Inlägg från: Candra |Visa alla inlägg
  • Candra

När åka rutschkana?

Hur gammal ska barnet vara för att klara av det?

• Svar på tråden När åka rutschkana?
  • Candra
    MissMurrig skrev 2010-05-11 09:44:21 följande:
    Min son är 11 mån, och han ÅKER ner själv, men jag måste sätta honom. Han kan gå upp för trappan själv med, men han har inte riktigt fattat att man måste sätta sig ner. Sedan åker vi inga stora rutchkanor.. utan små för bebisar.
    Och han slår inte huvudet bakåt eller nåt?

Min dotter är 10 månader och är väldigt nyfiken på rutchkanan i parken, tycker det är väldigt kul att se när andra åker osv, så funderade på om jag kan prova att låta henne åka. Finns en liten en som är tänkt till de minsta.
  • Candra
    Finesse skrev 2010-05-12 22:41:28 följande:
    Hon var nog kring 10 månader när hon började åka den lilla inne ruschkanan på öf.. och ja.. 15-16 månader när hon åkte dom stora ute.. hela sommaren klättrade hon å åkte i ruschkanorna i lekparkerna här. Men då är hon väldigt tidigt motoriskt har jag fått för mig iaf..
    Tidig är min dotter också. Hade jag inte trott att hon skulle klara av det hade jag inte ens funderat på det.. Men ville bara checka så det inte är helt galet att låta en så liten åka.
  • Candra
    Finesse skrev 2010-05-13 06:29:41 följande:
    Alla barn är olika.. Hörde på öf i tisdags av en mamma att hennes dotter som var 8 månader just lärt sig sitta bra.. blev lite halv chockad eftersom jag trodde dom flesta barnen satt bra vid 6 månader men sen läser jag ett reklam blad där och då står det 8 månader. Min dotter satt bra när hon var 5 månader. Så om dom, som min dotter, suttit i 5 månader vid 10 månaders ålder klarar dom ju att åka rutschkana.. men om dom bara suttit i 2 månader är det ju en helt annan sak. Och eftersom hon kunde gå å klättra upp själv på rutschkanan gick det som inte hålla henne borta därifrån.. dom andra barnen åkte ju.
    Precis, min dotter satte sig upp själv vid 5-6 månader. Började gå längs möbler vid 7 månader, så stark, det är hon.
    Lät henne prova igår, men förstår inte hur jag ska "hålla i henne", då åker hon ju inte, utan man "drar" henne ner? Kul tyckte hon att det var iaf. Den här hade inga kanter, så vågade inte låta henne prova själv.
Svar på tråden När åka rutschkana?