• Anonym (Kämpe)

Nån mer som lever med en man med aggressionsproblem?

Jag och min sambo har vart tillsammans i ca 4½ år nu och vi har en dotter på 1 år. Vi har en bra relation i övrigt men tyvärr så lider min sambo av aggressionsproblem.

Han kan få några hemska utbrott där det flyger saker, han skriker, slår i dörrar m.m. Han har aldrig aldrig rört mig eller visat tecken på att röra mig så det är inte det som är problemet.

Jag vill bara komma i kontakt med andra som kanske har samma problem. Jag och sambon har försökt lösa detta själva men vi har nu kommit fram till att det inte går. Vi har pratat om att han ska prata med en psykolog eller liknande men han tycker det är jobbigt och vill helst inte (han tycker sånt är tramsigt, han är väldigt "hård" eller vad man ska säga)

Han har inte haft en lätt uppväxt så jag vet inte om det kan vara det som är problemet eller vad det är..

jaja nu ska inte jag babbla på själv här utan kom igen ni som känner igen er och skriv! Jag behöver få prata av mig med andra i samma sits.

Ni som kommer som moralkärringar och skriver onödiga inlägg som "lämna honom han är en idiot" eller liknande behöver inte besvära er! Tråden är till för stöttning och hjälp hur man ska lösa problemet TILLSAMMANS!

• Svar på tråden Nån mer som lever med en man med aggressionsproblem?
  • Anonym (Jag med)

Hej!
    Jag har levt med en sådan man, och jag ska helt ärligt säga till dig att jag är glad att det inte var några barn inblandade.

Jag har själv växt upp med en aggresiv far och jag kan säga att det har satt djupa spår i mig. Jag gick alltid på spänn, rädd för vad som kunde utlösa hans utbrott.

Även om du kan hantera din sambos utbrott, för du är vuxen, så kan jag säga dig att det kan inte ditt barn.
    Barn blir livrädda av sånt här. Dom tar på sig skulden, jag lovar. Och det är inte bra.

Jag har som vuxen idag stora problem med det jag upplevde som liten, och det har följt med mig även nu när jag ska fostra mina egna barn.
    Jag får hjälp genom att gå till psykolog.

Mitt tips är till dig att du får iväg din sambo till psykolog NU, för ert barn tar stor skada, säg det till honom. Alternativt att du faktiskt lämnar honom tills han har fått kontroll på detta beteende.

Jag blir ledsen och får en klump i magen av att veta att många barn växer upp i en aggresiv miljö. För jag vet hur det känns....{#lang_emotions_cry}

Lycka till, och tänk på ditt barn är du snäll!

• Anonym (Kämpe)

Jo jag vet att vår dotter tar skada av det. Däremot så är han inte aggresiv hela tiden. Oftast så kommer det när han har druckit. Han har lärt sig kontrollera ilskan bättre när han är nykter men ibland så kan det även komma ett utbrott då också.

Jag vet inte hur jag ska förklara heller för att det inte ska överdrivas eller underdrivas, det är väl väldigt lätt att det låter som om han är aggressiv jämt men så är det verkligen inte. Det är då och då som han får utbrott (90% av gångerna är han alkoholpåverkad) Tyvärr får han ofta dåligt självförtroende när han är full, han blir ledsen och tänker på hur undanskuffan han blivit av sin pappa när han va liten och därför är han väldigt känslig när han är onykter, ja sen har ju självklart alkoholen sin påverkan på humöret också.

Finns de nån som har/har haft det här problemet som har en sambo som har gått hos en psykolog? Blev det bättre? Ingen skillnad? Eller vad hände?

• Anonym

Jag tycker att ni även ska ta kontakt med en psykiater. Det finns ju mediciner som hade kunnat hjälpa.

Om han blir aggressiv av alkohol så borde han ju onekligen ta sitt ansvar och hålla sig borta från alkoholen??

• Anonym (Nilla)

Hej!

Min man kan också bli aggresiv då han har druckit lite.
    Jag har faktiskt hotat honom att gå om det händer igen, men saken är den att det trots mina hot upprepas eftersom jag inte verkställer.

Jag har bett och bönat min man på mina bara knän att inte dricka eftersom jag hatar den han blir.
    Nu händer detta inte heller ofta, men när det väl gör det så rämnar min värld, och jag är rädd att barnen ska påverkas.

Om du frågar mig så anser jag att man har alkoholproblem om man inte kan hålla sig ifrån spriten av respekt för sin familj.

