• von Hiram

AVA klinik i Riga

Hej,

vi hade egentligen ET 30 maj men det blev tidigarelagt några dagar, så nu är vi i Riga. Min man hade tid där idag och ET blir torsdag 26 (jag lägger till oss på er fina lista!).

Bor furstligt (och inte dyrt alls) på Hotel Monika som bara ligger ett par kvarter från kliniken - kan varmt rekommenderas!

Dagens möte på AVA var vårt första "riktiga" möte med kliniken, vi har gjort allt annat via vår klinik hemma i Sverige. Jag ångrar lite att vi inte tog oss råd och tid att åka ner och ta första träffen med dem "live" - det var så lugnande och bra att träffa dem, en massa frågor och oro försvann: de var väldigt, väldigt proffsiga, vänliga och hade stenkoll på allt som rörde oss. Ska imorgon få reda på hur det gått med befruktningen, vet ännu ej hur många ägg donatorn hade (men gud vad man kollade på alla tjejer man mötte på vägen dit - tänk om det är hon, eller hon, eller hon!!! Om de visste så otroligt tacksam man är bara för att de gör detta och ger en annan litehopp...).

MrsCelan- kanske ska du ringa dem och höra? Jobbigt att vänta på besked...

På gång:
    Leia83 FET 13/5 (ca)
    von Hiram 26/5
    MrsCelan ET 30/5
    Siv77 ET 30/5
    Pysseltomten, ET 31/5
    Tistel : ET 2/6
    Smugs ET 13/6

Ruvare:
    mimmi65 FET 28/4
    Bollan FET 17/5

Gravid:
    Akkie77 DET 4/10, en bebis BF 110623
    Tea75 FET 10/11 + 26/11 BF 110721 snitt Pojke
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111112
    Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5

• von Hiram

Tack Hoppfull för din positiva historia. Det behöver man höra när man misströstar.

MrsCelan, visst oroar man sig ibland, över delade ägg med mera, men jag har bestämt mig för att bara lita på dem och inte tro att de delar donator.

Själv försvann mina tvivel efter besöket där. De verkar så seriösa, som att tanken på att luras är dem väldigt främmande. Det verkar vara väldigt stor ruljangs där, på oss utlänningar som kommer på äggdonation, men även på "vanlig" mödravård, och "vanliga" IVFer av lettiska par, så det är nog bara ett sammanträffande för att de har många på gång.

Ruvningstiden är det värsta Leia. Jag mår också PYTON av progesteron och har gjort så varje gång. Men, den enda gång jag var gravid mådde jag OCKSÅ pyton (det är väl samma ämne som man får kemiskt som annars kroppen själv producerar?), så det måste ju inte alls betyda att det är kört.

• von Hiram

Åh vad härligt Siv!! Två skolexempel på perfektion, det MÅSTE bara gå bra!! Ja, himla kul att ses - jag försökte mig på ett meddelande till dig, så kolla i din inbox.

Allt gått bra så långt för oss med. Vi hade sex embryon igår och fem idag. ET imorgon - PIRR!!!!

Klokt med båt MrsCelan. Vi bor furstligt på hotell Monika Centrum, ett par kvarter från kliniken. Rent, fint, bra service, utsikt över parken, god frukost, inte dyrt. Lobbybar, hotellrestaurang, och litet minilivs precis över gatan.

• von Hiram

Hej alla,
    jag hade visst fallit ur listan, men är nu ruvare (efter att ha blivit SÅ väl omhändertagen på denna proffsiga klinik) och lägger till mig där. Vad gött att du fick ett plus Bollan!!!! Tjohooo!!!

Leia, håller med IVF-dagar. Ta blodprov, då vet du.

