• ahm66

AVA klinik i Riga

Grattis Fru84, låter lovande även om det är tidigt !

Håller tummarna för dig Redan !!!  Kom ihåg att det kan ta tid innan Hcg visas, så det finns ännu stor chans att det går bra.

För er som tänker på detta med likhet, och hur detta fungerar, så vill jag ge tips om att läsa om Epi genetik. Det är inte så enkelt som att vi mottar ägg och därmed inte har något gemensamt med barnet!  Alla människor har 99,9 % samma DNA. Men vi har gener som är "slått på" eller "slått av". Detta tillsammans utgör hur man ser ut och hur man är formad. Det är sammansättningen av dessa gener som gör den stora skillnaden på oss.
    Det är i detta samband bevisat att moderkakan spelar stor roll i flera av dessa bildningar, och det är vi som moderkropp som står för moderkakan i tillfällen av ÄD. Det betyder att vi också är med på att skapa detta nya individ. Om vi har ärftliga felaktiga gener så kan dessa som tur är inte överföras, vilket ju är ett KANON PLUSS! 

I tillägg så delar vi ju blod och näring över lång tid, vilket också gör att vi präglar fostret. Det att takla stress bland annat är det vi som lär fostret, och massa annat. 

Läste en jättebra amerikansk undersökning där man förklarade detta med ÄD.
    Där stod:
    Se det som att bygga ett hus.
    Den som donerar ägget är den som är leverantör av allt byggmaterial.
    Men det är den som bygger själva huset som bestämmer hur huset ska se ut. Men vi kan bara bygga av det vi fått tilldelat. Vi avgör alltså vilket material som ska vara där man önskar, och om det blir högt, lågt, brett, ja allmänt hur det ska vara.

Vi är alla HUSBYGGARE !!!!

Stor kram
    Ahm66 

• ahm66

Hej allesamman och välkommen till alla nya i tråden.
    När det gäller assised hatching så har detta också med embryot att göra. Det går inte att göra på alla. Någon har rätt och slätt kommit för långt i utvecklingen.
    Kan förstå att mycket av detta kan verka "grekisk" när man är färsk. Men tjata på er koordinator och se till att de får göra rätt för det ni ska betala för.
    Bara att fråga på och se till att ni vänder och vrider på allt.
    Det är en trygghet till er själva.

Se också till att få med flest möjligt av mediciner när ni är i Riga. Och skaffa er själva en översikt över vad ni har av mediciner så ni kan svara när ni är där.

Jag valde att skicka bagaget och checkade in det, då slapp jag gå igjenom säkerhets kontrollen med diverse mediciner och sprutor.

Lycka till.

Kramar
    Ahm66

• ahm66

Jag hade tablettdoser för 3 dygn i handbagaget. Men jag blev stoppad 1 gång med massa fragmin sprutor och det önskade jag aldrig mer att uppleva.
    Det kändes som om jag var på väg att bli depoterad till Sibir, eller burad in på livstid.
    Inte kul!
    Efter det så sparade jag tabletter några dygnsdoser i handväskan, resten fick bli incheckad.

Ahm66

• ahm66

Kul att det gick så fort att få respons hos Penny, Redan!  Spännande.....
    Hur många embryo de tinar beror på hur de är fryst. De kan frysa 3 i ett strå, och då måste de naturligtvis tina alla 3.
    Har man flera i frysen, så tinar de också 4, och sätter in de 2 bästa. Det har de gjort för mig, 2 gånger, utan att fråga mig först. Så jag vet inte.....

Det finns en viss risk att föda normalt, när man är "äldre". Men det får man ju besked om från läkaren. Risken ligger då hos barnet. För mamman är normalfödsel det bästa. Har man fött tidigare, men för många år sedan, räkas det som samma som förstagångs födande i alla fall.

När man har tvillingar så är det alltid en risk att man föder den första normalt, för att sen vara tvungen att ta nr. 2 med keisarsnitt. Men det är ju ingen vits att tänka på innan.

