• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • milou67

memaja: tack för fantastisk info från dig! Men en fråga.. Gör man alltid ET ej FET? Det kanske inte går att synka donatorerna? Om man gör som Hinos, då har man ingen möjlighet att få välja donatorer eller hur? Hinos sa även att dom ej gör ED på Ava,men är det inte det som du oxå gjort.. jag blir snurrig i kolan nu ;)
    Jag måste först o främs ta tag i att övertala gubben till detta.. först ville han absolut inte ha barn,sedan vägrade han ivf, sedan vägrade han Äd o vi gick i samtal om detta.. sedan skalljag övertala om detta.... Han är helt underbar o när han redan har ett barn och snart är 47 år kan man förstå att det vägras först men oj..han måste ju älksa mig trots denna långa kämpan för min skull. Det är ju bara så himla jobbigt att övertala och förklara...Hade liksom lovat att det skulle bli sista gången förra försöket..

så länge jag andas så hoppas jag...
  • ipanema

Åh Milou , vilken grej med ditt ingrepp.  Inte klokt, jag hoppas verkligen att du får alla pengar tillbaka,Jag tänker att din man vill väl ändå  inte ha en olycklig tjej, om han får välja mellan det och att prova ED. Det verkar som ett jättebra alternativ tycker jag. och funkar det inte för oss nästa gång så är vi definitivt bedda att prova det.
    Jag har en vän som har barn från vanlig ä-donation, hon säger att det inte hade spelat någon roll om ens pappan hade varit inblandad.  Så fort de kommer ut är det  kärlek rakt av. Oåterkallelligt. Samma som adoption gissar jag. 
    Tea, IVF-dagar. Stort Grattis! Ni ger oss andra hopp.
    Alla söta ruvare: Håller tummarna. 

• Hinos

Milou, det som hände oss gör det ju inte i vanliga fall så det är inget att fundera på. Istället blir det ju både ägg och sperma donator. Då vi fick vår dotter gjorde vi ett färsk försök, hade sen tre eskimåer kvar.
    Med facit i hand så blev jag ju gravid med tvillingar men lilla Valdemar somnde in i vecka 23 och nu dog alla dessa tre. Så det var väl inte så mycket kraft i våra embryo, vår lilla Signe tog allt och det är vi glada för...

Så Signe kom ut var det kärlek vid första ögonkastet! Jag tänker aldrig på att jag inte är biologisk mamma till henne. Hon är min älskade dotter som jag älskar över allt annat. Piff och Puff kommer jag också att älska över allt annat, jag är inte det minsta orolig för det!!

• Memaja

De nada!

Första gången gör man alltid ET, dvs insättning av "färska" embryos, AVA ser till att synka donatorerna. Om det sedan blir kvar några av dina embryos efter ET kan du välja att frysa in dem. Nästa gång det är dags för insättning, dvs antingen för nytt försök då det inte gick första gången eller för syskonförsök, så bokar du en FET (Frozen Embryo Transer) med DINA embryos som du har valt att frysa in från förra gången.

Om jag minns rätt så gör nu Hinos ett FET för ett syskonförsök (kommer jag ihåg rått, Hinos). Dvs Hinos har tidigare gjort en ET där det har blivit embryos över som de har fryst ner och nu har tinat upp för syskonförsök. (F'låt Hinos om jag skriver fel nu, men jag tror det var så).

Som jag skrev igår och som Hinos skrev gör de inte direkta embryodonationer utan du väljer alltid äggdonator och om det behövs spermadonator. Du väljer donator utifrån kriterier och sedan gör de en provrörsbefruktning av dessa ägg och spermier. Därefter blir det (förhoppningsvis) embryos och de är BARA dina och då gör du en embryoinsättning (ET). Jag tycker att detta är mycket bättre för du har man ju chans att välja några anlag som är lik en själv. En del säger embryodonation men det är ju egentligen en ägg- ,och om det behövs ,spermdonation, då det inte går att beställa färdiga embryos. Hoppas att du förstår vad jag menar!

Kämpa på!

• milou67

tack raringar för era svar...jag måste läsa allt en gång till för att fata...kram nu måste jag rusa..

så länge jag andas så hoppas jag...
  • Akkie77

Fick idag nedtrappningsschema för alla mediciner, ska börja imorgon. Men det är en långsam process, den sista vaggisen tar jag om ca en månad. Jag dör!!! Hur länge har er nedtrappning varit? Är nu i v 11.

Vet inte om det är för att de på AVA tyckte att jag hade något låga Progesteronevärden i början på graviditeten.
    Är så trött på dessa vaggisar som kladdar och förstör både underliv o tarm. GAAAHH! Men vad ska man inte utstå för att få barn?

• Hinos

Akkie, jag tror det är så för alla. Jag  började trappa ner östrogen därefter progesteron men jag åt piller så det gjorde inte så mycket. Nu har jag också vaggisar men bara i två veckor sen går jag förhoppningsvis över på piller!
    Kul att du kommit så långt...

• Bette
    Akkie77 skrev 2010-11-29 22:49:30 följande:
    Fick idag nedtrappningsschema för alla mediciner, ska börja imorgon. Men det är en långsam process, den sista vaggisen tar jag om ca en månad. Jag dör!!! Hur länge har er nedtrappning varit? Är nu i v 11.

Vet inte om det är för att de på AVA tyckte att jag hade något låga Progesteronevärden i början på graviditeten.
    Är så trött på dessa vaggisar som kladdar och förstör både underliv o tarm. GAAAHH! Men vad ska man inte utstå för att få barn?
    Hej,

Jag trappade ned långsamt jag med och slutade med det sista kortisonet i vecka 14 så gör som AVA skriver, de är superskickliga på det där.

Kramar

Bette
    Mitt underverk blir ett år imorgon! Tiden går så otroligt fort, alltför fort.
  • Akkie77

Tack för uppmuntran Bette o Hinos!!  Cool

På ett sätt går ju veckorna fort ändå. Men jag måste fixa nytt recept, då det kommer att saknas ungefär 20 vaggisar. Krångligt, men det får gå ;) Då kan jag passa på att tacka dem för hjälpen, de på Carlanderska alltså.

Tablett Progynon ska jag bara ha i knappt en vecka till och kortisonet har jag ungefär en vecka till efter avslutade vaggisar. Men jag kommer sluta strax innan jul - yippie vilken julklapp hehe

Jaja, bara drutten mår väl så!

Svar på tråden AVA klinik i Riga