• ReginaF

Bananallergi, nån?

Jag är bara nyfiken om det är nån annan än mig som är allergisk mot bananer? Jag har tidigare kunnat äta en halv åt gången, men inte ens det kan jag göra längre. Jag får så himla ont i magen, och jag som ääääälskar bananer!

Är det nån annan som är allergisk?

• Svar på tråden Bananallergi, nån?
  • Fru Höstlöv

potatisen, likasom morötterna klarar man oftast av att äta om dom kokas.
    Jag har fått rådet att mikra äpplet innan jag äter det, då ska jag teoretiskt kunna äta äpple, päron mm.

• Pink Rose

Men det är olika från person till person vad man reagerar på... Det behöver inte vara allt som står med på listan.
    Dessutom så är det precis som Höstlövet menar, bara man tillagar maten man är överkänslig/korsreagerar med så tål man oftast det.

• Fru Höstlöv

Mer än 50% som har björkpollenallergi känner symptom från just äpplen. Jag hade ingen aning om varför jag var allergisk mot frukt innan jag fick höra om korsallergi.
    Mycket intressant hur kroppen kan bli lurad av ämnen som liknar de man är allergisk och sedan ge en reaktion mot helt andra saker.

• planB

Jag är däremot inte allergisk mot äppel eller citrusfrukter.

• Pink Rose

Ja, jag håller med Verkligen komplext... hade inte heller någon större aning innan jag reagerade ordentligt på kiwi. Morötter och äpplen har jag i stort sett alltid reagerat på.

• Pink Rose

PlanB
    Som jag skrev i tråden så är det individuellt vad man reagerar på. Behöver inte vara alla ämnen som står i länken ovan.

• Fru Höstlöv

Lyllos dej planB, tänk vad ofta man får höra: -Ta ett äpple till mellanmål. Eller i alla sunkiga cafeterior där det bara finns frukterna päron och banan, väldigt lätt att få i sig frukt då.

• planB

Ja det är konstigt att jag kan äta allt sånt...men vi skall inte ta ut segern i förskott! Barje år som går kommer det fler å fler allergier. Björk var nytt för i år och det kom ordentligt. Jordgubbar å vattenmelon kom för ca 4 år sen (men de kan jag äta om jag sköljer ner dem med vatten)

• Fru Höstlöv

Jo, allergier suger.

• Pink Rose

Vi får nog bilda klubb... fick reda på i våras att jag inte tål jordnötter. Ännu en sak

• planB

Verkligen fy då för allergier och avocado det suger stort. det ät jag mega allergisk mot.

• ReginaF

Att vara allergisk mot frukter suger faktiskt! Tänk alla gånger jag kunde ta en banan istället för godiset jag äter, då skulle jag äta banan hela tiden och det skulle vara så gott! Äpplen får jag bara en hunger-känsla av och kiwi kan jag inte heller äta i några större mängder.. Trist så det förslår...

Men å andra sidan är ju fruktallergier ganska milda, tänk på dom som e allergiska mot mjölkprodukter och mjöl å sånt. Dom först måste ha ett jobbigt liv!

Svar på tråden Bananallergi, nån?