• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • lyckligtlottad1982
    leia83 skrev 2011-02-05 19:01:52 följande:
    Åh vad glad och rörd jag blir, jätte tack för din omtanke.
    Vad spännande att du får komma igång snart :) hur kom det sig att det blev just Riga? Vi är jätte nöjda med kliniken, nöjdare blir vi om det blir plus nu :)
    Vi skall dock till Tammerfors, men följer denna tråden, för det är lite mer aktiviet här och ändå samma typ av behandling.. :)

Kul att följa och man hoppas att man får hinna se lite plus i denna tråden innan! :)
  • Koala K

Hej på er,

Har varit i Riga och fått tillbaka 1 embryo som såg jättebra ut, tyvärr blev det inget till frysen, de valde att odla dem i 5 dgr och de andra utvecklades inte tillräckligt bra.

Har några frågor till er som gjort det här förut.

När och hur har ni testat om det lyckats? Funkar det med vanliga hemma-urin-test eller blir resultatet påverkat av alla hormoner man tar?

Ska även ta blodprov på dag 14 och 16, för att testa HCG samt progesteron. Är dessa för att se om det lyckats eller för att se att man har rätt doser av medicinerna? Hur snabbt har det gått att få reda på resultatet?

Sedan undrar jag hur nå har mått efter embryotransfer och alla mediciner man äter. Jag har varit väldigt trött, varm och känt mig sjuk men utan förkylningssymptom. Blir också andfådd väldigt lätt, bara efter ett par hundra meters promenad måste jag stanna och vila. Funderar på om det är kortisonet som gör det, har aldirg ätit det förut.

Skulle vara glad för lite hjälp av er=)

• The75

Hej
    Leia83 de bruna flyttningarna du har kan bero på medecinen jag tog crione och de kan ge bruna flyttningar.

Koala K  jag testade bara med vanligt gravtest första TD med vanligt där det bara stod gravid och TD 2 med ett digitalt cleabl. och där stod gravid +3 veckor :O) så testa med hemma test du,blir det döremot - kan det vara bra att ta HCG blodprovet för du kan ändå vara gravid fast än du är en av dem låghormonarna.                                     Trött blir man av medicinen kanske inte så konstigt med tanke på antalet :O) jag undrar faktiskt själv lite om kortisonen för sedan jag började ta den har jag som träningsvärk i lårmusklerna nästan hela tiden fastän jag inte gjort något konstigt :O)

Memaja hoppas du har rätt angånde flickor och pojkar vi får väl vänta och se :O)

Själv håller jag fortf på och trappar ner och det går sakta framåt jag tog ju ganska många vaggisar dagligen så det har tagit tid och jag tar fortf utrogest 3 bollar dagligen men snart snart är det slut med dom oxå och då är det bara kortisonet kvar :O) det ska bli så skönt jag har ju tagit dom flesta av medicinerna sedan innan 10 nov då vi gjorde FET känns som år och dagar sedan :O)

• LinaEm
    Memaja skrev 2011-02-05 17:18:29 följande:
    Du kan nog vara lugn. När jag var där i december och tittade i deras fotoalbum såg jag massor bild av små söta flickor. En som jag känner som var där fick tvillingar var av en var en flicka och en var en pojke. Och om jag inte missminner mig så hade AVA tidigare statistik på sin sida (som nu är uppdaterad till något som för mig är helt obebripligt) där jag tror att det stod att det var nästan 50/50 av könen på alla födslar.
    Tack snälla Memaja! Jag känner mig mycket lugnare nu inför det kommande besöket på AVA!
  • leia83

Tack för era svar :). Jag har såklart börjat känna mig jätte gravid nu *suck*. Kissar jätte ofta även på nätterna, sura uppstötningar och illamående, diffus värk i magen, gasig, trött och huvudvärk... Hoppas det e ett bra tecken
    Hur mår ni andra ruvare?

• MrsCecilia
    leia83 skrev 2011-02-06 10:24:48 följande:
    Ush vad jobbigt för er, jag vet hur det känns att ständigt bli besviken. Vad är det för typ av cystor? Det räcker inte att punktera dom?
    Det är endometrioscystor, tydligen är de för stora för punktion. 

Hoppas det går väl för dig, när är det testdag? 
  • leia83

Nej vad trist. Jag har också haft det men mina gick att punktera. Jag har td på fredag...

• LinaEm

leia83: Ta det som ett gott tecken! Men jag tror att du också påverkas av hormonerna i vaggisarna, så det blir lite extra. 

Jag såg precis att det står på AVAs hemsida att man inte behöver åka dit första gången för första konsultationen, utan att man kan ta prover och ul hos sin hemdoktor samt få alla mediciner utskrivna i Sverige. Vad synd att jag inte sett det tidigare, är så flygrädd så det känns som en jättegrej bara att åka fram och tillbaka över dagen för konsultationen! Tipsar alla andra som inte hunnit på första besöket än!

• leia83

Kan du inte avboka då? Ta det vis telefon? Flygresan är snabb och smidig, det går bra ska du se.

Jo jag e ju rädd att det bara är progisarna :(

• LinaEm

Tack snälla leia! Tyvärr tog vi obokningsbara biljetter, så det enda vi kan göra är att strunta i att åka... Men biljetterna kostade ändå över 4000:- så vi åker dit ändå. Sambon får hålla mig riktigt hårt i handen! Gråter

Svar på tråden AVA klinik i Riga