• Fröken Bus

AVA klinik i Riga

Hej hönsmorsan! Jag hade som du känningar, lite mer och mindre. Lite som mensvärk, men inte så kraftigt. Jag har det nu också, efter plus. Tror och hoppas att det är normalt. Har ont i ländrygg också, men inte särskilt ömma bröst. Man känner ju efter och analyserar sönder allt efter ET och även nu. Jag har inte gjort första vul än, så jag vet ju inte om allt fortgår som det ska, men hoppas och glädjs. Lycka till! Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej! Jag tog första hcg på dag 9, de ville dag 10, men det funkade ändå. Sedan tog jag andra testet 6 dagar senare. Håller tummarna för oss alla. Ha en bra dag! Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej! Vet någon hur länge man äter Prednisolone? Jag får sådan jäkla magkatarr och får inte ta Omeprazol. Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej alla! Grattis Tessy och Hönsmorsan till era graviditeter! Hoppas och håller tummarna för dig Chikita124! När jag vid ET pratade om eventuella blödningar och medicinering, så var det just progynon de sa att de i så fall skulle höja, jag hade fått för mig att det var progesterone. Har läst om flera som fått öka dosen. Jag tar bara 4 mg om dagen vilket jag tyckte lät så lite, men det verkar vars individuellt vad som behövs. Jag ska idag försöka boka in mitt första vul, då min gyn precis öppnat efter semestern. Det blir lite senare för mig, men jag hoppas då att de kan se mer. Är rädd att det skulle vara något fel! Då skulle det bli väldigt jobbigt att komma tillbaka till jobbet nu efter semestern. Jag är i v 9 nu, 8+1. Ha en bra dag, kram Fröken Bus

• Fröken Bus

Grattis Chikita! Skönt Hönsmorsan att fick se en liten parvel med trolig hjärtaktivitet! Skönt att få gå på ett nytt vul snart igen. Jag har varit orolig för mitt inbokade vul idag, men fick glädjande besked. Vi såg två små pluttar med hjärtaktivitet, 19 och 17 mm. De rörde sig också. Jag vet ju att det är tidigt, men det var underbart att se att det fanns något därinne . Enligt min beräkning är jag 9 + 0 idag, men fostren visade några dagar mindre. 8+3-6 och 8+1-4. Såg normalt ut ändå enligt gyn. Nu vill jag bara att tiden ska gå... Nu vet ju hur det känns med all oro och väntan, tiden går långsamt.

• Fröken Bus

Annaba, skönt att det såg bra ut på efterkollen och att du verkar taggad att komma igång igen, trots det du fick gå igenom. Hönsmorsan, usch vilken oro. Det är verkligen lätt att oroa sig för allting i vår situation. Många här i trådarna har blött, men ändå har allt gått bra. Det går fort till onsd, hoppas att allt ser bra ut då!

• Fröken Bus

Var på infomöte på mödravårdscentralen i går. Har inskrivning först om två veckor, väldigt ont om tider. Är nu 11+ 2. Vill bara att tiden ska gå så vi får berätta. Ska bli så kul och skönt att slippa smyga. Hoppas verkligen att allt går vägen. Blir osäker på när man ska berätta för chef och kollegor. Jag är lärare i en årskurs 6. Sedan när det är lämpligt att säga till barn och föräldrar. Har just nu en NO- kurs om pubertet, sexualitet och reproduktion. Har redan hunnit nämna IVF, äggdonator, spermiedonation och adoption. Tänker mig att nästa generation ska ha mer kunskap och på så sätt bli mer förstående. Ungar är ofta inte lika fördomsfulla som vuxna kan vara. De tyckte det var lite häftigt att man kan frysa embryon som sedan kan bli till barn år senare. Nu är det dags för en dusch och sängen, är trött. Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej Hönsmorsan och Tessy! Tänk vad häftigt att vi slla är gravida! Vi har också berättat för föräldrar och mina närmaste kompisar som varit med i processen, men har nästan inte vågat prata om det, rädd för att det då skulle gå åt skogen. Vi fick missfall med tvillingar för 3 år sedan, men då tidigare ena släppte i v 5 och nästa blödde ut i v 8. Ju längre det går så känner vi oss lite säkrare, men börjar man ju tänka att det aka gå vägen och skulle det då hända något så skulle det hela världen rasa. Jag förstår därför tanken att berätta för chefen, nu skulle jag tappa fotfästet helt om något hände. Jag kan fantisera nu om hur det kommer att bli att berätta för olika människor- min bror, pappa, kollegorna, tjejgänget, eleverna och andra vänner som man inte pratar med så ofta. Jag är sugen på en nytt vul nu, vill se att det verkar okej. Vi hoppar över KUB, jag skulle oro ihjäl mig om jag fick lite dåliga odds. Ska msn få göra fostervattensprov där risken är 1% för missfall, mycket större risk än att det är något kromosomfel, enligt barnmorskan. RUL är v 19, vet inte om jag får göra något mer ul innan, när det är tvillingar. Ha det så bra, Fröken Bus