På gång:
    Tistel Preliminärt ET 30/5
    MrsCelan ET 2/6
    Smugs ET 13/6

Ruvare:
    mimmi65 FET 28/4
    LinaEm ET 2/5
    Leia83 FET 13/5
    Bollan FET 17/5
    Siv77 ET 23/5
    von Hiram ET 26/5
    Pysseltomten, ET 28/5

Gravid:
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825*
    Hinos ET 19/2 BF 111111, tvillingar enäggs

• von Hiram

Hallå allihopa!
    Är inne en liten sväng här för att berätta att vår ruvning slutade i minus och niagara-falls-mens. Det hände i slutet av förra veckan. Har hämtat mig lite nu men det kändes TUNGT och svårt, och som att man inte orkar längre.

Tack snälla alla ni som delar med er av era positiva historier. Just nu orkar jag knappt tänka på nästa försök, men jag vet att det är ur era berättelser jag kommer hitta orken och optimismen att köra vidare. 

Har två embryon kvar därnere i Riga, och satsar förmodligen på frysförsök till efter sommaren. Jag vill då göra en fullständigt medicinfri omgång, min kropp verkar inte lyda medicinerna ändå, bara må dåligt av dem.

Det är som att kroppen ropar: kom inte här med era mediciner och försök något! Jag mognar ETT ägg per månad, jag släpper det när jag brukar och blir det inte befrukatat så drar vi en mens! Jag struntar i era mediciner, P-piller (fick äggfolliklar när vi förberedde för ÄD - större och finare än någonsin under värsta stimuleringarna...) etcetera.

Jag har barn sen innan, har varit gravid med min man (3 år sedan) men fick utomkvedshavandeskap och pga det fick jag igenväxta äggledare. Har uppenbarligen goda erfarenheter av att bli gravid. Har nu gjort 7 IVFer - otroligt långa, utdragna historier, med extremhöga doser av allt och stímuleringar på 18-20 dagar (äggen utvecklas helt enkelt inte med hormoner "utifrån")-  varav tre avbrutna pga spontan ägglossning, "för få" ägg etc, och nu ett ÄD-försök på AVA Riga. Om vi gör ett FET efter sommaren blir det UTAN mediciner, så nära naturlig cykel som det bara går. Bara invänta ägglossning och stoppa in embryot på rätt dag.

Känner precis som du Mimmi65 - att pausa över sommaren och hoppas på de två frysta embryona som ligger därnere på kliniken i Riga (hur galet är inte det egentligen??!!). Känner också att de var sååååååååååå proffsiga och bra på kliniken, även nu under ruvningen: snabba svar, lyhörda, direkt kontakt och bra råd.

Kram till er alla, ha en bra sommar!
    Ella

• von Hiram

Uppdaterar listan också. Stryker mig så länge, och lägger dig Siv77 på Gravid! Så fantastiskt glad jag är för din skull!

På gång:
    Tistel Preliminärt ET 30/5
    Smugs ET 13/6

Ruvare:
    Leia83 FET 13/5 
    Bollan FET 17/5
    Pysseltomten, ET 28/5
    MrsCelan ET 2/6

Gravid:
    Siv77 ET 23/5
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825*
    Hinos ET 19/2 BF 111111, tvillingar enäggs

• von Hiram

Hej alla,
    hoppar in här i tråden efter ett års uppehåll nästan - hade försökt vila tankarna och kroppen efter misslyckat äd förra året (var där samtidigt med Siv77 - så fantastiskt kul att se att allt gick bra för dem och trillingarna) och flera vanliga ivf'er innan dess.

Har två embryon i Riga som vi tänkte stoppa in nu i naturlig cykel. Är på dag 9 i cykeln och var planerad till FET nästa vecka. Ser dock lite dystert ut - fick tag på en riktigt "obra" gynekolog för ultraljudet som gav lite vaga besked om att slemhinnan var "mellan 6 och 7 cm, eller kanske lite tjockare, eller vänta, bäst att säga 6 så att jag inte sagt för mycket". What?? Samtidigt som hon rattade och rattade på sin stenåldersliknande monitor där allt var helt suddigt och det inte var någon kontast. Njae, det kändes inte bra. Sen ville hon inte skriva ut recept på Ovitrelle, för hon inte kunde ta på sig det ansvaret. Jag hade redan betalt 1000 kronor och blev mest trött och ledsen och lommade iväg.

