• Anonym ("Plastmamma")

    Hur ska man övertyga mammans nya man (styvpappan) att adoptera barnet???

    Drar bakgrundshistorian så kort jag kan;

    För några år sedan var min man ute på krogen, träffar en tjej där, följer med henne hem och de har sex. Hon säger sig äta p-piller och vill ej nyttja kondom, dock vill mannen använda kondom då det är ett random kn*ll, till sist går hon med på det, så de har sex med "dubbelt" skydd tror han.

    Efter sexet (mannen är ganska full) somnar de.

    Dagen därpå lämnar mannen kvinnas lägenhet, det finns liksom inte mer där mellan dem så han antar att de haft sitt lilla roliga och aldrig mer kommer ses.

    Nio månader senare blir mannen kontaktad av socialtjänsten att han ska infinna sig och skriva på faderskapspapper...
    Mannen är helt oförstående, finns ju inte i hans värld att detta barn skulle vara hans.

    Efter en massa om och men, utredningar, ditten och datten, faderskapsprov - visar det sig att mannen är far till barnet som denna kvinna som han haft detta ONS med fött.

    I efterhand framgår det att kvinnan tagit kondomen de använt efter att mannen somnat och "inseminerat" sig själv med innehållet. Helt otroligt sjukt nog gick detta vägen för henne och det resulterade i en graviditet!

    Mannen är förkrossad, kränkt, chockad, besviken, arg - you name it.

    Mannen har inte alls varit delaktig i denna graviditet, han ville ej ha barn, han skyddade sig och blev - annat kan man inte säga - lurad.

    Fortfarande känner han enorm ilska över detta, och känner sig enormt överkörd och kränkt och barnet är inget han ville ha eller vill ha kontakt med. Det existerar inte i hans värld utöver de 1273 kr han "tvingas" betala var månad.

    Nu till frågan;
    Mamman har sedan barnets födsel varit involverad med en annan man. Denna man var med under förlossningen, och har varit far till detta barn sedan det föddes.
    Barnet ser troligtvis denne man som sin far.

    Den biologiska pappan vill inte ha något med barnet att göra, kommer aldrig vilja ha det - och förutom den ilska och bitterhet som han känner över denna situation, finns där också en nykter tanke att för barnets bästa vore det om denne styvfar faktiskt var barnets "officiella" far, om något händer mamman etc.
    Visst flyger en liten tanke genom skallen att det är surt att han som blivit lurad och kränkt, dessutom ska penga ut med 280 000 kr under 18 år som ytterligare en käftsmäll.

    Hur ska man lägga fram detta till mamman? Mamman och den nye har en stabil relation (hur pass stabil man nu kan vara som gör en sådan här grej???), de har gemensamma barn och den nye verkar vara en bra far till det här barnet på alla sätt - den enda far detta barn kommer känna till. Kan man tycka att det vore ur barnets bästa att styvpappan adopterar?
    Vilka argument finns?

    Och givetvis, de "extra" 1273 kr/mån är ju ur mammans synpunkt, skulle jag tro, en del som gör att en adoption inte vore helt nödvändig innan barnet fyller 18 år...

    Finns säker ni där ute som tycker att vi är heeelt dumma i huvudet, och att min man ska ta sig an detta barn, att vi är okänsliga etc, till er kan jag säga
    - hade en man gjort detta mot en kvinna hade han åkt dit så det smäller om det och troligen straffats...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:42
    Kan tillägga - det har aldrig, aldrig funnits som önskan från moderns sida att den biologiska pappan ska vara involverad mer än genom att betala underhållsbidrag. Styvpappan är den som varit "far" åt barnet från födseln framåt, och varken mamman/styvpappan eller den biologiska pappan vill att barnet ska ha umgänge eller så med den biologiska pappan.
  • Svar på tråden Hur ska man övertyga mammans nya man (styvpappan) att adoptera barnet???
  • Anonym (samma sits)

    Jag har barn och jag kan förstå men det säger inte att jag tycker det är rätt......

