• ReginaF

Bananallergi, nån?

Jag är bara nyfiken om det är nån annan än mig som är allergisk mot bananer? Jag har tidigare kunnat äta en halv åt gången, men inte ens det kan jag göra längre. Jag får så himla ont i magen, och jag som ääääälskar bananer!

Är det nån annan som är allergisk?

• Svar på tråden Bananallergi, nån?
  • Pink Rose

Är du allergisk mot något annat? Jag har upptäckt att det finns sk. korsreaktioner... så om man är allergisk mot nått så kan man reagera på en helt annan sak.

• ReginaF

Jodå, jag är nog allergisk mot annat också. Men inget av de sakerna gör att jag får ont i magen. Bl.a är jag allergisk mot citrusfrukter i stora mängder (utslag i armvecken), gummi och latex, björkpollen osv...

• Pink Rose

Läste på nätet att de som är allergisk mot latex ofta reagerar på banan etc. Och jag förstår vad du menar att du inte reagerar på samma sätt med de olika sakerna, men det kan ju ha olika kemiska sammansättningar så att du reagerar på ett annat sätt på de sakerna.... Bara en teori. Ingen aning om den är vetenskapligt riktig.

• ReginaF

Wow, det där har jag inte vetat! Tack för linken!
    Då kanske det är så att jag korsreagerar mot banan för att jag är allergisk mot latex.. Intressant.

• Pink Rose

Precis
    Har precis samma sak fast jag är allergisk mot björk/gråbo och då kan det hända att man reagerar på kiwi... Som jag inte hade en aning om, innan jag slog upp på nätet. Det står ju lite info på sidan vad man kan reagera på, så det är ju bra... Då kan man vara extra försiktig med just de ämnena

• Fru Höstlöv

Jag är allergisk mot latex och får rejäla magkramper när jag äter banan, mår illa bara jag känner lukten av dom även om det kanske är mer inbillning.
    Det är korsallergi, har det mot andra saker oxå, så jag håller med Pink Rose om diagnosen.

• planB

Jag är oxå allergisk mot banan, det börjar klia i halsen och öronen. Samma med råa grönsaker!

• Fru Höstlöv

planB, morötter och potatis kanske? Isf har du antagligen björkpollenallergi.

• planB

Morötter ja men inte potatis (ja rå kanske, men inte kokt) Och björkpollen slog till i våras väldigt starkt!!!

Svar på tråden Bananallergi, nån?