras uppväxt så klart.. men visst är det såå fel. Blir bara så arg :(
    Hade man haft två barn hade det varit helt okej att klaga på hur jobbiga barnen är och hur trött man är ständigt. Men nu får man helt enkelt skylla sig själv.. 
    Någon som håller med?

• Svar på tråden Till er med fyra barn eller fler...
  • Weezy

Absolut att jag håller med..

jag har 5 barn!!!! dock de älsta är 16/15/14/13 samt 5 måpnader..
    Jag är skittrött på morgonen och får ofta höra .. det skulel du tänkt på innan ni skaffade sladdis.. Gahhhhh...
    hon e ju världens goaste det e bara jag som inte kan somna tidigt på kvällen!... hehe

Vår Älskade Dotter Linnea Föddes 09-12-07
  • mandelblomma

faktiskt inte.
    Jag får ofta frågan om det är jobbigt...men det är det inte direkt.
    Och har faktiskt aldrig fått den typ av kommentar om jag beklagat mig av trötthet eller så...inte en gång.

• Weezy

ja sällan klagar jag på att jag är trött.. ofta kommer det i samband med dålig sömn men inte på g av barnen ...

barnen är för mig mitt glädjeämne i livet...

Ja lika så mannen och allt annat....

men jag kan nog tycka att det är lite spydigt att kasta ur sig en sådan komentar att " det skulle du tänkt på innan "

• mammamutilltre

Kan hålla med vi har dock inte fått så många komentarer eftersom jag sällan gnäller och då är det för att jag själv tänker att jag inte kan gnälla eftersom jag själv valt att skaffa 4 barn (7år 3år 3år och 6 mån), lite samma sak{#lang_emotions_undecided}

Men visst är det så att de med två barn kan gnälla men inte vi med fyra!! Ja varför är det så?? Får de gnälla så borde vi få gnälla mer då??!!

Men jag är gnäller sällan som sagt, till mamma ibland när jag e skit trött.

• fjärilflickan

En kommentar jag fick när jag var gravid med fyran var: - Du ska väl inte ha en till?
    och sedan - Varför då? Kan tilläggas att mitt svar blev ganska spydigt.. 

Jag brukar inte heller gnälla speciellt ofta, det gjorde jag inte när vi hade färre barn heller. Men ibland blir det ju bara för mycket, speciellt när 6- och 3-åringen är hemma från dagis ihop. Då blir 6-åringen mycket mindre helt plötsligt och de bråkar om ALLT. Men samma dilemma hade ju funnits om jag bara hade haft de två..
    Det är sällan alla drar igång samtidigt som tur är ;)

De kommentarerna vi får mest är dock att de är så imponerade av folk som klarar av att ha så många barn. Jag tycker inte det är någon skillnad på att ha tre och fyra.. än så länge i alla fall, nu är ju vår minste ganska liten än.
    Det blir ju klart när alla börjar med aktiviteter som det kan bli lite körigt ibland.

Ni med fyra.. kan ni tänka er fler barn?

Jag kan inte släppa tanken på en femma.. men vi får se..

• mandelblomma
    fjärilflickan skrev 2010-05-08 10:38:54 följande:
    En kommentar jag fick när jag var gravid med fyran var: - Du ska väl inte ha en till? och sedan - Varför då? Kan tilläggas att mitt svar blev ganska spydigt..  Jag brukar inte heller gnälla speciellt ofta, det gjorde jag inte när vi hade färre barn heller. Men ibland blir det ju bara för mycket, speciellt när 6- och 3-åringen är hemma från dagis ihop. Då blir 6-åringen mycket mindre helt plötsligt och de bråkar om ALLT. Men samma dilemma hade ju funnits om jag bara hade haft de två.. Det är sällan alla drar igång samtidigt som tur är ;) De kommentarerna vi får mest är dock att de är så imponerade av folk som klarar av att ha så många barn. Jag tycker inte det är någon skillnad på att ha tre och fyra.. än så länge i alla fall, nu är ju vår minste ganska liten än. Det blir ju klart när alla börjar med aktiviteter som det kan bli lite körigt ibland. Ni med fyra.. kan ni tänka er fler barn? Jag kan inte släppa tanken på en femma.. men vi får se..
    inga mer barn ;)
    Kan inte få och är ändå nöjd då jag fick två mirakel pojkar när jag var 41 år.
    Om jag varit 10 år yngre kanske...men troligen inte ändå.
  • fjärilflickan
    mandelblomma skrev 2010-05-08 10:46:02 följande:
    inga mer barn ;)Kan inte få och är ändå nöjd då jag fick två mirakel pojkar när jag var 41 år.Om jag varit 10 år yngre kanske...men troligen inte ändå.
    Åh vad härligt med mirakelbarn!
    Jag hade önskat idag att vi hade börjat några år tidigare så hade man inte behövt känna någon stress om man nu vill ha fler.. vill inte heller bli för gammal..
  • Weezy

jag hade 4 innan och sa alltid att jag aldrig skulle ha fler.. men fick ändå en liten underbar tjej med min man... han hade inga barn innan iheller.. men det var det finaste vi kunde göra tillsammans..

nu blir det dock inga fler alls..

• lövet2
    fjärilflickan skrev 2010-05-06 19:14:07 följande:
     Blir bara så arg :( Hade man haft två barn hade det varit helt okej att klaga på hur jobbiga barnen är och hur trött man är ständigt. Men nu får man helt enkelt skylla sig själv..  Någon som håller med?
    Ja, jag känner igen det där. Mest under en lång period när 5:e barnet fötts. Jag drabbades av något slags Superkvinna-syndrom och höll på att köra slut på mig själv. Flera hade skakat på huvudet när jag blev gravid med nr 5, och jag vågade knappt gäspa när jag träffade folk. Ännu mindre vågade jag nämna om jag var trött eller hade det jobbigt på något sätt.
    Det är synd om en 1- eller 2-barnsmamma som är trött eller utarbetad. Det är inte synd om en 5-barnsmamma däremot, för hon får skylla sig själv. Som tur var kunde jag till slut sätta mig över alla dumma kommentarer, så när så småningom 7:e barnet föddes, så gnällde jag av mig när jag kände för det ...

Svar på tråden Till er med fyra barn eller fler...