För min egen del så hade jag mer eller mindre bestämt mig för keisarsnitt, men eftersom tv1 låg i säte och jag inte hade bäcken stort nog att föda honom dubbelvikt så var det inte ett val jag kunde ta. Tv2 låg på tvären. På tvillingar så är det heller inte någon plats för läkaren att försöka vända på bäbisen. Tv1 låg med huvudet först runt vecka 26-27, sen satte han sig upp, och där satt han !

Jag var uppe och gick samma kväll som keisarsnittet, och försökte att röra mig så gott jag kunde. Jag fick besked om att lyfta bäbisarna var ok, men annars skulle jag inte göra några tunga lyft. Det enda var ju att det tar lite längre tid att få igång mjöjken många gånger vid KS. Det tog ca 3 dagar.

Ha en strålande fin dag allihopa!
    Kram
    Ahm66

• ahm66

Hej allihoppa. Till information så sätter Riga bara in max 2. Men det finns kliniker i andra länder bl. a . Serum i Aten som sätter in flera. 
    Så ni som går i Riga behöver inte tänka på om ni vill ha så många. Här gäller 1 eller 2. 

När det gäller tid, så är det så att när man tagit Procren eller tillsvarande så är man nedreglerad, dvs ens egen cykel finns liksom inte. Man är satt i klimakteriet. 
    Men personligen så känner jag min kropp. På mitt första ÄD så blödde min slemhinna ut. Detta till trots för Procren och Progynon och andra mediciner. Detta skulle liksom inte kunna ske.....  Men det gjorde det i alla fall. Typ dag 26 eller 27. kommer inte riktigt ihåg. Jag har alltid haft korta menscyklar. Brukar få mens runt 21-23 dagen, och det har jag alltid sagt till Riga. De menar i alla fall att detta inte spelar någon roll.
    Jag har ju som känt gjort måååååååååååååånga försök, och inte förrens i mitt sista försök så fick jag flytta fram insättningen några dagar. Detta också på grund av att läkaren i Riga skulle ha semester (tur för mig!!!) 
    Insättningen blev gjord dag 23, 18 dagar efter början av progynon. 

• ahm66

Hoppas verkligen att det är att du testat för tidigt Redan !
    Ja, vi är många som varit tvungena att trotsa alla statistiker och gå på med friskt mod igen, för att till slutt hitta vinstlotten!!!!
    Det är inte bara jag! 
    När jag höll på så fick jag inspiration av en som blev gravid på 13:e gången, och fick barn. Och då tänkte jag att skam den som ger sig.....
    MrsCecilia, har ju visat stort mod med att orka fortsätta prova. Och nu ska Isak bli storebror Hjärta

Hoppas att plusset kommer fram.....
    Kram 
    Ahm66

• ahm66

Swede, detta måste du få kolla upp!!!!  Det är många som har störtblödningar utan att det direkt är så att du fått missfall! 
    Dra ner på mottak, och kräv att du blir undersökt. De har bara inte LOV att neka dig det.
    Stå på dina krav.

• ahm66

Men gud va hemskt Fru84. 
    Ord räcker inte till.......

Massor av kramar 
    Ahm66

• ahm66

Åh nej Skade. Så otroligt trist och ledsamt!!!!
    Ord räcker lisom inte till.
    Hjärta

Det finns ingenting som tillsäger att detta sker oftare vid ÄD. Man har mycket skörare slemhinnor, något som gör att tidiga missfall kan vara en större risk. Och framförallt det att man blöder mer. Andra saker som ex. skör livmoderstapp eller 1000 andra orsaker har ingenting med ÄD att göra. 
    Jag tror inte att man slutar att oroa sig. Det gör nog "vanliga" gravida också. Men när man försökt så många gånger, så blir man självklart ändå mer orolig att något ska gå illa. 

Om man orkar att fortsätta, så kom ihåg. Att när kroppen väl blivit gravid, så är det oftast lättare att bli gravid igen, inte så länge efteråt. 

Kramar till alla.
    Ahm66

• ahm66

Åh Redan, detta ser ju lovande ut!!!!

Jag vet inte hur detta med Pregnyl funkar. Vet att man måste vänta tills den är ute. Men dock, när det då kan testas imorgon så ser ju detta otroligt lovande ut med pluss idag. 