• Fröken Bus

Tyck om mig, jag tror vi alla behöver höra det bra som händer också. Vad häftigt och skönt att allt fortgår som det ska! Det ger hopp att det faktiskt kan fungera, när man tvivlar. Vi har många år med misslyckade försök och ett missfall bakom oss. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra nu. Är nu i v 12, 11+5. Inskrivning nästa måndag, skulle vilja ha ett vul/ul innan RUL v19. Undrar om jag får det med tvillingar? När berättade ni för chef, kollegor och vänner, Tyck om mig? Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej Chikita123, nu spekulerar jag bara, men de övriga fem embryon ni har behöver väl inte vara dåliga. Om jag inte har fattat fel så kan man odla vidare 3-dagars vid upptining till blastocyster. Risken är ju att flera inte klarar detta, kanske alla, men om några klarar detta är de då över 100 celler. Som jag förstått kan embryon ducka under efter dag 3 pga tex spermiernas kvalitet. Risken är väl att även embryon som kanske skulle kunnat klara sig i livmodern dör. Jag tyckte det var läskigt när vi odlade blastocyster eftersom att man inte visste hur många som skulle falla bort. Vi hade 10 från början och fick 6 kvar, vilket kändes bra. Det är väl ingen garanti med blastocyster heller, men vi ville testa nytt efter att ha kört 3dagars på EGV, Riga med missfall efter ET och sedan 3 FET med minus. Kan du rådgöra med kliniken? Rätta mig gärna ki andra som kanske kan detta bättre! Fröken Bus

• Fröken Bus

Tror jag åt progynon över 30 dagar . Var orolig att jag skulle börja blöda innan ET med funkade bra. ET blev framflyttat ca 1,5 v det var därför jag fick äta så länge. Är gravid 15+0 alltså v 16, gjorde ultra idag och såg de små trollen, tvillingar. Overkligt och fantastiskt! Skallarna mättes och det såg normalt ut för åldern, hoppas att allt går bra nu!!!

• Fröken Bus

Åh, vad kul det är att läsa att så många fått plus eller är på gång på ett eller annat sätt! Vi fick vårt glada besked i juli efter 7 års kämpande med många, många bakslag. Visst känns det helt overkligt när det väl händer! Nu är jag i v 21 med tvillingar, 20+ 5 och det är svårt att ta in! Hoppas att allt nu går som det ska, det finns ju alltid en oro. I morgon ska jag berätta för mina elever, årskurs 6, och resten av kollegorna ( bara sagt till 3 på jobbet ännu). Spännande! Det är så härligt att få vara glad och maken är helt till sig. Man känner då väl igen sig i alla historier här inne och det är lätt att leva sig in i både med- och motgångar. Glada historier där det gått till slut är det som många gånger peppat mig. Tänker på alla medkämpar och önskar er allt gott ! Fröken Bus

• Fröken Bus

Härliga siffror Callimero och Lisa första försöket! Grattis! Förstår fin oro Li02! När vi gjort ET pratade jag med gamla AVA om blödningar, då jag läst så många som haft det. De pratade då om att det kunde vara progynonet som behövde ökas. Vet att tex tyck om mig, som väntar tvillingar, tidigt fick öka progynonet. Men det borde ju Riga säga i så fall! Hoppas att det avtar, så att du slipper din oro. Fröken Bus