Ringde vår gamla IVF-klinik, som vi gjort 4 IVFer hos och som var "hemmavärd" vid första äd förra året (betalade 6000 för deras insats då). Jo vi var välkomna med kort varsel. När jag kom dit imorse vill de ha 4000 för ett ultraljud och ovitrelle-receptet!! Och då var det snällhetspris sa de, "för att det var vi och de kände oss" - för annars skulle det kosta 6500. Puh blir helt matt - vi är så utsatta och utlämnade!!! Jag försökte samla mig och gick därifrån. Tog i hand och sa "Tack, men nej tack, det här tycker jag är att utnyttja vår sits, även om jag förstår hur ni resonerar".

Är inte detta orimligt, eller är det jag som överreagerar??  Nån som har samma erfarenheter? Hur fasicken ska man förhålla sig? Tyckte jag hade vilat och blivit så stark under nästan ett år, och så hamnar man i sån här karusell igen och bara undrar om det kanske är bäst att ge upp???

Kontaktade Riga och fick svar direkt. De kan DHL-a över en Ovitrelle, men var lite bekymrade över att de inte har exakt status på slemhinna och folliklar. etc. Så kanske får vi skjuta upp igen.

Nån som har ett bra tips på en mer flexibel och duktig gynekolog i Malmötrakten? Ska man bege sig till Köpenhamn, någon som har något tips?

Eller nån som har tips på hur man inte tappar hoppet rent generellt?

Ledsen att komma in så här och gnälla det första jag gör, men känns lite trögt just nu...

• von Hiram

Hej alla - blev så glad av att komma in här ikväll - tack för alla svar och förståelse för mitt gnäll om att inte få tag på vettiga läkare inför vårt FET (som definitivt är inställt för denna cykeln). Har redan mailat alla möjliga läkare och kliniker - och redan fått svar från en klinik i Köpenhamn som önskar oss välkomna på vul för engångstaxa när det blir dags (får vänta tills april nu, för vi hinner inte längre i denna cykeln, och sen skulle vår läkare i Riga ha semester), samt medicin etc enligt helt överkomlig tariff. Tycker det är riktigt skandalöst, nästan oetiskt, hur vi barnkämpare kan bli behandlade  - och hur olika det är från stad till stad, läkare till läkare. Så sjukt utlämnade vi är.

Och så läser jag om ett av de där beskeden som gör att man själv får ork att fortsätta sin kamp - Fru XX, ditt plus värmer även mig!! Stort grattis!  Tar med mig det och blir stärkt i att det blir vår tur också någon gång. Lycka till både till dig och alla er andra.

• von Hiram

Hej alla,
    hoppar in i tråden för at prata av mig lite om min bångstyriga samarbetsovilliga slemhinna!
    Efter flera misslyckade IVFer gjorde jag ET i Riga för cirka ett år sedan = inte gravid. Sen tog vi en paus - jag mår jätte-jättedåligt av alla mediciner och tänkte försöka IVF med egna ägg - helt i naturlig cykel (i Köpenhamn). Två vändor var vi där i höstas för att försöka fånga upp cykelns enda ägg, men det lyckades inte.

Dock var, som alltid, min slemhinna tjock och fin: tre-skiktad 13 resp. 14. mm dag 11 och 12. Vid vanligt gynbesök i december var den 15 mm precis innan ÄL. Vid alla 4 IVFer har den varit helt problemfri och snäll, tjock och fin.

Vi gav upp den naturliga IVFen och ska nu göra FET i Riga - också i naturlig cykel, utan mediciner. Två gånger har vi fått avbryta, jan och feb, för att Slemmo varit för tunn (Slemmo= slemhinnan. Han/hon har ett eget namn vid det här laget - man pratar ju om den som vore det en varelse med eget liv... Man blir kanske lite knäpp av allt det här!!).