Åh, kände lyckan, spänningen helt in i magen !!!!! Tyst

Kram

• ahm66

Vet inte om Norska apotek har RFSU tester. Men du kan köpa Clear Blue som har tidigt utslag. Personligen tycker jag att de bästa är de som det står Gravid/Inte Gravid på. Då slipper man att analysera sig ihjäl på streck eller inte streck. I tillägg kommer det upp vecko-indikator, och denna baserar sig på hur hög HcG värde du har. Så tar du nu och nästa vecka, så får du en indikation på att HcG stiger. 
    Annars så uppsöker du ett legesenter, eller helseklinikk och ber om ett blodprov för HcG. Säg att du gjort IVF. 
    Ingen vits att gråta över spilld mjölk - de tidiga försökena har dessvärre inte blivit graviditet. Så det blir bara spekulationer som inte är positiva.
    Tänk på detta istället, och att det faktiskt ser lovande ut!
    Håller tummarna!!!! 
    Kram 

• ahm66

Myom minskar när man tar Procren, eller Zoladex eller tillsvarande mediciner. Det är då man sätts i ett slags "konstgjort klimakterie". och då minskar myom. Dessa minskar naturligt när man kommit i klimakteriet. 
    Innan det växer de, och kan variera i växt. Oftast blir de triggade i växt när vi tar Östrogen, dvs Progynova eller annan liknande medicin. 
    Myom i livmodern tar näring från embryo/foster, och kan också växa så att det kan hindra graviditet, eller skada. 
    Håller tummarna för alla som står inför ET/FET och för alla ruvade, och gravida. 

Kram Ahm66

• ahm66

Hej alla underbara kvinnor!!
    Önskar er alla ett flott 2015, och måtte lyckan stå er bi !!!!!
    För er som strävar, så kan jag säga att jag lider med er och hoppas med hela mitt hjärta att det ska gå vägen för er.
    Ta väl vara på er själva och era kära.

Massor av kramar från Ahm66 Hjärta

• ahm66

Men SUPERGRATTIS Redan!!!!!!!
    Jag visste ju att det gick!  Mina killar blev också till på mitt 10:e försök! Så jag är 110% säker, att det kan gå vägen för alla. Bara man orkar stå på, och samtidigt kollar nya infallsvinklar. Det som funkar för 1 person, behöver inte funka för nästa. Vi alla här har ju redan bevisat att vi har svårt att bli gravida, så vi behöver ju hjälp, frågan är bara med vad! 

Detta är så in i helv...     förtjänat Redan. Massor av kramar till dig och My och Pi HjärtaSolig

• ahm66

Som fler av er ser, så behövs det dessvärre fler försök för någon för att få det till. Men lyckligtvis så finns det hopp för alla, att detta för eller senare faktisk KAN LYCKAS !!!!

Ett tips bara för er som misslyckats flera gånger:
    Gå inte i samma fälla, att ni bara tar nytt och nytt försök. Om ni haft fin slemhinna och fått fina embryo insatta, så kan det vara så mycket annat som är fel ! 
    Dessvärre har många kliniker en tendens till "löpande band principen" så dom kör väldigt lika procedurer för alla! Och detta behöver alltså inte ge resultat. 
    Se till att ni kollar och stå på ERA krav. Det är ju NI som betalar!!  Vad blir ändrat till nästa gång ?  Vad är kliniken, eller läkarens teori på varför ni inte blev gravid osv. 
    Har kliniken inga idéer eller svar. BYT KLINIK. 
    Ödsla inte tid och pengar till något som känns "sådär". Det finns många olika fina kliniker där ute. Och de är alla intresserade av pengar, (dessvärre) så var lite kritiska och engagerade. Då tror jag ni har bäst möjlighet att lyckas. 

LYCKA TILL ALLIHOPPA!

