ahm66 skrev 2017-05-13 09:42:37 följande:
Hej.
Länge sedan jag skrev något i tråden, är inte aktiv längre. Mina AVA tvillingpojkar fyller snart 4 år (dom kom på 10:e försöket - 3:e donatorn)
Ser att flera undrar över tiden efter ett pluss och vad man kan/inte kan göra.
Man kan INTE jämföra en naturlig graviditet med ÄD, så länge man då inte gör ÄD i naturlig cykel förstås. Men för de som bygger slemhinna med hormoner så är detta något annat. Dessa slemhinnor är inte lika hållbara som naturliga, därför är det också inte ovanligt att man med ÄD har blödningar.
Av denna anledning så är det också risk att man kan få blödningar och att slemhinnorna släpper.
Detta gäller fram till vecka 12.
Så med detta betyder det att ridning, cykling, och andra fysiska aktiviteter kan påverka slemhinnorna.
Självklart är det också så att man absolut kan röra sig, och vara aktiv, men hur mycket är ju då definitivt beroende på hur starta slemhinnor man faktiskt har.
Och vem vet det ???
Vill man ta chansen på att slemhinnorna är starka? Eller vill man ta det säkra för det osäkra, och vara försiktig.....
Detta vill ju vara upp till var och en.
Men det är viktig information.
Själv är jag hundägare, och var vanligt aktiv i perioden. Fick veta att det var tvillingar i vecka 6 - så då hade jag en period av 6 veckor som jag inte sprang skjortan av mig. Men promenerade i snabb takt och var allmänt aktiv. Hade 1 blödning i vecka 5 och en kraftig i vecka 10.
Lyssna till din egen kropp, men tänk efter att dessa spinning timmar, eller aerobics eller ridlektioner, gott kan vänta någon vecka. Vi satsar både tid, energi, pengar och psyke i våra försök. Så under rivningsperioden bör man unngå ting som kan vara en risk för graviditeten.
Stort grattis för alla ni som lyckats, och lycka till till som fortfarande sliter.
Kram
Ahm66
Tack för info och grattis till dig som lyckats. Om man är nojjig nu, så lär de inte bli lättare. Jag har hästar och rider aktivit, blir att lägga de på hyllan då.