Min man vägrar hjälp, därför är jag rädd att jag en dag lämnar honom.

• Anonym (Känner igen oss)

Om alkoholen i huvudsak är den utlösande faktorn så är kanske åtgärdnummer ett att han skippar den tills han tagit tag i problemen.

Jag har inte riktigt varit i samma sits, men har haft en sambo med otroligt dåligt humör. Det här höll på att ta knäcken på vårat förhållande eftersom han då vi diskuterade problemen var så förstående men sen fortsatte han likadant för det. Personer med det här humöret verkar inte förstå själva hur mycket dessa utbrott, som oftast bara varar i någon minut, påverkar deras omgivning. När de har rasat färdigt så är allt oftast bra igen för dem, medans alla andra får gå med en klump i magen.

Vi gick till familjerådgivningen, mycket eftersom vi var på väg att separera men var öppna för alla lösningar (vi har barn). Det var otroligt nyttigt att vi fick en tredje part i samtalet och jag tror att en utomståendes ord i såna här fall ofta väger tyngre. Det har krävts en hel del jobb och han har haft mindre återfall men om jag jämför nu och då så är han en helt annan person idag. Härligt var det när han själv kom och sa att han märker skillnad och att han mår så mycket bättre och känner sig gladare. Sambons och sonens relation har även den blivit mycket bättre. Jag tror att en terapeut/psykolog är bättre än att försöka fixa problemen själv eftersom man kan få så mycket bättre "verktyg" att använda sig av för att gå till roten med problemet och bryta mönstret.

Jag tror att din sambo inte har något val här, det är alltid jättejobbigt att outa sig själv inför en kurator/terapeut, men jag tror att det är bra om du är lite hård och säger att det är ett måste, ni kan ju gå tillsammans i början? (det är ju ett problem för er båda).

Sen säger jag som "jag med" ovan, min pappa var likadan och det var en lättnad när mina föräldrar separerade eftersom man då fick lugnt i huset. Tråkigt nog så fick han inte upp ögonen för sitt eget beteende förrän hans barn var i tonåren och då var det liksom försent.

• Anonym (Kämpe)

Det kommer lättare när han har druckit men det är absolut inte varje gång han dricker.

Nilla är det nåt speciellt som han blir arg på när han har druckit eller är det bara rent allmänt? Min sambo blir arg på samma sak varje gång.. tycker det är pinsamt men det handlar om sex. Nästan varje gång han får ett utbrott så har det börjat med att jag sagt nej till sex. Jag har tyvärr inte så stor sexlust så vi har inte sex så jätte ofta så han blir antagligen frustrerad av det och sen kommer allt fram när han har druckit. Nu handlar det inte bara om sex utan han kan bli arg på mycket annat också men väldigt ofta handlar de om att jag "aldrig" vill ha sex