Kram 
    Ahm66 (Gravid på 10:e försök, tvillingpojkar födda 1/7 2013) 

• ahm66

YES!  Äntligen frk. Röd !!!!!!!
    Som jag sagt förut. Trägen vinner!!!! Saken är väl mest hur många minus, och motgångar man klarar.....
    Verkligen välförtjänat. Så himla kul. 
    Här i Norge firar vi nu 17 maj, jag ska fira lite för dig också. Skrattande
    Kram
    Ahm66

• ahm66

Hej. 
    Länge sedan jag skrev något i tråden, är inte aktiv längre. Mina AVA tvillingpojkar fyller snart 4 år (dom kom på 10:e försöket - 3:e donatorn) 
    Ser att flera undrar över tiden efter ett pluss och vad man kan/inte kan göra. 
    Man kan INTE jämföra en naturlig graviditet med ÄD, så länge man då inte gör ÄD i naturlig cykel förstås. Men för de som bygger slemhinna med hormoner så är detta något annat. Dessa slemhinnor är inte lika hållbara som naturliga, därför är det också inte ovanligt att man med ÄD har blödningar. 
    Av denna anledning så är det också risk att man kan få blödningar och att slemhinnorna släpper. 
    Detta gäller fram till vecka 12. 
    Så med detta betyder det att ridning, cykling, och andra fysiska aktiviteter kan påverka slemhinnorna. 
    Självklart är det också så att man absolut kan röra sig, och vara aktiv, men hur mycket är ju då definitivt beroende på hur starta slemhinnor man faktiskt har. 
    Och vem vet det ???
    Vill man ta chansen på att slemhinnorna är starka? Eller vill man ta det säkra för det osäkra, och vara försiktig.....
    Detta vill ju vara upp till var och en. 
    Men det är viktig information.
    Själv är jag hundägare, och var vanligt aktiv i perioden. Fick veta att det var tvillingar i vecka 6 - så då hade jag en period av 6 veckor som jag inte sprang skjortan av mig. Men promenerade i snabb takt och var allmänt aktiv. Hade 1 blödning i vecka 5 och en kraftig i vecka 10. 
    Lyssna till din egen kropp, men tänk efter att dessa spinning timmar, eller aerobics eller ridlektioner, gott kan vänta någon vecka. Vi satsar både tid, energi, pengar och psyke i våra försök. Så under rivningsperioden bör man unngå ting som kan vara en risk för graviditeten. 
    Stort grattis för alla ni som lyckats, och lycka till till som fortfarande sliter. 

Kram 
    Ahm66

• ahm66

Epigenetik är mycket interessant och betyder mer än många kan tro. Här kommer en text som förklarar lite, från en amerikansk forskning. Översätt på Google Translate.... 

"En baby som är född med donorägg har 3 biologiska föräldrar: en far, äggdonatorn och den kvinna som bär graviditeten. Barnet som föds skulle ha varit fysiskt och utan psykiskt annorlunda om en annan kvinna bar det barnet. Med andra ord påverkar födelsemor vad barnet är som på en genetisk nivå - det är hennes barn. Hon har haft ett "säga" i hennes avkomma, liksom det donerade ägget och spermierna som används för befruktning.
    I hästavel är det inte ovanligt att implantera ett ponnyembryo i en hästs livmoder. De föl som då föds skiljer sig från nomalponnyer. De är större. Dessa djurs genotyp - deras gener - är samma som en ponnys, men deras fenotyp - vad deras gener faktiskt ser ut i det levande djuret - är annorlunda. Hämtad från ett häfte publicerat av Freedom Pharmacy "Kanske den största myten omger graviditeten. Många tror livmodern är helt enkelt en inkubator. Inget kunde vara längre från sanningen. Den viktigaste aspekten av alla graviditeter - inklusive äggdonationsgraviditeter - är att när fostret växer byggs varje cell i utvecklingsdelen ut ur den gravida moderens kropp. Vävnad från hennes livmoderfoder kommer att bidra till bildandet av placentan, som kommer att knyta henne samman med sitt barn. Fostret använder hennes kropps protein, och ersätter den. Fostret använder hennes sockerarter, kalcium, nitrater och vätskor, och ersätter dem."

Detta förklarar lite varför många som har barn efter äggdonation, ser stora likheter med modern´s sida. Läs gärna mer om detta, absolut jätteintressant. 

