• Wonderstruck

AVA klinik i Riga

Dina - det finns restaurang i hotellet som har både god och billig mat (fanns dyrare alternativ också). Menyn finns på hotellets hemsida, Club sandwichen var supergod och kostade ca 6€. Gillar man McDonalds så finns det också 5-10 min gångväg bort, samma priser som hemma. Vi tog bussen nr 22 till och från flygplatsen, kostade 1,20€.  Vi gick av utanför Stockmans och sen tog det 5min att gå till hotellet. Utanför turistinformationen på flygplatsen fanns det gratis kartor över Riga, det fanns det även i receptionen på hotellet.

Nån som vet varför det finns så extremt många apotek i Riga? Det var minst 1 apotek på varenda gata.

Jag älskar Pepsi Max men slutade helt strax innan ET. Egentligen tror jag inte att det är nån fara (jag tänker på alla som blir gravida oplanerat, de får ju också barn), men jag vågar inte chansa.

Tack för alla svar om medicinerna. Jag sover på natten, extra efter frukost när jag tar tabletterna samt på eftermiddagen och jag är fortfarande trött. Vet inte hur jag ska göra på jobbet, har ett jobb där det krävs koncentration hela tiden annars kan något gå fel. Fodina sa att jag skulle dela upp kvällsdosen av Utrogest och ta två vaginalt och svälja två. Funderar på att ta två på morgonen vaginalt och svälja resterande under dagen och hoppas att jag blir någorlunda normal. :)
    Tiden går väldigt långsamt när man ruvar, är så sugen på att tjuvtesta nästa vecka men samtidigt är jag nervös för att det ska bli negativt. 

• Wonderstruck

Dina - De ändrade vår tid också från 12.15 till 13.50 men vi kom inte in förrän 14.30. Först fick vi träffa Dr.Fodina i ca 30 min och gå igenom embryonas utveckling och vilka mediciner jag skulle ta. Vi fick även välja hur många embryon vi ville ha tillbaka. Sedan var det dax för ET, det tog max fem min. Efter det fick jag ligga kvar med ett täcke över mig i fem minuter innan jag fick ta på mig och gå till ett annat rum. Där fick jag välja en säng och sen kom en sköterska och tog koagulationsprov och så fick jag ett dropp med glucos och c-vitamin. Efter det fick vi träffa koordinatorn igen och gå igenom alla mediciner igen och fick dem på en lista. Sedan kunde man välja att köpa mediciner man behöver också. Totalt tog det ca 2 timmar (droppet tog längst tid).

Jag tror att den gröna taxin kostade 14€ från flygplatsen in till Riga. Det tog 25 minuter att gå i lugn takt från kliniken tillbaka till hotellet. På hotellet finns det gratis bagagerum där man kan lämna sin väska.

Lycka till i Riga.

• Wonderstruck

Dina - Jag köpte alla mediciner jag behöver utom vitaminer och Omega 3. Mediciner plus droppet och blodprovet kostade 420€.
    Utrogest (Progesteron) 50€/förpackning
    Estrofem (Progynon) 15€/förpackning
    Hjertemagnyl (Trombyl) 5€/förpackning
    Prednisolon 4€/förpackning
    Koagulatiosprov 15€
    Dropp 21€
    Man måste inte köpa allt, har du något hemma eller kan få utskrivet så köp bara det du behöver.
    Koordinatorn frågade oss hur vi ville betala. Gick jättebra att betala en del med kort och få resten på en faktura.

Är de här medicinerna receptfria i Riga? Ska vi åka nån mer gång måste jag nog kika in på något av alla 100-tals apotek som finns där och se vad dom har.

Usch vad det är segt att ruva!

• Wonderstruck

Krivik - Grattis till fint RUL.

snartgravid - satte in två blastocyster, sen blev det 4 blastocyster till frysen. Hur har det gått för er?

Dina - Lycka till i Riga.

Lyckades boka tid för VUL idag, hoppas tiden kommer att behövas. Vill verkligen inte gå till vår IVF-klinik mer men det verkar vara omöjligt att hitta en annan gyn med lediga tider. Tror ni det går att göra VUL på MVC?

• Wonderstruck

Snorpan02 - håller tummarna för att det går bra med äggen.

Dina - jag tycker tiden går extra långsamt när man ruvar. Hoppas det var två superägg du fick.

Själv har jag fått plus idag (eller egentligen för två dagar sen men idag var det riktigt starkt). Är överlycklig och livrädd samtidigt. Vill så gärna att de ska stanna kvar ända tills oktober (eller september iallafall.)

• Wonderstruck

Tack så jättemycket allihop! :D
    Jag hade massor med billiga tester liggandes så jag tänkte att jag lika gärna kunde använda dem. Vågar inte uppdatera mig på listan förrän efter hcg-provet på tisdag. Fick lite ljusrosa på toapappret förut så nu är jag orolig över det. Aldrig får man vara helt glad för något, har ändå firat med en halv semla. Gud så gott det var.

