• Mamma DA

AVA klinik i Riga

Hej, jag behöver få så mkt information som möjligt från er som vart på AVA, jag har kontakta dem för ÄD, har gjort 4 Ivf i Sverige har lågt AMH dvs dålig kvalitet på mina ägg, är 37 år nyss fyllda. Hur fungerar allt, med mediciner, resor, behandlingar. Priser, bomba mig med info, de här är min sista utväg. Vi längtar så.

• Mamma DA
    Lilarosa skrev 2017-02-18 19:50:49 följande:

Hej!

Jag läste mycket här på olika sidor inför vår ÄD.

Mycket samlad info.

Jag tycker kontakten med Ava varit fantastiskt bra o med en lyhörd och snabb koordinator.

Ordnade provtagning i Sverige enligt de prover Ava ordinerat och som en svensk privat gyn skrivit remiss på, detta i maj 2016. Därefter hade vi skypemöte med doktorn och valde därefter donator, utifrån två förslag. Dessa framtagna utifrån de önskemål vi fyllt i på ett formulär de tillhandahöll. Därefter fick vi vänta in att donator fick ägglossning och min medicinering började.

Mediciner skrev Ava ut recept på och jag hämtade på svenskt apotek. Visserligen rätt dyrt och i efterhand är de möjligt att jag kunde fått de utskriva av en privat gyn med möjlighet att få de på högkostnadsskydd. Men alltid lätt att vara efterklok.

Vi kunde boka resa 6dagar innan vi skulle vara på Ava, i augusti. Koordinatorn höll oss underrättade om läget med donatorn. Vi valde att stanna i Riga sex dagar och jag fick en 5-dagars blastosyst insatt. Valde till Embryoglue vid insättning vilket skulle hjälpa embryot att bättre innesluta sig i slemhinnan eller livmoderväggen. Alla priser finns på Avas hemsida.

Vi är lyckligt lottade och tacksamma att allt gick bra, och om om drygt två månader ska vårt lilla mirakel komma ut!!!

Lycka till!

Tack för info, ska kolla upp de där med att få recepten omskrivna, har gått på privat klinik i Västerås, ska kolla med dem. Stort lycka till och grattis, tack för ditt svar ?
  • Mamma DA

Hej

Jag är ny, har precis bokat donator, skrivit på alla papper gjort de sista blod proven, ska göra UL nästa vecka på onsdag är allt OK ska jag ta en injektion med Procren. Någon som gjort liknande? Ska till Ava clinik min koordinator är Veronika. Runt 29/6 är det dax. Men mera exakt info kommer. Vi funderar på flyg och boende. Vi måste vara där vid ägg plock då vi ska ha min mans spermier, sen tänkte vi odla 5-dagars. Jag har gjort 4 Ivf, 4 ET och 2 FET, inget plus. Har AMH på 0,33. Så de är mina ägg som är skruttiga. Har en dotter på 17 år med en annan man. Själv är jag 37år och min man 39

• Mamma DA
    Maran73 skrev 2017-05-09 21:33:06 följande:

Hej och välkommen till tråden!!! Visst är det spännande?? Tror också de flesta här har liknande bakgrund, plus/minus ett antal IVF och/eller missfall. Är själv 43 på det 44:e, liksom dig har jag barn innan men inte med min nuvarande man (som inte har barn). Är i vecka 6+5 efter första ÄD försöker, och håller tummarna!

Åh grattis vad kul, hur gammal var din donator? Fick ni många ägg? Odla ni till blasto? Embryo glue? Vad fick du för mediciner? Håller tummarna
  • Mamma DA
    UndrandeSökare skrev 2017-05-09 17:12:09 följande:

Hej ! Vi är många här som gjort samma resa som dig.

Jag går också på AvaRiga och har Veronika som koordinator.

Vi flög med SAS från Arlanda till Riga tog I timme, sen buss 22 eller 222 från flygplatsen in till stan. Köp bussbiljetten i kiosken utanför flygplatsen så blir det billigare ! Man kan köpa biljetten ombord på bussen också men då blir det

dubbla priset har jag för mig.

Tar ni taxi från flygplatsen så välj de röda eller gröna taxibilarna, de är mer seriösa enligt Veronika. Men kom överens med taxiföraren innan ni kliver in hur mycket det ska kosta !

Vi bodde på Monika centrum hotels som ligger jättenära kliniken.

frukostbuffé ingick. Jättebra hotell, men hårda sängar. Men vi valde det

främst för närheten till kliniken. Riga är en mycket liten stad men mysig,

så man kan lätt ta sig runt genom att promenera (utom till flygplatsen

som ligger en bra bit bort).