Men som någon nämnt. När man varit gravid och känt bäbisen och så fött barnet. Så blir allt detta sekundärt!!!!!! 

Lycka till alla slitare och ni som fått lycklig utdelning. 
    Skam den som ger sig. 

Mamma till 2 underbara tvillingkillar från IVF Riga. Resultatet på vårt absolut sista och 10 försök 
    AHM66
  • ahm66

Min resa med att bli gravid med hjälp startade i 2010 när jag var 44 år, hade då 1 år på mig på privat klinik i Norge innan jag blev för gammal. På privat klinik får man där behandling året ut man fylt 45. Efter 2 IVF försök med egna ägg, där den ena äggstocken inte gillade alla hormoner, och producerade sedan bara äggcystor. Så gav vi upp IVF. 
    Surfade då runt på en massa olika kliniker i Europa och deras metoder, prisläge, hur gammal man kunde vara, och enkelheten att komma dit med flyg från min bostad. 
    Till slut så hamnade vi på AVA i Riga, men som nu har brutit sig ut därifrån och nu heter IVF Riga. 
    Efter vårat första försök så var jag lite besviken för att jag kände mig som "löpande band" principen. Och mina egna idèer och tankar blev inte tagna på allvar. 
    Jag kontaktade då Penny hos Serum i Grekland. 
    Hon däremot var väldigt intresserad av mina tankar och idèer, och det enda STORA minus var att det inte gick några direkt flyg till Grekland från där jag bor, så totalkostnaden hade blivit dubbelt så mycket dit som till Riga. 
    Diskuterade också detta med Penny som förstod. 
    Vi mailade fram och tillbaka och hon skickade till slut ett förslag på medicinering och sätt både innan och efter ET/FET. 
    Så gick vi tillbaka till AVA Riga för ett nytt försök. Då hade jag Penny´s förslag i bakhuvudet för jag var inte så tuff att jag bara slog i bordet och sa: SÅ HÄR VILL JAG GÖRA...  Så efter ET med 2 fin fina blastoer så blev det minus. 
    Nästa FET med också det 2 fina blastoer blev det igen minus. 
    Varje av dessa försök så blev mina förslag och tankar inte lyssnat på som jag önskade. 
    Vid sista FET var jag så totalt uppe i mitt 10:e försök. Så då hade jag bestämt mig att köra Pennys förslag! 
    Så jag insisterade på ett mycket tidigare insätt som mer var ägglossnings dato i min egen manscykel. (Riga hade satt in mycket senare än mitt egna äggfönster vid de andra försökens) 
    Började med penicillin så snart jeg fick min mens. Och tok mycket starkare kortison än det Riga ordinerat. I tillägg tog jag blodförtunnande sprutor mycket tidigare än Riga ordinerat. 
    Jag sa ingenting om detta i Riga. 
    Satte in mina 2 sista FET som också var 2 fina blastoer, och fortsatte med penicillin fram till jag testat PLUSS på Clearblue och tagit blodprov och var 100% säker att jag var gravid. Själva kortisonet trappades ned så som Riga beskrev, men jag hade mycket starkare doser än det de ordinerat. Så jag koordinerade också detta med Penny. 
    Jag är 110% säker på att detta är orsaken till att jag är tvillingmamma. och hjälpen jag fick av Penny kostade mig bara tid och energi. Hon tjänade ingenting på att hjälpa mig...... 
    Så skulle jag vara i tvivel idag, hade jag definitivt dragit till Grekland och till Serum, även om det varit en tung och dyr resväg. 
    Kanske det då räckt med 1 försök......
    Vem vet?!? 
    Jag är i alla fall evigt tacksam, också till Riga, som efter allt faktiskt bidragit starkt till att jag blev mamma <3 

Du skriver att du nu är för gammal. Hur gammal? Är du ensamstående? 
    Förstår om du tröttnat på karusellen, det gjorde jag också många gånger. Och till slut måste både ens egna hälsa och ekonomi bestämma vad man gör vidare. 

Lycka till alla slutare <3

Ahm66

Svar på tråden AVA klinik i Riga