Mars var dr Fodina på semester, nu dags igen.

Efter mycket diskuterande med Dr Fodina och Nadia och min vanliga gyn bestämmer jag mig för att gå med på Pergotime dag 5-9 - för att ev. tjocka på slemhinnan. Har mått PYTON-pyton men tänkt att det är värt det för att locka slemhinnan att bli tjock. Men icke.

Var nyss på VUL, dag 10: Slemmo endast 6 mm. Varför???? Hur kan den plötsligt bli så radikalt mycket tunnare - bara över julen? Har någon varit med om detsamma?

Dessutom plötsligt en cysta på ena sidan, 40X26 mm - har aldrig haft. Jag är helt full av varför och antar att det inte blir något FET denna gången heller...Rynkar på näsan Någon som erfarenhet av cystor av pergotime? Är det nödvändigt att avbryta eller finns det chans att fortsätta?

Lunkade ut från min gyn och stötte på gatan ihop med en gammal arbetskamrat som kom med sin tjej och 8 dagar gammal bäbis på väg till första BVC-kontrollen. Gratulerade och var glad men började gråta så fort jag gått min väg och hamnade på ett fik med en Budapest-bakelse istället för på jobbet...

Tack för att jag fått lätta mig lite.

Hälsar Ella

• von Hiram

Hej och tack för svar och stöd, MrsCecilia och Fru XX. Jaha, så Pergo kan vara så nyckfullt - och tom göra slemhinnan tunnare. Fick just svar från Nadia som rekomenderade kombinerat P-piler för att få bort den... Har svår PMS som jag medicinerar mot varje cykel och har aldrig tålt någon sort av P-piller- att planera in en månad på P-piller är som att med öppna ögon kasta sig i armarna på katastrof. Svårt när man ombeds "ta det lugnt och försöka må bra, slappna av" etc inför FET - det blir krig i kroppen av de där medicinerna.

Fru XX, tråkigt att höra om ditt missfall. Och klart man undrar när mensen då kanske kommer för tidigt (fastän egentligen på rätt dag!!! Du beskrev det tydligt!).  När vi haft förvirrade blödningar i samband med IVF/tidigt missfall någon gång, så har de rekommenderat en "normal" cykel med en "normal" mens som man känner igen sig i innan man påbörjar ny behandling. Så att kroppen får hämta sig lite, och att man själv inte undrar och stressar på. Sen säger å andra sidan vissa att kroppen kan vara på g efter en graviditet (om än missfall) och att det är lika bra att köra direkt. Har du snackat med din koordinator om detta? Vem har du? Kanske bäst att ringa/maila dem?

Hälsar Ella

• von Hiram

Izzie77 - jag har också helt bestämda uppfattningen att de är seriösa. Kanske stressade? Du kanske ska ringa dem och fråga rent ut om de har svårt att hitta donator eller varför det annars tar så lång tid. I början när jag hade mina undringar så drog jag mig lite för att ringa, var rädd att det skulle bli svårt att ta på telefon och föredrog mail. Men Nadia har alltid varit lätt att prata med. Och så tänker jag på hur mycket man betalar, och inser att man har rätt att både ringa, maila och få svar...

• von Hiram

Hej alla,
    jag är inte så flitig här på FL, men gör ett litet nedslag i tråden och det första jag ser är Stjärngatas glada besked. Alltid lika värmade, ger oss andra hopp!!!!

Jag är just nu i Riga och gjorde FET på AVA med våra två enda embryon för fem timmar sedan. Det var skönt att äntligen komma dit: förra gången var exakt ett år sedan. Sedan dess har allt bara krånglat på alla tänkbara sätt (cystor, för tunna slemhinnor etc). Men nu var det äntligen dags.

