• Jennie1987

Varför?

Jag behöver er nu! Det känns som jag ligger på botten och krälar. Jag kommer ingenstans :(
    Jag har PCO, jag har ätit en Pergotimekur. Ett ägg växte till sig, på dag 11 var det 12 mm.
    Vi sexade, försökte pricka in de dagar som läkaren sagt att jag antagligen skulle ägglossa.
    Enligt blodprovet så går det inte att läsa av om jag haft ägglossning eller inte.
    Min läkare vet alltså inte ens OM Pergotime gett mig ägglossning eller inte.
    Allt jag kan göra nu är att vänta, vänta på mensen, eller att den inte kommer.
    Om den kommer ska jag ta en dubbelkur med Pergotime nästa gång.
    Om den inte kommer ska jag ringa läkarn.
    Han ringde i måndags, mensen borde isåfall komma inom en vecka sa han, och om den inte kommit inom 10 dagar skulle jag ringa.

Jag blir så himla ledsen!
    Jag hade ju ändå känslan av att jag ägglossade... Kan jag haft så fel?

Är det någon annan som står och stampar därnere på botten nu? Nån som kan stötta, förklara och finnas, bara en stund?
    Ge mig nytt hopp, ork att inte ge upp!

Ni är ju bäst på det här, så vem annars skulle jag skriva till? ♥

• Svar på tråden Varför?
  • Lotlas

Jag har varit i samma situation som du är nu. Jag åt flera kurer Pergotime, men utan resultat. Jag fick också komplettera Pergotime med Ovitrelle (äl-spruta), men det hände inget då heller. Till slut valde vi att göra en ivf. Läkarna befruktade några ägg via ivf och några med mikroinjektion, och det senare funkade bra. Vi fick ett ägg tillbaka och ett till frysen. Nio månader senare föddes vår son! Vi struntade sedan i preventivmedel (om det inte ens funkar med Pergotime så....) och fick en total överraskning när sonen var 10 månader: Jag var gravid! Så 18 månader efter sonens födelse fick vi helt spontant en flicka! Nu är hon 15 månader och vi är inte sugna på några fler barn just nu, men vi har ju vår lilla eskimå kvar...

Jag vill med denna historia säga att även om inte Pergotime fungerar så finns det hopp! Det kanske räcker med dubbel dos för dig, eller så har du också kanske lite "hårda skal" på äggen och behöver mer hjälp. Men det kommer en dag för dig också!

• eliza34

Det bästa med PCO är att man har en bra äggreserv och oftast svarar bättre på hormonbehandling än vid andra tilltånd som ger barnlöshet.
    Det var ju ändå första kuren. Lyckas det inte nu får ni försöka igen, men kanske gick det ändå, det vet du ju inte än. Väntan är ju dock så svår i dessa sammanhang, tiden känns oändlig, när det egentligen handlar om dagar, veckor, ev månader.

Har själv PCO men lyckats bli gravid två ggr spontant, så länge jag bara håller BMIt under 23 så sköter sig mensen någorlunda annars går det år utan mens. Bara så jobbigt att hålla vikten.
    Visste ju därmed att min fertilitet var något sämre men har nu dessutom fått veta att jag har en onormalt utvecklad livmoder, fick operera bort en levande graviditet för 2 v sedan tillsammans med en del av min outvecklade livmoder, och detta efter andra omgången 8v dagliga clearblue äl tester för att hitta äl.
    Så nu är det två faktorer som gör det svårare att bli gravid i mitt fall, bara en äggledare och PCO.

• eliza34

Just vid PCO är fertliteten oftast bättre direkt efter en graviditet så blir man gravid, föder barn och vill ha en till ska man nog köra på direkt för säkerhets skull. Välkänt fenomen.
    PCO är tyvärr ett tillstånd som gynekologer(och sjukvården i stort) i allmänhet vet för lite om.
    Glöm inte den förhöjda risken för Hypertoni, Diabetes senare i livet. Testa regelbundet(1ggr/år) efter 40 år hos husläkaren.

• Lotlas
    eliza34 skrev 2010-05-06 22:23:49 följande:
    Just vid PCO är fertliteten oftast bättre direkt efter en graviditet så blir man gravid, föder barn och vill ha en till ska man nog köra på direkt för säkerhets skull. Välkänt fenomen. PCO är tyvärr ett tillstånd som gynekologer(och sjukvården i stort) i allmänhet vet för lite om. Glöm inte den förhöjda risken för Hypertoni, Diabetes senare i livet. Testa regelbundet(1ggr/år) efter 40 år hos husläkaren.
    Det måste ha varit det som hände för oss då! Vi gick hos en av Sveriges ledande experter på just PCO när vi försökte få barn, vilket kändes mycket bra.
Svar på tråden Varför?