• Li02

AVA klinik i Riga

Hej!
    Vi letar hjälp, jag är 46 och min kille mycket yngre men förlamad efter olycka...Fått tips om Riga för de tar emot äldre tydligen..

Vet ni om de kan ta ut spermier med? Pratar de svenska? Handikappanpassat? Hur reser man?

Jag har två barn nu som är 17 och 19, så jag har fungerat förr, men nu vet man ju inte?
    Kan ju vara båda som har problem nu...?? Min kille längtar så efter barn med mej, men olyckan kom emellan, så nu är det bråttom. .  

Väldigt tacksam för alla tips man kan få...   

• Li02

Hej callimero.. Vi har också tänkt kolla med de nya och konsultation i Stockholm.. Vet du hur lång väntetid det är?  Vi borde nog ta tag i det snart... har tänkt att pröva äggdonation efter 3 misslyckade ivf.

• Li02

Ang Stockholm/Riga besök, kan man inte få ha en privat gyn på sin hemmaplan till prover och så? Vi bor långt från Stockholm och vi har haft hjälp av en privat gyn som kan hjälpa oss nu med..

• Li02

Och vad innebär nedreglering? Knasfråga i denna tråden antagligen.. Skäms

• Li02

Hej alla kämpar!
    Vi har fått prova 3 IVF i Sverige trots min ålder, nu 47, men det har inte funkat. Kanske pga min ålder såklart, men spermierna har varit slöa och avvikande. De är uttagna med operation pga min kille är i rullstol, dock mkt yngre än jag. Då har det varit idel hejarop från de som hjälpt oss.

Nu ringde vi och sa att vi skulle prova äggdonation utomlands och att om de kunde hjälpa oss med ultraljud här hemma bara, och då var det så mkt varningar om hur gammal jag var, om att det är såå mkt risker mm. De sa bla att utomlands kör de på med så mkt östrogen, hon sa bla upp till 8 mg? och det ökar risken enormt för proppsjukdomar?  Och så missfallsrisk mm. men det kan man ju förstå.. Vad har ni för erfarenheter av riskerna och allt?  
    Vi har bestämt oss för ett sista eller näst sista försök i Ava Riga och varit på en konsultation i Stockholm, och ingen information alls om några risker just då i alla fall,..  Vi har tänkt så att ge de där slöa spermierna och min kille en sista chans att bli far, och går det inte med unga ägg så är det ju kört, och då vet vi ju det.  
    Jag har 2 stora barn sen tidigare förhållande, och jag erkänner att jag är rädd och orolig för allt i allafall. Men jag gör det för min killes skull, som längtar otroligt. Han säger dock också att han vill såklart inte att det ska hända mej något, så är det för stora risker så...

Undrar även hur viktigt det är att välja blodgrupp på donatorn, jag kan inte få tag i vad jag har för blodgrupp nämligen, hur har ni gjort?

Snälla hjälp oss med era erfarenheter! Tack på förhand!   

• Li02

Hej!
    Vad kul att läsa om fler, särskilt Redan47 som antagligen är 47 precis som jag.. :) 
    Jag har två stora barn, och har nu en mkt yngre kille, som tyvärr varit med om en olycka och sitter i rullstol förlamad från bröstet och ner. Som ni förstår inte de optimala förutsättningarna att tillsammans få barn..
    För min kille är det jätteviktigt att få barn, och vi har försökt få hjälp i flera år och allt har dragit ut på tiden, mkt pga olyckan 2010 såklart.  Vi har gjort 3 IVF, eller kanske man ska säga 2 eftersom det en gång inte blev ngt att sätta in ens.som inte gick vägen.   

Nu har vi varit på konsultation i Stockholm i juli för äggdonation, och nu har jag börjat käka progynon, för att ca 30/9 åka med killen och operera ut på honom och sen sätta in ca 5/10. Vi tänkte att vi testar om det var mina ägg som var för gamla fast allt såg bra ut, och se om de få och avvikande spermierna kan få en bättre chans med unga ägg.

Jag blir dock förvirrad över att ni verkar behandla längre och annorlunda. Jag skulle bara vänta på min mens och sen börja käka tabletter. Ska på ultraljud på tisdag. Åh, vad nervös jag är..
    Och sen fick jag till slut remiss om att ta prover för blodproppsrisk,(vilket inte har funkat så jag kunnat ta dom proverna)nu från den de samarbetar med i Stockholm,ta dom i morgon...Lite kommunikationssvårigheter har det varit, men det verkar lösa sig. Jag nämnde att jag hade åderbråck på ett ben, och då ville de vara noga, och det är ju bra!

Vi har inte än börjat kolla hur vi ska resa, vi bor 30 mil ca söder om Stockholm. Vart ifrån har ni flugit?

• Li02

Tyckte bara det är konstigt,  "lisa första försöket", att alla verkar få ta en spruta först.. men det är nog som sagt lite olika, min mens har kommit som en klocka så det är kanske därför..

Callimero, verkar som vi tänker lika där, vill ge spermierna en chans så får vi se. Hade svårt att hänga med i svängarna med priser och så, killen har koll där tror jag. Vi har också satt in förut 3 dagars, men nu verkar de tycka bestämt att vi ska odla 5 dagar. Man är ganska nervös faktiskt om det kommer att bli något att sätta in...
    Vi kommer troligen ta semester och vara där den veckan, nu väntar vi ultraljud på tisdag så vi vågar boka resa och ta ledigt någorlunda rätt tid.. 

Hur kändes det på kliniken då? Samarbetspartnern i Stockholm sa att de var väldigt noga. Jag har ju tex haft fullt sjå med mina speciella prover jag skulle ta, för att de vill vara säkra på att jag klarar hormonbehandling. Inte kul att jag hunnit börja med pillren utan att ha kunnat ta proverna, men i morgon så.. 

• Li02

Tack lisaförstaförsöket för råd. Ja, jag litar på dom, de känns vassare än de i Sverige.

Redan47, jag har ikväll hittat Skavsta, men visste inte Norrköping, får kolla det. Jag har en privat gyn som hjälpte oss med IVF som ska göra ultraljud 1 timme härifrån. Blodprover infektion skrev de också ut. De var lite aviga nu dock så mediciner har samarbetspartnern i Stockholm skrivit ut.
    De i Stockholm har även fått hjälpa till med de ytterligare proverna nu jag ska ta för risk för blodproppar, för det var lite krångligt. Fast det har krävts lite jagande, för kommunikationen dom emellan är inte 100 % ännu, men de verkar försöka, de i Stockholm har jag pratat med flera gånger, de har verkligen hjälpt till!

• Li02

Åh Ckikita124, vilket hemskt besked när man är oförberedd på det, och så starkt att redan påbörja tänkandet framåt för nya försök! Hoppas att allt är ok på måndag! 
    Fy,, man måste tydligen vara beredd på allt...
    Är på G och knaprar progynon för fullt, ska på UL på tisdag och se om det funkar, första gången försök ÄD. 

• Li02

Hej! Jag har inte fått några tider jag ska ta progynontabletterna, utan bara 3 ggn om dagen? Så det blir inte alltid exakt lika varje dag men ungefär uppdelat på min vakna tid? Borde jag fått det?  

Svar på tråden AVA klinik i Riga