Först vill jag säga att det var himla skönt att träffa Nadia och Dr Fodina "live". Jag håller med er som sagt att de verkat stressade och inte svarat så snabbt som vanligt på mail, och jag var rädd att möta en överfull klinik i kaos. Men det var väldigt lugnt och bra, jag kände mig lika välkommen som sist och när jag frågade så sa Nadia att de haft en topp men att det var lite lugnare nu. Jag vet inte varför man drar sig för att ringa och hellre går och väntar på svar, men i fortsättnigen ska jag inte vänta så länge, utan ta luren.  Allt funkade fint, Dr Fodina var professionell och tog sig tid att pratat igenom allt.

Jag har en fråga: sedan återföringen tidigare idag så sticker det lite i mitten av magtrakten - jag vet ju inte, men inbillar mig att det är precis i mitten av livmodern, i slemhinnan (där de lagt embryona). Någon som känt så precis efter att embryona satts in? Man vill ju såklart att allt ska vara normalt...

Tacksam om någon har en tanke att dela med sig Glad

Hälsar Ella

• von Hiram

WildaMathilda: Va? Kände du så tidigt som första dagen? Jag är helt nojjig och tror att det var Dr Fodina som råkat skrapa insidan av slemhinnan emd katetern eller något... (knäpp man blir...)

Men inatt ska jag försöka tro att det är så som du säger och sova gott på det! Och drömma om barn!!!

Tack och kram

• von Hiram

Åh vilka trevliga historier!!! Jag ska försöka att inte vara så orolig denna ruvning och ta allt som händer som något positivt.

Zakynthos: Jag hade insättning igår den 7e och har testdag den 20 och 22. Du då?

• von Hiram

Mirakel: ja, testning med blodprov 20 och 22.

Kan inte svara på nedtrappning - har bara testat negativt innan... och då har man ju slutat tvärt med allt.Rynkar på näsan

Åh hoppas hoppas våra stick betyder att vi blivit genomborrade!!!!!

• von Hiram

Ja! Tack för att du delade med dig Stjärngata, ska printa ut och sätta upp på kylskåpet... behövs såna berättelser ibland när hoppet tryter. Hemma i Sverige igen efter FET o försöker hitta den där gyllene medelvägen mellan att 'leva som vanligt' och 'ligg helt still i tre dar minst'. Sitta i baden- baden stol i solen och virka och lyssna på radio känns som snäppet för pensionärigt, men det känns bra - och det är väl vad åtminstone dr Fodina föreskriver: göra saker man blir glad av. kram till alla därute!

• von Hiram

Zakynthos - det är ju galet!!! Jag testade själv igår bara för att kontrollera att Ovitrellen var ute ur kroppen (och det var den) - så att allt från och med nu handlar om graviditet - men trodde inte det kunde synas så fort. Och att det lyckades! Har försökt kolla runt här på FL men hittar inte riktigt din histora. Hur många gånger har du försökt, och var?

• von Hiram

Hej Riga Maria, ja, det där med att försvinna från jobbet är himla påfrestande, det med. "Jo jag kommer nog vara borta måndag och tisdag". "Nej förresten, det blev visst KANSKE torsdag eller fredag istället"...

Och som att man inte har nog med bekymmer så dyker det upp cystor också.... Jag kulle göra FET i februari men fick också cystor (i samband med Pergotime för att tjocka på slemhinnan som bara var 5 mm), som inte ville försvinna på flera cykler. Jag vägrade att ta mer p-piller (för att jag mådde så dåligt av dem), och dessutom såg cystorna ut att bli grumliga (=typ bilda vävnad, så att det inte skulle gå att ens punktera, uatn man skulle få operera bort dem). Men så hade de mirakulöst försvunnit vid sista kollen innan operation, de var helt borta. Och slemhinnan var på drygt 10 mm på dag 8 - så jag hoppade på flyget och fick instoppat våra frysta embryon i torsdags.

Hur många ggr har ni försökt med ÄD? Och hur ska ni göra med er frysta blastocyst?

Svar på tråden AVA klinik i Riga