• singhatjejen

AVA klinik i Riga

swede skrev 2015-09-25 18:04:06 följande:

Löparnörden, ja jag var helt uppgiven efter vårt senaste missfall i december. 4:e försöket i Riga o inga mer ägg kvar :( Jobbigast var att jag ville fortsätta, medan min sambo inte r lite ville pga att han inte ville att vi skulle ta mer lån. Så det var en mycket jobbig period. Efter många diskussioner bestämde vi till slut oss för att prova en gång till. Vi bytte klinik till Arleta i Tjeckien. Där upptäckte de att jag hade endometrios. Vi satte in två embryon o ett verkar ha fastnat. Känns fortfarande overkligt. Är glad att vi inte gav upp.

Hoppas nu att det är eran tur. Tror det är bra att göra en hysto. Ett stort lycka till nu :)

Hej Swede. Jag är lite nyfiken på vad Arleta gjorde annorlunda i behandlingen jämfört med Riga? Du sa att de upptäckte endometrios, vad gjorde de åt den - behandling, mediciner? Går nämligen själv på Arleta och har endo, något som doktorn inte verkade lägga större vikt vid? Jättetacksam för svar.
  • singhatjejen
    swede skrev 2015-09-26 21:09:36 följande:

Frazze, förstår det är jobbiga dagar nu. Jag håller tummarna för ett positivt resultat.

Singhatjejen, vad trevligt att du/ni också är på Arleta. Skillnad i behandling på de olika klinikerna var inte så stor. På Arleta fick jag börja spraya med Synarela för att "trycka ner" endometriosen. Annars var det i stort sett samma upplägg, förutom att jag inte i närheten har ätit samma mängd med medicin på Arleta, till skillnad mot Riga. Ska du få ta Synarela? Ett stort lycka till nu. Har ni varit på kliniken redan? Har du fler frågor så svarar jag gärna :)

Tack för svar, Swede. Jag har precis misslyckats med äd på Arleta och funderar så klart varför. Jag fick Synarela innan och också väldigt låga doser på prednisolon, ingen fragmin eller trombyl (även om han rekommenderade det om jag skulle bli gravid). Efter alla vändor med dr D och även rekommendationer av Peny så körde jag på eget bevåg en mycket högre dos pred och lade till fragmin och trombyl innan. Bara en omgång IL dock - efter återföring.
    Kanske gjorde jag ett stort misstag nu. Har känt enorma svettningar av prednisolonet på ett helt annat sätt än jag brukar.
    Har två blastos i frysen och vill så klart uttnyttja dem på bästa sätt. Ska jag gå upp eller ned i dos? Hur i hela friden ska man veta?
    Stort grattis till dig i alla fall - hoppas innerligt det går bra hela vägen till bebis :)
  • singhatjejen
    Redan47 skrev 2015-09-27 21:38:36 följande:

Singga, du nämnde ej dos... Men det är ju individuellt . Jag har haft 20mg genomsnitts dos. Före under efter transfer. Likaså med trombyl o Fragmin. Sedan skulle jag även ta IL före 1v, vid transfer och efter .... När efter? Känn efter och sedan vid plus.

Tack Redan. Jag har blivit rekommenderad 15-20 mg tidigare av dr D och Peny. Nu ökade jag dosen ytterligare på eget bevåg när jag kände att något kunde ha hänt i kroppen så jag var uppe i 30 mg. Men å andra sidan var ju dessa rekommendationer när jag höll på med egna ägg. Nu är ju förutsättningarna annorlunda, så nu kanske jag borde lyssnat på den tjeckiska doktorn och bara kört ett halv tablett (2,5 mg)? Hur ska man veta?

Frazze: Stort grattis, hoppas innerligt det går bra hela vägen!

Rosen, lycka till, tummar för graviditet!
  • singhatjejen

Redan: Visst är det lite! Samtidigt lyckades ju Swede nu med låg dos... Tack för din input om hur du skulle göra.

• singhatjejen

Redan: jo jag har gjort ivf hos dr D, och även haft immunsupport vid fet här i Sverige. Jag har gjort mensblodtest, hysteroskopi och lapsroskopi hos Peny och fått hennes medicinrekommendation.
    Men när jag gjorde USA-testerna var tnf det enda som utmärkte sig. Och det sa dr D kunde bero på att jag precis gjort en operation. När jag gjort om tnf hemifrån har jag inte haft höga nivåer så kanske det stämde?
    Det som stöder immunproblem är att sonens tillväxtkurva sjönk katastrofalt i min mage och när han akutsnittades var hela moderkakan full i proppar. Solklart attack enligt dr D.
    Men jag blir väldigt osäker nu. Kanske ska jag fokusera på trombyl, fragmin?
    Hur som helst, tusen tack för input,bollande och support - det värmer. Lycka till med din tvillingar, hoppas allt går bra ändå in i mål!

• singhatjejen
    Redan47 skrev 2015-09-30 07:46:38 följande:

Singha: ja visst ska du ta trombyl o Fragmin! Lika för mig...moderkaka var liten o platt. Nu blodförtunnande plus 10mg kortison fortfarande. Fasade ut fr 20mg, men känner ändå det behövs. Klartecken fr min läk här, att det är så liten dos o predn är mild sort.
    Kroppen är ju ett stort nätverk vi kan ju inte isolera en del...
    Jag äter oxå 5000ie D, eskimo omega 3 3st/dag dessa främst stödja immun ich även för bebis hjärna. Plus fler vitaminer.

Redan: Skönt att höra din läkare säga att pred är en mild sort. Så många andra läkare som förfasar sig över pred. Intressant också att även din moderkaka reagerat.
    Vet ju att du gjort många ÄD, vad tror du det var som gjorde att det lyckades för er till slut?
    Jo jag äter också många vitaminer och mineraler, bland annat d och omega 3. Svärmor och andra retar mig för mitt gedigna pillerskåp. Men jo, de behövs. Käkar extra zink varannan dag och upptäckte i blodprov att jag hade brist!
    Försöker också äta så lite gluten som möjligt, väljer helst ekologiska varor och försöker dra ned på sockret (svårast). Yogar, promenerar. Försöker få ned stressnivån (svårare än svårast Kräks)
Svar på tråden AVA klinik i Riga