• Fröken Bus

Grattis Callimero! Vilken häftig och overklig känsla det är att se hjärtat slå! Nu har du kommit över de första hindren, förhöjt Hcg, sedan ökat Hcg och hjärtaktivitet! Oro får man nog räkna med när det är något så efterlängtat som finns i magen. Jag blev jätteorolig för ett par veckor sedan för att jag inte tyckte att jag kände då mycket fosterrörelser som tidigare. Försökte lugna ner mig och tänka realistiskt, men efter några dagar kunde jag inte ens sova på natten. Fick komma till sjukhuset och göra ett extra VUL. Tvillingarna rörde sig, hjärtan slog och de hade gott om fostervatten. Underbart, den natten sov jag som en stock. Går nu in i v 25 i morgon. Har ibland svårt att tro att det är sant. Jag är gravid efter 7 år, flera Ivf och 4 tidigare ÄD ( 1 ET + 3 FET). Plötsligt händer det! Lycka till allihop! Fröken Bus

• Fröken Bus

Helisa, jag har köpt keramikänglar varje gång vi varit i Riga, som en slags lyckoamuletter och lite tradition. De finns i en souveniraffär, ligger 3 affärer på rad vid ett torg. Har ett gäng änglar nu, varit där 8 ggr. Köpte 2 sist då vi satte i 2 blastocyster. De har varit med på blodprov och ul. Går in i v 26 i morgon med tvillingpojkar. Det känns otroligt och fantastiskt! Ser fram emot nästa ul 18/12. Lycka till allihop! Kram Fröken Busä

• Fröken Bus

Hej! Jag är inne i stort sett varje dag och läser, men skriver sällan nu för tiden. Kul att det går bra för så många! Vet ju också allt för väl hur nattsvart och avgrundsdjupt det känns efter ännu ett negativt besked. Vi härinne kan ju inte veta säkert att det faktiskt kommer att lyckas för just oss och när det i så fall sker. Det tycker jag sliter på en som människa, att hoppas gång på gång, inte ge upp, kämpa på och samtidigt vara realistisk. Vi började försöka få barn 2006, nu 2014 är jag i v 33 med tvillingar efter mycket kämpande- hemma, med ett flertal ivf och 5 ÄD med två olika donatorer. Vi har har först varit hos EVG i Riga och sedan gamla AVA. Det känns fortfarande otroligt att det fungerade till slut! Hoppas nu att allt ska gå bra hela vägen. Jag önskar alla lycka till och styrka att fortsätta kämpa! Kram Fröken Bus

• Fröken Bus

Vi startade med Dr Fodina som vill gillade, men hon bytte klinik och det var väldigt rörigt ett tag. Vi valde då att stanna på gamla AVA. Vi åkte dit och gjorde en hysteroskopi och träffade vår koordinator Nadia och doktorn och det kändes bra. Vi är mycket nöjda med bemötande och behandling. Snabba svar via mail och sms av Nadia som var väldigt empatisk och peppande. Vi har gjort 4 insättningar på EGV innan och AVA kändes proffsigare och där kunde vi få blastocystodling. Nya AVA med Fodina verkar också bra och smidigt med konsultation i Stockholm. Nu är vi gravida med tvillingar i v 34 och det känns underbart. Förra veckan mailade Nadia för att höra hur det går, trevligt. Jag och min man gillar verkligen Riga och har gjort varje vistelse till en liten semester med trevliga hotell och goda middagar ( 7 ggr). Vi ser fram emot att åka dit med våra små framöver.

• Fröken Bus

Hej alla! Grattis till alla gravid med tvillingar och med enlingar! Lycka till alla med ruvande! Och ge inte upp ni som fått bakslag och är ledsna. Nu är våra tvillingpojkar här, lite tidigt ( 35+5) men mår bra. De var beräknade 18/3, men kom i söndags 16/2. Jag fick hastigt havandeskapsförgiftning och blev bara sämre. Det blev då akut snitt, omtumlande, men det gick bra. Är kvar på BB då mitt blodtryck fortfarande är högt. Det känns fantastiskt att vara förälder, förälskelsen är total! Fröken Bus

Svar på tråden AVA klinik i Riga