• Skehamn2010

    Är IVF att "leka gud"?

    och borde vi istället låta naturen ha sin gång och inte sätta in konstgjorda metoder för att hjälpa folk att "föröka" sig.

    Blev inspirerad av en sajt där dom menar på att det är fel att hjälpa människor som inte kan bli gravida naturligt. Därför att då för dom vidare sina defekta gener.
    Det ska man inte uppmuntra på något sätt.

    Vadå leka gud säger jag. Det gör vi i så många andra situationer också. IVF är en fantastisk möjlighet för dom som vill ha barn och inte kan få det på naturlig väg. Det kanske är att "leka gud" men jag ser det inte som något fel.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är IVF att "leka gud"?
  • idiblon yes

    Nej, verkligen inte. Inte mer än allt annat i samhället, iallafall.


    Vila vid denna källa...
  • Pimpinellan

    Ta bort IVF och det föds 4000 färre barn per år-varje år i Sverige! Tror inte ett skvatt på att infertilitet skulle kunna ärvas eftersom orsakerna till IVF är hur många som helst. Dessutom har många både IVF-barn och spontanbarn-vem äver då infertiliteten? Ska vi nagga folks rätt att skaffa barn i kanten hamnar vi i nazityskland igen-vem vill det? IVF-barn är dessutom lönsamma i längden:
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article3662141.ab

  • nirakanna2

    Om IVF är att leka gud, är det väl även att leka gud att använda preventivmedel och tillåta abort. Då väljer man ju bort lättförökade gener!?

  • isisisis

    Dessutom är sällan "defekta gener" anledningen till att man är barnlös.
    Ofta är det väldigt enkla medel som kan hjälpa.
    Tyvärr är forskningen ganska långt efteri Sverige.
    Många barnlösa kan bli gravida med hjälp av endast blodförtunnande medel...
    Något som PRECIS börjat användas i Sverige.