• Anonym
    Anonym (Känner igen oss) skrev 2010-05-07 14:05:47 följande:
    Om alkoholen i huvudsak är den utlösande faktorn så är kanske åtgärdnummer ett att han skippar den tills han tagit tag i problemen. Jag har inte riktigt varit i samma sits, men har haft en sambo med otroligt dåligt humör. Det här höll på att ta knäcken på vårat förhållande eftersom han då vi diskuterade problemen var så förstående men sen fortsatte han likadant för det. Personer med det här humöret verkar inte förstå själva hur mycket dessa utbrott, som oftast bara varar i någon minut, påverkar deras omgivning. När de har rasat färdigt så är allt oftast bra igen för dem, medans alla andra får gå med en klump i magen. Vi gick till familjerådgivningen, mycket eftersom vi var på väg att separera men var öppna för alla lösningar (vi har barn). Det var otroligt nyttigt att vi fick en tredje part i samtalet och jag tror att en utomståendes ord i såna här fall ofta väger tyngre. Det har krävts en hel del jobb och han har haft mindre återfall men om jag jämför nu och då så är han en helt annan person idag. Härligt var det när han själv kom och sa att han märker skillnad och att han mår så mycket bättre och känner sig gladare. Sambons och sonens relation har även den blivit mycket bättre. Jag tror att en terapeut/psykolog är bättre än att försöka fixa problemen själv eftersom man kan få så mycket bättre "verktyg" att använda sig av för att gå till roten med problemet och bryta mönstret. Jag tror att din sambo inte har något val här, det är alltid jättejobbigt att outa sig själv inför en kurator/terapeut, men jag tror att det är bra om du är lite hård och säger att det är ett måste, ni kan ju gå tillsammans i början? (det är ju ett problem för er båda). Sen säger jag som "jag med" ovan, min pappa var likadan och det var en lättnad när mina föräldrar separerade eftersom man då fick lugnt i huset. Tråkigt nog så fick han inte upp ögonen för sitt eget beteende förrän hans barn var i tonåren och då var det liksom försent.
    Det behöver inte bero på oförståelse att han får såna utbrott. Det kan handla om neuropsykiatriska saker. Vissa har en högre aggresssionsnivå och en lägre impulskontroll. Det kan inte jämföras med hur vanliga människor känner och hanterar ilskan. För dessa människor känns deras ilska 100 gånger starkare än den gör för andra människor, och lägg då till bristande impulskontroll. Det är inte alltid man kan kontrollera sig även om man vill. Men då ska man söka hjälp. jag har blivit bra av mediciner.
  • Anonym (Kämpe)
    Anonym skrev 2010-05-07 14:16:38 följande:
    Det behöver inte bero på oförståelse att han får såna utbrott. Det kan handla om neuropsykiatriska saker. Vissa har en högre aggresssionsnivå och en lägre impulskontroll. Det kan inte jämföras med hur vanliga människor känner och hanterar ilskan. För dessa människor känns deras ilska 100 gånger starkare än den gör för andra människor, och lägg då till bristande impulskontroll. Det är inte alltid man kan kontrollera sig även om man vill. Men då ska man söka hjälp. jag har blivit bra av mediciner.
    Jätte bra inlägg! Jag tror att det är nåt sånt som vi har att göra med här hemma. Visst att det har hänt saker i sambons liv som kanske inte är så lätta att bära på men jag tror inte att det är det som är grunden, säkert en bidragandet faktor men inte grunden! SJag börjar misstänka nån adhd/add eller liknande. Sist jag och sambon hade ett samtal om aggressionerna så lovade han att tänka på det här med att gå och prata med nån, det börjar bli dags att dra upp samtalsämnet igen och fråga om han har tänkt nåt mer på det.

Ni som vart i samma sits och fått hjälp kom gärna med era historier om hur det har gått, jag behöver lite hopp :)
  • Anonym
    Anonym (Kämpe) skrev 2010-05-07 14:30:07 följande:
    Jätte bra inlägg! Jag tror att det är nåt sånt som vi har att göra med här hemma. Visst att det har hänt saker i sambons liv som kanske inte är så lätta att bära på men jag tror inte att det är det som är grunden, säkert en bidragandet faktor men inte grunden! SJag börjar misstänka nån adhd/add eller liknande. Sist jag och sambon hade ett samtal om aggressionerna så lovade han att tänka på det här med att gå och prata med nån, det börjar bli dags att dra upp samtalsämnet igen och fråga om han har tänkt nåt mer på det. Ni som vart i samma sits och fått hjälp kom gärna med era historier om hur det har gått, jag behöver lite hopp :)
    Ja adhd är en vanlig orsak. Men då krävs även att han har fler symptom då aggressiviitet i sig inte är ett adhd-symptom. Jag tycker att du ska ställa lite krav på honom. Antingen slutar han dricka och söker hjälp, eller så flyttar du ut. Men det är min åsikt. Han kommer inte ändra sig om han inte måste, och helt ärligt så utsätter han dig och dottern för fara om han inte kan kontrollera sig. Och detta beteende förs lätt över till barn. Att man har ett handikapp kan man inte hjälpa, men om man inte tar sitt ansvar och söker hjälp för att hantera det så får man faktiskt skylla sig själv.
  • Anonym (Kämpe)

Han har lite fler symptom än agrissiviteten faktiskt.. det är först nu på senare tid som vi har börjat uppmärksamma att det faktiskt kanske rör sig om adhd eller liknande. Han har svårt att första vissa meningar och han misstolkar lätt. Han har även svårt med tidsuppfattningen och lite annat.

Vi håller på att bearbeta att ta hjälp av en utomstående men man måste faktiskt förstå att det tar tid att smälta. Det är inte lika enkelt för alla. Min sambo ser det som kränkande. Han är väldigt tuff och självständig och har alltid varit det så för honom är det svårt att bara släppa allt men han håller på vänjer sig med tanken och förhoppningsvis så tar han beslutet snart att ta hjälp av nån utomstående.

Svar på tråden Nån mer som lever med en man med aggressionsproblem?