• La Conejita

AVA klinik i Riga

UndrandeSökare skrev 2017-04-28 19:57:01 följande:

Det tog drygt 2,5 timmar för min del på AvaRiga vid transfer.

Först ska man träffa bara koordinatorn, sen prata med läkaren,

sen skulle sjuksköterskan fråga frågor och till sist skulle hon visa en vägen till transferrummet. Sen transfer och ligga kvar i några minuter efteråt,

sen tillbaka och prata med koordinatorn och få en massa papper.

Sen var man klar....

Lämna du tillbaka nycklarna innan besöket så behöver du inte

vara stressad över det.

Lycka till !

Tack så mycket! Men hjälp, nu blir jag nervös, vad är det för frågor de ställer?
  • La Conejita

Så, nu är jag ruvare! Sitter på en av Rigas veganska restauranger (Fat Pumpkin) och väntar på min lunch. Här är kallt och regnigt idag och jag håller mig helst inomhus, även om Gamla stan är riktigt fint.

Allt gick bra imorse, förutom att jag kom ett par minuter sent till kliniken på grund av att jag inte fick upp dörren i porten till huset där jag bodde för att låset kärvade. Vilken stressig situation det blev, men som tur var öppnade en som jag knackade på hos och som hjälpte mig få upp dörren. Väl på kliniken mötte jag förstås först Veronika och hon var exakt som jag föreställt mig. Sen så fick jag ganska snabbt sätta in två av mina 14 embryon och det blev en oväntat fin stund precis efteråt. Frågor fick jag inte många, bara om mediciner och alltihopa tog väl en dryg timme.

• La Conejita
    Frazze skrev 2017-04-29 13:30:56 följande:

Grattis till ruvarstatus! Hoppas nu allt går riktigt bra

Tack Frazze!
  • La Conejita

Testdag är tisdag den 9 maj. Bara att hoppas nu. Blev lite orolig igår, för det kom lite beiga flytningar på kvällen. Det brukar det väl inte göra efter ET/insättning? Efter äggplock har jag blödit lite och vet att det då är normalt däremot.

Det blev ICSI. Jag meddelade de sent att jag ville ha vanlig IVF, men de gjorde ICSI iaf för "att undvika stressfulla situationer". Hoppas de valde några bra spermier (de anvnder PICSI).

• La Conejita

Maran73, jag tror det blev 12 till frysen. Det var 11 av mycket bra kvalitet (av vad man kan se) och tre av medelbra kvalitet. Läkaren sa att han trodde att de av medelbra kvalitet skulle sluta växa. Men varför ska de sluta växa om kvaliteten inte är dålig? Det känns jättebra att jag nu har i frysen om det inte tar sig denna gång.

Vad det gäller den lilla blödningen på kvällen efter insättningen så slutade den när jag satt in kvällslutinusen. Och sen har jag inte oroat mig mer för det. Det kan säkert vara så att det blir lite irriterat därinne när de varit där och bökat och det var rätt obehagligt faktiskt, när han satte in den där plastgrejen som öppnar upp.

I övrigt känner jag mig orolig över att inte vara gravid för jag har inte ett endaste symptom, inga ömma bröst alls. Känner mig precis som vanligt, så det har nog inte tagit. Har dock lyckats hålla mig från att tjuvtesta.

• La Conejita

UndrandeSökande: Fy så tråkigt, jag lider med dig. Gråter

Maran73: Tur att det gick bra ändå och att den lille mådde bra! Det är så läskigt med blödningar. Hade gärna velat få veta från AVA vad man ska göra om det händer, och jag frågade Veronika men hon sa bara att man då ska kontakta dem. Vända sig till gynakuten, är det det man ska göra om det kommer lite mer blod än en rosa flytning? Själv fick jag en beigerosa flytning i fredags och blev riktigt nervös, en det kan ha varit en implantationsblödning. Jag messade Veronika och fick som svar att jag skulle öka dosen av Progynon.

Och jo, jag har tjyvtestat! Skrattande Igår kväll kom jag på att jag har flera ägglossningstest hemma och att dessa inte känner skillnad på LH och HCG, så jag tog ett. Och minsann, glad gubbe blev det! Jag blev än mycket överväldigande glad gumma. Självklart ville jag då ta ett riktigt graviditetstest, men jag skulle iväg in till stan och gå ut och äta. Tog vägen förbi ICA och köpte ett tvåpack RFSU graviditetstest och gick sen in på toa på restaurangen för att ta testet. Men, attans... Enligt instruktionen skulle man kissa i en mugg. Nåväl, någon mugg hade jag inte så det fick bli direkt på stickan. Efter fem minuter skulle man egentligen kunna läsa av resultatet men då var där inga streck alls. Efter tio minuter var där dock två lika tydliga röda streck! Sen imorse när jag vaknade tog jag det andra testet och även det var positivt, men med det ena strecket lite svagare. Det gör mig lite orolig. Gick och köpte ett Clearblue-test och det blev snabbt ett plus. Nu kommer jag testa med ägglossningstesten måndag och tisdag för att kolla så att det inte avtar (neurotiskt, jag vet) och på tisdag ska jag även ta blodprov..

Jag undrar vad ni alla tänker om graviditetsförhållningsreglerna man får från AVA Riga. Under de fyra första dagarna ta det väldigt lugnt och inte ens se på nyheter eller gå på snabbköp och handla. Inte heller bad eller bastu de fyra första dagarna. Sen får man träna men lugnare än vanligt, dock inga magövningar och inga tunga lyft. Och man får inte träfffa några nya djur och man ska undvika sjuka människor. Inga mediciner utan att kolla med kliniken först. På CFC i Danmark fick jag helt andra råd. Man fick enligt dem inte springa, bada, eller ha sex under de första tre månaderna. Man får inte heller träna spinning, cykling är däremot okej. (Danskarna cyklar ju väldigt mycket.) Rökning och sprit nämndes inte, men det vet ju iofs alla att det inte är okej. I Sverige är det helt andra råd man får, tror jag. Jag tycker att det är konstigt att det kan vara så olika råd man får.

