• sataya

Åt du mjukglass då du var gravid?

ja som frågan lyder...
    har en diskussion med en bekant om just detta...
    kommentera gärna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 19:25
    en bekant påstår att man inte ska äta det och hänvisar till både sina BM och livsmedelsverket... det handlar om Listeriabakterierna..

jag har läst alla sidor jag hittat, pratat med sjukvårdsrådgivningen samt en BM och ingen av de säger att det finns restriktioner om detta...

därför så är jag intresserade av hur många som äter mjukglass trots graviditet och hur många som hört att man inte ska äta det...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åt du mjukglass då du var gravid?
  • Nenna B
    sataya skrev 2010-05-07 08:41:43 följande:
    ja som frågan lyder...har en diskussion med en bekant om just detta... kommentera gärna... TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 19:25en bekant påstår att man inte ska äta det och hänvisar till både sina BM och livsmedelsverket... det handlar om Listeriabakterierna..jag har läst alla sidor jag hittat, pratat med sjukvårdsrådgivningen samt en BM och ingen av de säger att det finns restriktioner om detta...därför så är jag intresserade av hur många som äter mjukglass trots graviditet och hur många som hört att man inte ska äta det...
    Var tvungen att svara nej för det fanns ingen mjukglass när jag ville ha det.. (långt till IKEA som jag ser andra pratat om) Men hade det funnits så hade jag ätit MASSOR!
  • sataya
    Rosa socka skrev 2010-05-07 20:51:33 följande:
    Hur norr är du då? Jag bor i Kiruna, min sambo tror att det har börjat säljas här.. Vi ska nog ta en sväng och titta imorgon haha
    haha mer söderut än dig:) bor i Övik
    Nenna B skrev 2010-05-07 20:52:59 följande:
    Var tvungen att svara nej för det fanns ingen mjukglass när jag ville ha det.. (långt till IKEA som jag ser andra pratat om) Men hade det funnits så hade jag ätit MASSOR!
    ja alltså om det inte säljs under tiden man är gravid är det ju svårt det förstår jag:)
  • Ova

Nej, för det är så oerhört vidrigt att spy upp, vilket jag gjorde hela graviditeten.

• MissEllie
    Ova skrev 2010-05-07 20:58:31 följande:
    Nej, för det är så oerhört vidrigt att spy upp, vilket jag gjorde hela graviditeten.
    Hahahha det är exakt samma för mig. Mår så grymt illa och glass är underbart så jag äter och blundar Men visst kan man äta mjukglass under graviditeten.
  • Redhead
    SCSI skrev 2010-05-07 19:51:01 följande:
    jag skulle vara nojjigare över halvgammalt pålägg typ skinka. Kan inte dra mig till minnes att vi stötte på listeria en enda gång i mjukglass när jag jobbade på bakt.labb. Chark däremot. (sen undviker jag is på snbbmatställen sen det jobbet, ofta anmärkningar där)
    Bra info, tack! Sätter den "farliga" mjukglassen i lite perspektiv..
  • Burberry

Ja, varför skulle jag inte ha gjort det? På solsemestern i sydligare breddgrader skulle jag dock ha undvikit all glass som säljs i gatstånd - men det gör jag ju vare sig jag är gravid eller inte..

Zumba är jättekul - testa du också!
  • Rosa socka

Och bara för den här tråden har jag nu ätit årets första mjukglass! Med en bebis i magen dessutom

• Burberry
    Rosa socka skrev 2010-05-07 23:17:53 följande:
    Och bara för den här tråden har jag nu ätit årets första mjukglass! Med en bebis i magen dessutom
    Zumba är jättekul - testa du också!
  • Blitz

Är gravid och äter mjukglass. Aldrig hört om att man inte ska de faktiskt, men ja hade nog mumsat på som vanligt. Just nu under vintermånaderna har jag vart extra sugen på mjukglass {#lang_emotions_tongue_out} O de är jag fortfarande..

• Hannathu

TS  Vilket livsmedelsverk hänvisar din vän till?
    Listeria kan inte finnas i pastöriserad mjukglassmix.

ALL mjukglassmix som säljs i Sverige är minst lågpastöriserad (som vanlig mjölk) men till och med det är ovanligt utan den stora delen av alla mixer är högpastöriserade och helt fria från mikrober.

De allra flesta maskiner idag är självpastöriserande och det finns med andra ord ingen som helst fara för barnet.
    Magsjuka möjligen om stället är dåliga på att rengöra munstycken mm men de brukar man diska dagligen.

Svar på tråden Åt du mjukglass då du var gravid?