• Kcb

AVA klinik i Riga

Hejsan,

Jag är nu här i tråden. Jag och min sambo har bestämt oss att försöka oss på ÄD på AVA Clinic i Riga efter 6 IVF och 3 missfall... Men vi har svårt att hitta någon klinik här i stockholm där vi kan ta blodproverna kliniken i Riga vill att man ska ta. Hur gjorde ni andra? Känns som om de inte vill ta i en med tång om man säger att man ska göra ÄD utomlands. Och vart går ni för UL?

Skulle bli jättetacksam för tips och råd. Gissar att det kanske redan står i tråden, men den är så stor att jag inte hittar något matnyttigt.

• Kcb

Hejsan,

Jag är ny här i tråden! Vi ska göra ÄD på AVA clinic i Riga i månadsskiftet april/maj. Vi har gjort 4 IVFer och 2 FET här i stockholm som tyvärr bara har resulterat i 3 missfall..

Det jag undrar över är den ordination av progesteron som jag har fått. Jag ska ta 2x3 Lutinus/dag med början vid äggplock. Det är dubbelt så mycket som jag har tagit vid IVF (och som står som ordination i bipacksedeln i Lutinuspaketet). Är det någon annan som också har fått så mycket Lutinus ordinerat och har fått en förklaring till den höga dosen?
    Jag ska också ta Fragmin 5000IE/dag. Måste försöka få tag på en läkare som skriver ut de här medicinerna åt mig, för det blir MYCKET pengar annars (Lägger hellre pengarna på ev. FET eller fler ÄD om det inte lyckas på första försöket)... Har dock inte haft någon tur än så länge... Hur har ni gjort?

Håller tummarna för alla här inne. Det är jättespännande att följa er, och snart kan jag själv också bidra med en, förhoppningsvis, positiv erfarenhet.

• Kcb

Tack så mycket för alla svar! Verkar ju som om Utrogest är att föredra! Och det är dags att stålsätta sig att bli ett hormonmonster igen...

• Kcb
    Missne skrev 2015-03-24 20:48:59 följande:
    Då är vi på gång samtidigt. Vi ska också göra ÄD på AVA Riga i månadsskiftet. Preliminärt ET den 27 april. Jag har fått samma ordination på lutinus som du.

På vilket sätt är Utrogest bätttre? Är det också vaginaltabletter eller nån annan variant om det inte kladdar?
    Kul! Vi har preliminärt ET den 30:e April.

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden är, förutom att Utrogest är mycket billigare och att det verkar som om man kan ta dem både oralt och Vaginalt. Eftersom de går att ta oralt gissar jag att de är lite mindre än Lutinus (skulle inte klara av att svälja en Lutinus, även om jag klarar av ganska stora tabletter..). Min erfarenhet av Lutinus är att "kladdet" till största del är tablettinnehåll som rinner ut... (Ledsen för den beskrivningen!). Ska man då ta 6 tabletter dagligen så vill jag inte riktigt ens tänka på hur kladdigt det blir...
  • Kcb

Missne: jag frågade om jag kunde ta Lutinus de första dagarna innan ET och sen köpa med mig Utrugest hem från Riga och enligt dem går det jättebra! Så det tänkte då jag göra!

Missne skrev 2015-03-27 16:29:37 följande:

Jag fick Lutinus ordinerat av AVA Riga, men det var väl för att det inte finns utrogestan i Sverige. Kanske ska köpa med sig lite när man väl är i Lettland. MAn borde väl kunna köra lite med båda eller? När man inte vill ha kladd tar man utrogest och när man inte vill få yrsel tar man Lutinus, eller lite av varje?

• Kcb

Det är så himla typiskt... Var på UL idag för att kolla att allt såg bra ut inför Procrensprutan... Tror ni inte att det såg ut som om jag har en försenad cykel... Har inte haft det på 1.5 år (bara efter missfall..) hon trodde att jag snart skulle ägglossa. Nu får vi se vad AVA säger... Hoppas att det inte blir förskjutet en hel månad, utan bara någon vecka eller två...

Någon annan som varit med om det?

• Kcb
    Kcb skrev 2015-03-31 12:19:36 följande:

Det är så himla typiskt... Var på UL idag för att kolla att allt såg bra ut inför Procrensprutan... Tror ni inte att det såg ut som om jag har en försenad cykel... Har inte haft det på 1.5 år (bara efter missfall..) hon trodde att jag snart skulle ägglossa. Nu får vi se vad AVA säger... Hoppas att det inte blir förskjutet en hel månad, utan bara någon vecka eller två...

Någon annan som varit med om det?

Det var visst ingen ko på isen, ny tid för UL den 8/4. Det enda som händer är att allt blir förskjutet 8 dagar! Blev ganska frustrerad där...
  • Kcb

Jag har en fråga till er som har tagit Procren för att nedregleras: Hur lång tid tog det för er att börja blöda?
    Jag har nu fått klartecken att ta Procren. Hela behandlingsplanen blev förskjutet en vecka, så allt beror helt på när jag börjar blöda, donatorn är redo att börja stimuleringen och det känns LITE stressande...

Min cykel är helt konstig den här månaden (naturligtvis..) det verkar som om missfallet i februari eller de 3 kg jag har gått upp har kickat igång min PCOS igen och lever rövare med min kropp och mina cykler. Det känns ju sådär kul måste jag säga! Men att försöka gå ner några kg nu är kanske inte helt rätt läge heller!

• Kcb

Så, nu kom äntligen mensen, (Inte så ofta man kan säga så direkt...) så i morgon blir det start med progynon och fragmin. Lite nervöst eftersom processen, eller i alla fall medicinerna, är så olik IVF så allt blir nytt! Hoppas bara min kropp uppför sig som den ska! Och att donatorn ger toppenägg! Spännande och läskigt när man inte kan påverka något själv...

Preliminär ET den 8/5! Någon annan som ligger snarlika i tid?

• Kcb
    Missne skrev 2015-04-17 17:54:31 följande:

Jag har preliminärt ET den 27 april, så det är ganska nära dig. Håller med om att det är både spännande och läskigt på samma gång. Särskilt läskigt då det är så mycket pengar det handlar om som kan gå upp i rök i ett nafs. Men vad gör man inte för att försöka få barn....Får man barn är det ju värt alla pengar på jorden.

Visst är det mycket pengar, men jag försöker att inte tänka så mycket på det... Tycker att hela situationen är jobbig nog som det är, så jag kör strutsmetoden när det gäller pengarna!

Har du börjat känna av några biverkningar på medicinerna? Själv tog jag första progynon och fragmin idag, och i eftermiddags mådde jag pyton! Blir roliga veckor om det fortsätter så... Att känna av gravidillamående utan att vara gravid... Men vad gör man inte! Hoppas bara att vår 20-åriga donator är fertil som bara den!

Hoppas att du delar med dig av dina erfarenheter när du varit i Riga så jag vet vad jag kan vänta mig...
Svar på tråden AVA klinik i Riga