En annan men relaterad sak: Törs man åka utomlands under graviditeten? Det kanske är säkrast att hålla sig hemma där man vet var nämsta sjukhus ligger om man måste bege sig till gynakuten. Eller att man åtminstone håller sig inom EU för att unvika höga kostnader. Vill inte behöva uppsöka sjukhus i USA t ex, även om reseförsäkringen kanske täcker det (vet ej).

Och just det, jag måste fråga, är ni nyfikna på vilka era donatorer är? Jag är det. Inte så att jag lider av att inte veta men när jag gick omkring i Riga tittade jag på alla mörkhåriga tjejer i 27-årsåldern med någon likhet med mig och undrade om de kunde vara donatorn och det hade varit roligt att veta mer och se ett foto.

• La Conejita
    Maran73 skrev 2017-05-04 22:47:22 följande:
    Ååååh så många eskimåer, vad bra!!! 12 reserver borde ju aaabsolut räcka om det inte tar sig denna gång!

Antar att de är så rutinerade på att studera embryon så de kan vara hyfsat säkra på vilka som kommer klara sig el inte?

Hoppas du slipper mer blödningar, men det är vanligt som sagt med alla dessa hormoner man tvingar in i de känsliga slemhinnorna TRE ggr dagligen... inte konstigt om man får små "protester"!... Hade själv en riktig rysare igår! Slutade m att jag tillbringade hela kvällen på gynakuten... Fick en mer ordentlig blödning som varade fr morgonen och under hela dagen, avtog lite mot eftermiddagen. Kliniken ville att jag skulle kolla m VUL snarast så jag o mannen åkte efter jobbet. Var inställd på missfall.... MEN fick se ett tickande hjärta istället! <3 Läkaren såg lite torkat blod vid livmodertappen, KAN vara ngn form av liten spricka där men hon var väldigt osäker. Allt såg fint ut, alla prover bra och hinnsäckens mått var exakt 5+6 som den borde vara. Sååå lättad! Så... känsliga el påverkade slemhinnor är nog ofta förklaringen.

Ang symtom så har man ju läst sååå många som säger "nä, känner inte ett dugg, det tog nog inte..!" som sedan varit väldigt gravida. Själv hade jag inte alls ömma bröst, inte så ömma nu heller men lite har de börjat "bråka". Är de större? Var det jag märkte först, innan de började ömma. Men under ruvningen?... njaaeee inte mkt symtom!
    Just det ja, jag svarade ju inte på din fråga. Nej, tuttarna är lika små som vanligt tyvärr. Hoppas det kommer några symptom snart så det känns mer som att man är gravid
    UndrandeSökare skrev 2017-05-05 17:27:49 följande:

Hej ! För mig blev det tyvärr ofostrig graviditet (dvs tom hinnsäck) så nu har jag slutat med alla mediciner i samråd med AvaRiga och inväntar blödning.

Sen tar jag sommarsemester och nästa försök blir i höst.

Och glömde ju även att önska dig detsamma i inlägget jag skrev nyss, hoppas du får en fin sommar trots allt, så tack och detsamma!

Apropå sommar (och bad och sol). Jag spontanköpte en ny bikini i Riga. Snacka om pessimistiskt. Nu är det ju möjligt att den snart är för liten.

• La Conejita

Missne, det kan mycket väl gå bra trots tunn slemhinna. Jag tror att min var 6,9. Jag skriver "tror" för det var vad läkaren sa först, alltså vid återföringen. Sen en liten stund senare, när de "stoppade in" mina embryon sa han att den varr 11 mm vid en viss punkt och att han skulle skriva 11 i journalen. Det gjorde han inte, det står 6,9. Han sa att slemhinnan kanske drog ihop sig för att jag var stressad, men det låter konstigt tycker jag. Kan den göra det? Hursomhelst så fäste båda embryon och nu är jag i vecka tio. Har varit på två ultraljud. De var lite små för sin vecka på första, så en vecka senare gick jag igen för jag blev ju sjukt orolig, men då var de helt normala i storlek. Är ganska nojig, speciellt som jag haft lite småblödningar, så när vecka 12 är över tänker jag titta till dem igen.

Bryoniaa: Jag började med Progynon den 5 mars och den 29 april hade jag återföring.

• La Conejita

Bryoniaa, jag dubbelkollade kalendern och behandlingsplanen nu och det var fel månad, fel mensstart jag kollade på. Det var den 9 april jag började.

• La Conejita
    bryoniaa skrev 2017-06-14 14:20:57 följande:

Tack för input, undrar hur de tänker/planerar för jag ser att du har tagit progynon endast 17 (?) dagar räknat till ÄP. Hmm, märkligt att jag då ska ta nästan 3 veckor.. 

Tror inte du behöver oroa dig! Jag tog Progynon i 20 dagar innan ET och båda mina embryon fäste, trots att min slemhinna eventuellt var i tunnaste laget. Tror de individanpassar lite (även om det ibland kanske handlar lite om att synka med donatorn). Har läst i tråden att flera behövt ta blodprov för att kolla blödningstid och det har jag inte behövt. De verkar göra lite olika, och det kan ju vara utifrån olika behov. Hoppas det..
Svar på tråden AVA klinik i Riga