Du hittar massor med hotell att välja på hotels.com eller liknade sidor.

Ha en bra resa !

Tack för svar, har mejla dig i går.

• Mamma DA
    ahm66 skrev 2017-05-13 09:42:37 följande:

Hej. 

Länge sedan jag skrev något i tråden, är inte aktiv längre. Mina AVA tvillingpojkar fyller snart 4 år (dom kom på 10:e försöket - 3:e donatorn) 

Ser att flera undrar över tiden efter ett pluss och vad man kan/inte kan göra. 

Man kan INTE jämföra en naturlig graviditet med ÄD, så länge man då inte gör ÄD i naturlig cykel förstås. Men för de som bygger slemhinna med hormoner så är detta något annat. Dessa slemhinnor är inte lika hållbara som naturliga, därför är det också inte ovanligt att man med ÄD har blödningar. 

Av denna anledning så är det också risk att man kan få blödningar och att slemhinnorna släpper. 

Detta gäller fram till vecka 12. 

Så med detta betyder det att ridning, cykling, och andra fysiska aktiviteter kan påverka slemhinnorna. 

Självklart är det också så att man absolut kan röra sig, och vara aktiv, men hur mycket är ju då definitivt beroende på hur starta slemhinnor man faktiskt har. 

Och vem vet det ???

Vill man ta chansen på att slemhinnorna är starka? Eller vill man ta det säkra för det osäkra, och vara försiktig.....

Detta vill ju vara upp till var och en. 

Men det är viktig information.

Själv är jag hundägare, och var vanligt aktiv i perioden. Fick veta att det var tvillingar i vecka 6 - så då hade jag en period av 6 veckor som jag inte sprang skjortan av mig. Men promenerade i snabb takt och var allmänt aktiv. Hade 1 blödning i vecka 5 och en kraftig i vecka 10. 

Lyssna till din egen kropp, men tänk efter att dessa spinning timmar, eller aerobics eller ridlektioner, gott kan vänta någon vecka. Vi satsar både tid, energi, pengar och psyke i våra försök. Så under rivningsperioden bör man unngå ting som kan vara en risk för graviditeten. 

Stort grattis för alla ni som lyckats, och lycka till till som fortfarande sliter. 

Kram 

Ahm66

Tack för info och grattis till dig som lyckats. Om man är nojjig nu, så lär de inte bli lättare. Jag har hästar och rider aktivit, blir att lägga de på hyllan då.
  • Mamma DA

I bland känns allt så hopplöst, kan något bara gå enkelt. Skulle göra rutin UL i dag. Senaste mens start 29/4 dvs jag är på dag 19 i dag i cykeln. Brukar ha äl runt dag 12-13 och nästa mens på dag 26-27. Allt såg bra ut slemhinnan 9mm 3 skicktad. Men jag har tydligen inte ägglossat, på höger hade hag två folliklar en på 14mm och en 10mm. På vänster en follikel på 11m. Så jag kunde inte ta Procren sprutan i dag. Jag tappa allt hopp, vad händer. Någon som vart med om detta. Ska ta ÄL test varje morgon nu. Har nytt UL onsdag nästa vecka. För att se att jag haft ÄL, onsdag nästa v är dag 26, där i krokarna kommer min mens. Hur hänger de samman. Kram alla där ute ??

• Mamma DA

Är de nån här som fått försenad mens efter Procren sprutan? Erfarenheter?

Väntar nu på mens, var på dag 26 i går...

• Mamma DA
    UndrandeSökare skrev 2017-05-25 08:42:06 följande:

Mamma Da - Hur lång menscykel har du normalt?

Jag har 30dagar normalt och min mens blev 2 eller 3 dagar försenad efter nedregleringsprutan. Men den kan nog bli fler dagar försenad också, allt är individuellt.

Jag brukar få mens dag 26. Har mens ca 1v. Så dag 26 blir mensens första dag. I dag är jag på dag 27 enl appen. Kolla tillbaka den har alltid kommit dag 26 under de senaste 6 mån. Men nu känns de lugnare när ni säger den kan bli försenad. Så har de vart vid nedreglering inför IVF, men är ju inte riktigt samma nu. Har känts som mens skulle va på G haft lite mol värk
  • Mamma DA
    Maran73 skrev 2017-05-25 10:31:11 följande:

Hej! Min mens var (liksom Undrandes) två dagar sen.

Tack för info, käns lugnare å veta ??
Svar på tråden AVA klinik i Riga