  • Matillin
    tamate skrev 2010-05-09 14:07:28 följande:
    Kan ärligt inte svara på frågan då jag är oerhört kluven.  Efter ha vuxit upp på bondgård så är jag van vid att man "rensar" bort dom mindre fördelaktiga för rasen eller arten för att ta fram dom mer "stabila" egenskaperna. Rätt eller fel, jag vet inte eg. men detta gör ju att jag tvekar på om det är bra att ingripa med ivf. jag skulle ju aldrig avla på en hund som har problem med att få valpar, hur mycket jag än älskar min hund och hur fin den än är så vill jag ju inte att avkommorna ska ärva vidare denna egenskap för att sedan föra det vidare och vidare. det är ju en felaktig egenskap som i mina ögon är onaturlig då jag anser att ett friskt djur ska klara av att överleva utan människors hjälp. men vi har tillgångarna att hjälpa människor med både livsuppehållande saker och en massa andra saker som är onaturliga. är det bra eg i långa loppet? finns det en anledning till att cancer allergier och en massa andra sjukdomar har ökat och vi har blivit mindre friska. jag vet inte. jag har inte tillräckliga kunskaper om livet och hur allting ligger till och jag har inga gudaktiga kunskaper som gör att jag är allvetande så just inom detta området så känner jag mig väldigt ställd. Jag vill ju att alla ska vara lyckliga och ha familj och bra liv. men frågan är ju om vi får betala något pris för vårt välmående som vi kanske inte riktigt har räknat med i långa loppet.
    Ivf barn föds inte med mer defekter än "vanliga" barn och tester har tvärt om visat att dessa barn går det bättre i skolan för och är mer intelligenta.
    Det handlar antagligen till stor del om att många äldre som väntat med barn på grund av karriären gör ivf.
    Välutbildades barn går det som känt mycket bättre i skolan för.
    Men hur som helst behöver du inte fundera på om det handlar om att föra dåliga gener vidare längre för det gör det inte.
    Människor är extremt sällan infertila eller har problem med fertiliteten på grund av dåliga gener utan på grunda av sjukdomar som alla kan få.
    Många skaffar ju också barn sent idag vilket kan leda till att det blir svårare.
    Man får heller inte allergier eller cancer endast på grund av vilka gener man har utan på grund av miljöpåverkan, miljögifter osv.
  • isisisis
    tamate skrev 2010-05-09 14:07:28 följande:
    Kan ärligt inte svara på frågan då jag är oerhört kluven.  Efter ha vuxit upp på bondgård så är jag van vid att man "rensar" bort dom mindre fördelaktiga för rasen eller arten för att ta fram dom mer "stabila" egenskaperna. Rätt eller fel, jag vet inte eg. men detta gör ju att jag tvekar på om det är bra att ingripa med ivf. jag skulle ju aldrig avla på en hund som har problem med att få valpar, hur mycket jag än älskar min hund och hur fin den än är så vill jag ju inte att avkommorna ska ärva vidare denna egenskap för att sedan föra det vidare och vidare. det är ju en felaktig egenskap som i mina ögon är onaturlig då jag anser att ett friskt djur ska klara av att överleva utan människors hjälp. men vi har tillgångarna att hjälpa människor med både livsuppehållande saker och en massa andra saker som är onaturliga. är det bra eg i långa loppet? finns det en anledning till att cancer allergier och en massa andra sjukdomar har ökat och vi har blivit mindre friska. jag vet inte. jag har inte tillräckliga kunskaper om livet och hur allting ligger till och jag har inga gudaktiga kunskaper som gör att jag är allvetande så just inom detta området så känner jag mig väldigt ställd. Jag vill ju att alla ska vara lyckliga och ha familj och bra liv. men frågan är ju om vi får betala något pris för vårt välmående som vi kanske inte riktigt har räknat med i långa loppet.
    Då vet du mycket litet om orsakerna till att man gör ivf!
  • isisisis
    tamate skrev 2010-05-09 14:07:28 följande:
    Kan ärligt inte svara på frågan då jag är oerhört kluven.  Efter ha vuxit upp på bondgård så är jag van vid att man "rensar" bort dom mindre fördelaktiga för rasen eller arten för att ta fram dom mer "stabila" egenskaperna. Rätt eller fel, jag vet inte eg. men detta gör ju att jag tvekar på om det är bra att ingripa med ivf. jag skulle ju aldrig avla på en hund som har problem med att få valpar, hur mycket jag än älskar min hund och hur fin den än är så vill jag ju inte att avkommorna ska ärva vidare denna egenskap för att sedan föra det vidare och vidare. det är ju en felaktig egenskap som i mina ögon är onaturlig då jag anser att ett friskt djur ska klara av att överleva utan människors hjälp. men vi har tillgångarna att hjälpa människor med både livsuppehållande saker och en massa andra saker som är onaturliga. är det bra eg i långa loppet? finns det en anledning till att cancer allergier och en massa andra sjukdomar har ökat och vi har blivit mindre friska. jag vet inte. jag har inte tillräckliga kunskaper om livet och hur allting ligger till och jag har inga gudaktiga kunskaper som gör att jag är allvetande så just inom detta området så känner jag mig väldigt ställd. Jag vill ju att alla ska vara lyckliga och ha familj och bra liv. men frågan är ju om vi får betala något pris för vårt välmående som vi kanske inte riktigt har räknat med i långa loppet.
    Eller varför allergier och cancer och annat ökar för den delen!
    Spekulationer som är felaktiga!
  • Manchester
    tamate skrev 2010-05-09 14:07:28 följande:
    Kan ärligt inte svara på frågan då jag är oerhört kluven.  Efter ha vuxit upp på bondgård så är jag van vid att man "rensar" bort dom mindre fördelaktiga för rasen eller arten för att ta fram dom mer "stabila" egenskaperna. Rätt eller fel, jag vet inte eg. men detta gör ju att jag tvekar på om det är bra att ingripa med ivf. jag skulle ju aldrig avla på en hund som har problem med att få valpar, hur mycket jag än älskar min hund och hur fin den än är så vill jag ju inte att avkommorna ska ärva vidare denna egenskap för att sedan föra det vidare och vidare. det är ju en felaktig egenskap som i mina ögon är onaturlig då jag anser att ett friskt djur ska klara av att överleva utan människors hjälp. men vi har tillgångarna att hjälpa människor med både livsuppehållande saker och en massa andra saker som är onaturliga. är det bra eg i långa loppet? finns det en anledning till att cancer allergier och en massa andra sjukdomar har ökat och vi har blivit mindre friska. jag vet inte. jag har inte tillräckliga kunskaper om livet och hur allting ligger till och jag har inga gudaktiga kunskaper som gör att jag är allvetande så just inom detta området så känner jag mig väldigt ställd. Jag vill ju att alla ska vara lyckliga och ha familj och bra liv. men frågan är ju om vi får betala något pris för vårt välmående som vi kanske inte riktigt har räknat med i långa loppet.
    Ser du det på det sättet så är det nog inte främst IVF du borde vara emot. Snarare skulle du införa tvångssterilisering av alla som haft cancer eller som är allmänt "sjukliga" på annat sätt. Kanske kan vi ha ett system där man måste visa läkarintyg och minst tre år utan sjukskrivning för att få lov att skaffa barn? Det skulle troligen få bort en del ärftliga åkommor. Men vill vi ha det så? Antagligen inte.
  • tamate
    Manchester skrev 2010-05-09 17:57:28 följande:
    Ser du det på det sättet så är det nog inte främst IVF du borde vara emot. Snarare skulle du införa tvångssterilisering av alla som haft cancer eller som är allmänt "sjukliga" på annat sätt. Kanske kan vi ha ett system där man måste visa läkarintyg och minst tre år utan sjukskrivning för att få lov att skaffa barn? Det skulle troligen få bort en del ärftliga åkommor. Men vill vi ha det så? Antagligen inte.
    jag har inte sagt att  jag är emot ivf och jag har inte skrivit att jag vill iföra någon kontroll eller annat, jag är bara ambivalent inför hela saken och läser du hela inlägget så ser du varför. jag ser det som onaturligt och som du ser i inlägget så är det mycket jag är osäker på om det eg är så bra att vi gör för jag vet inte säkert om det eg är bra för "rasen" människa. vi blir ju sjukare och sjukare och det finns nog inget enkelt svar till varför det är så. I naturen så försvinner ju dom sjuka djuren för att arten ska hålla sig friska och kunna överleva. jag vet inte om framgångarna i forskningen eg är så bra för oss egentligen. jag är inte emot ivf, vore ju konstigt av mig i sådant fall att stå på listan för att lämna ägg =)
    jag är bara ambivalent på vad vi gör mot oss själva och vad det kommer att göra mot oss i längden.
  • MaNiMi

    Nej det är inte att leka gud.
    Såg i inlägget ovan här att "vi blir sjukare" fast det har ju inte med ivf att göra..
    människor som är fullt friska iövr kan ha oturen att inte kunna få barn på egen hand..medan människor med svåra genetiska grejer i bagaget kan ha hur lätt som helst att bli gravida..
    Dessutom är det ju så att i vissa fall används ivf för att det inte ska bli ett sjukt barn..alltså när det går att förhindra via kontrollerade former.

Svar på tråden Är IVF att "leka gud"?