När åka rutschkana?
Hur gammal ska barnet vara för att klara av det?
Hur gammal ska barnet vara för att klara av det?
Min dotter var 1½ år när hon kunde klättra upp för stegen och åka själv. Vet inte när barn "ska" klara det direkt, det är väl olika.
Sonen är 1,5 och han klarar inte det själv. Sätter man honom uppe på rutchkanan och låter han åka själv, så trillar han oftast bakåt och slår huvudet i kanan. Kan tillägga att han är lite lite sen i utveckningen, gick vid 14,5 månad tex.
Dottern 1,5 år har klättrat upp och åkt rutchkanan ett par månader nu, två kanske. Men jag litar inte på att hon klarar trappan alltid, så någon av oss står alltid bakom. Men rutchkanan klarar hon galant.
Min son var 2 år när han klarade av att åka rutschkana själv första gången.
Min son är 11 mån, och han ÅKER ner själv, men jag måste sätta honom. Han kan gå upp för trappan själv med, men han har inte riktigt fattat att man måste sätta sig ner. Sedan åker vi inga stora rutchkanor.. utan små för bebisar.
Siri har åkt den största i parken sen hon var ett år. Då liggandes på mage med fötterna före så tog jag emot henne där nere, sen kring 1,5 började hon åka sittandes tror jag, ev lite senare. Vad gäller trappor och sånt har hon klarat det galant sen tidig ålder.
du kan ju alltid hålla i barnet hela vägen ner om han/hon är nyfiken på att åka. Min son kan nu vid 1.5 års ålder klättra upp själv i lilla rutschkanan, sätta sig med fötterna fram och åka själv. Dock blir han lätt distraherad och om han itne tittar framåt när han åker så välter han.
Det är väl bara att hålla i barnet när det åker?
Det gör jag på Hedda.....
Eller åka med om det är en stor kana?