Skade - vad härligt att få se ett hjärta. Ta det nu lugnt ett par dagar iallafall. :)

Längtan 1970 - Jag har haft värk i nedre delen av magen (livmodern kanske) i ca en vecka. Det har dessutom gjort ont ner i ljumskarna, mest på vänster sida. Det känns inte som mensvärk utan är lite annorlunda. Det är allt. Håller tummarna för plus imorgon.

• Wonderstruck

Jag är 33 år mannen 43 år. På kliniken frågade Fodina om vi ville ha ett eller två. Vi sa två och det var inga problem. Vi är friska, har inga barn sen tidigare och fick tillbaka två toppembryon. Jag frågade hur stor chans det var för tvillingar om vi valde två och då sa hon väldigt stor chans och sen satte Fodina in dem och så var det inte mer med det. I labbet hade de redan förberett två embryon för transfer så jag antar att de trodde att vi ville ha två innan de frågat.

Vi läste på innan om tvillinggraviditeter och den största risken verkar vara för enäggstvillingar, våra blir isåfall tvåäggstvillingar (om inget av embryona delar sig så det blir trillingar eller fyrlingar). Vi har bra neonatal- och mödravård i Sverige så det känns som att vi kan få god hjälp om det skulle behövas. Jag jobbar dessutom delvis med gynekologer så det går bra att rådfråga om det skulle vara något. Jag känner mig medveten om riskerna men ändå trygg med den vård som finns tillgänglig om det behövs. Neo på vårt sjukhus är rätt nybyggt och har moderna arbetssätt som gör att man kan får bra stöttning hela dygnet även om man är hemma. Jag tror att det viktigaste är att vara medveten om riskerna så man kan fatta ett beslut utifrån det.

Trots att jag just plussat är förlossningen det som oroar mig mest (förutom risken för missfall och allt annat som kan gå fel såklart), väger för och nackdelar med snitt mot vaginalförlossning men har svårt att bestämma mig. Jag jobbar lite med snitt och att sy ihop de som spricker mycket och inget av alternativen är direkt lockande. Jag tycker att storken verkar vara den bästa lösningen! :D

• Wonderstruck

Grattis Li till fint RUL.

Ser underbart ut redan. Kan inte tänka mig en bättre uppladdning för FET.

Håller tummarna för dig imorgon Dina.

Har tagit HCG idag och det visade 969. Måste väl betyda att jag är gravid? Nästa prov är på torsdag hoppas hoppas hoppas på en fördubbling då.

• Wonderstruck

Skade - Tack för tumhållningen. Jag läste någonstans att man blir trött av progesteronet. Med tanke på vilka mängder vi stoppar i oss så är det inte så konstigt att man är jättetrött.

Riga har svarat att jag är gravid så jag får väl tro på det. :) Uppdaterar mig på listan.

På gång Jennie69: prel ET 30/1

Ruvar
    Dina0001 ÄD nr 1 , nya AVA ET 22/1 2014
    Snorpan  Testdag 10 februari 2014

Gravida
    Wonderstruck (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA ET 15/1 2014, VUL 28/2
    Li02 (2 äldre barn) (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA, ET 5/10. VUL 8/11   BF 22/6
    Krvik (Första) ET 7/10. RUL 20/1, BF 24/6
    Lisa (2 äldre barn) ÄD nr 1 ET gamla AVA 17/10. BF 3/7.

Callimero 13 IVF, första ÄD på nya AVA, ET 21/10, VUL 25/11
    Hösttjej, FET 23/10, testar positivt 4/11.
    Mammsen2012 1:a ET blev bebis 2012. 1:a FET 21 nov -13 ,vul 23/12
    Helisa ET 9/12, TD 18/12 VUL 9/1
    MrsCecilia (6 IVF, 8 ÄD, Avbr graviditet i v.21) FET 11/ 12. 

Skade (första) ET 23/12 VUL 24/1 (prel)

Missfall/avbruten graviditet

Ullisa 7 misslyckade IVF, nu ÄD nr 1 på nya AVA, VUL 4/12 då ett fördröjt missfall konstateras Baraettbarn, 1 barn på naturlig väg, 2 misslyckade IVF, 1 ÄD på nya AVA, ET 11/10, VUL 14/11, mf  13/11
    Redan47, 2 vuxna barn, ÄD ET 28/10, missfall mellan ruvardag 8-15.
    (ÄD 2) FET 10/12 , minus.
    MrsCecilia 6 IVF, 8 ÄD, Avbruten graviditet i vecka 21

Fått barn
    Ahm66, 2 avbrutna IVF, Donor 1-3 avbrutna ÄD, 2 FET minus- Donor 2-1 ET ÄD minus, 1 FET minus. 1 FET - Tvillingpojkar födda 1/7-2013 (10:e gången gillt !!!)
    RigaMaria: 5 ÄD, pojke född 7 maj 2013

TyckOmMig (14 barn på naturlig väg) 2 IVF 2012, 1 ÄD på gamla Riga ET 4/6 - tvillingflickor födda 22/11-13. Sissan 3 ÄD,Flicka född 17/7-2013
    Vivela: 3 IVF (Varav 2 avbrutna), 4 ÄD Sverige, 1 ÄD Riga (gamla AVA- kliniken) Kille född 9/1 2014

Svar på tråden AVA klinik i Riga