Sömn och ilska
Hej! Ska försöka berätta sammanfattat om mina "problem"
Har en dotter på 3 år i augusti. Aldrig sovit hela nätter. Det har blivit en vana att vi sitter hos henne när hon somnar. (därav kanske hon inte kan somna själv igen när hon vaknar om nätterna?).
Som sagt, sömnen har aldrig varit bra, men nu sista halvåret iaf, säkert mer har hon vaknat och är tvärilsk! Tror inte det är nattskräck (?) för hon verkar ändå vara så pass vaken. Kommer man in och ska stoppa om henne (för hon har ju ändå ropat på mig) så blir hon arg, kastar av sig täcket. Försöker ge henne nappen, ännu argare- kastar nappen lååångt bort, försöker ge hennes hennes favoritsnuttis som följer henne överallt- arg och kastar bort den. Sen skriker hon under tiden; -Neeej, boooort! (hennes favoritord- bort)...man kan inte göra ngt...så nu har jag bara börjat sitta där, trots att hon försöker sparka och slåss. Säger inget, bara är där. Efter en stund blir hon lugn, då tar hon nappen och snuttisen igen...
Hur tycker du jag ska reagera? Varför är hon så arg?
Sen de sista månaderna så har hon börjat vakna redan vid 22 ca. Stoppar man om henne vaknar hon efter ca 10 minuter igen- så kan vi hålla på hela natten om vi vill, men jag vill oxå sova, så det slutar med att hon hamnar i vår säng när vi lägger oss.... Eller lite senare ibland, kanske hämtar henne när hon vaknar igen runt 24-tiden. Då sover hon gott.
Ibland säger hon att hon vill sova hos oss, då får hon det- hon kanske behöver närheten? Men ändå kan hon vakna i vår säng och bli lika arg. -Mamma- bort från sängen kan hon skrika. Tack då...
Hon har även nu kommit i en ny liten trots under dagarna oxå. Samma som för några månader sedan. Arg,arg,arg....på allt- helt plötsligt.
Annars funkar allt bra, hon är glad på dagis, pigg och äter....inte hemma förvisso, men det har hon aldrig gjort heller....Välling morgon och kväll, frukost....på sin höjd några tuggor mat under dagen. Fil kan väl gå ner.... Men inte borde detta påverka sömnen när hon ändå mår bra i övrigt? För om hon inte vill äta kan man ju inte tvinga henne?
Hur ska jag hantera hennes utbrott?
En annan sak- imorse när jag skjutsade henne till dagis råkade jag nysa- hon blev arg och skrek- Neeej mamma!! Vad nu då? Vad svarar man på det??? Varför blir hon arg över att jag nyser? Ja, sånna småsaker kan hon, blir hon, ofta arg på nuförtiden... Och svarar man henne blir hon ännu argare.
Är vi ute och går- då måste jag ibland gå efter henne, eller före...sen blir hon jättearg för att jag då går före/efter henne som hon bett om.... Test, test, test... Visst, hon får gärna testa mig, men ilskan..... hur ska jag göra?
Hoppas du förstår mitt röriga brev.....
Tacksam för svar..