  • Anonym
    Libbe7 skrev 2010-10-18 18:04:52 följande:
    Nä det kan man kanske inte, men man kan ge det en chans i alla fall. Ingen på pappans sida har träffat barnet en endaste gång. Det är f-n inte klokt.
    Jag känner en kille som fick barn, ett oplanerat, de dejtade några gånger bara, det var slut när tjejen kom och sa att hon var gravid. Den här killen träffade sitt barn ungefär 1-2 månader som bebis. Han tyckte det var fruktansvärt, han gjorde det enbart för att det förväntades utav honom. Sen gav han upp, han vill inte veta av barnet alls. Så även om man ger det en chans så behöver inte det hjälpa.
  • Libbe7
    Anonym skrev 2010-10-19 07:22:32 följande:
    Jag känner en kille som fick barn, ett oplanerat, de dejtade några gånger bara, det var slut när tjejen kom och sa att hon var gravid. Den här killen träffade sitt barn ungefär 1-2 månader som bebis. Han tyckte det var fruktansvärt, han gjorde det enbart för att det förväntades utav honom. Sen gav han upp, han vill inte veta av barnet alls. Så även om man ger det en chans så behöver inte det hjälpa.
    Så roligt för det barnet att få höra varför pappan inte brydde sig.
    -Han gillade dig inte ens som spädbarn, hur tror du han kommer att gilla dig nu när du är större???
  • Anonym (samma sits)

    Just därför finns det andra sätt att skaffa barn än att skaffa barn med en som INTE vill...
    Och vet man det från början så varför chansa att barnet inte får ha sin pappa i sitt liv?

  • Anonym
    Libbe7 skrev 2010-10-19 08:31:23 följande:
    Så roligt för det barnet att få höra varför pappan inte brydde sig.
    -Han gillade dig inte ens som spädbarn, hur tror du han kommer att gilla dig nu när du är större???
    Det bryr ju inte han sig om.
  • Libbe7
    Anonym skrev 2010-10-19 11:27:37 följande:
    Det bryr ju inte han sig om.
    Nä men barnet lär väl göra det. Man önskar nästan att han inte är kapabel att skaffa fler barn
  • Anonym
    Libbe7 skrev 2010-10-19 15:32:50 följande:
    Nä men barnet lär väl göra det. Man önskar nästan att han inte är kapabel att skaffa fler barn
    Ja antingen får mannen lida eller barnet. Man är väl mån om sig själv så självklart tänker mannen på sig själv.
  • Simsonen

    Kan inte låta bli att le lite när jag läser ts och funderar hur det kommer sig att det ALDRIG är partnerns fel på minsta vis när sådant här händer. Ts är lång och det beskrivs noga hur hemsk denna kvinna är, hur hon lurar den stackars killen som blir så ledsen och sårad och arg och jag vet inte vad, stackars detta hjälplösa offer som bara råkade bli hemsläpad till denna hemska människa och där inte hade annat val än att ha sex FAST han redan hade partner.

    Patetiskt, är killen otrogen är han ett svin men resulterar otroheten i ett barn, ja då förvandlas han genast till något jäkla offer som den bedragna ömmar för och försvarar för glatta livet.

  • Anonym
    Simsonen skrev 2010-10-19 19:57:35 följande:
    Kan inte låta bli att le lite när jag läser ts och funderar hur det kommer sig att det ALDRIG är partnerns fel på minsta vis när sådant här händer. Ts är lång och det beskrivs noga hur hemsk denna kvinna är, hur hon lurar den stackars killen som blir så ledsen och sårad och arg och jag vet inte vad, stackars detta hjälplösa offer som bara råkade bli hemsläpad till denna hemska människa och där inte hade annat val än att ha sex FAST han redan hade partner.

    Patetiskt, är killen otrogen är han ett svin men resulterar otroheten i ett barn, ja då förvandlas han genast till något jäkla offer som den bedragna ömmar för och försvarar för glatta livet.
    De var inte tillsammans, så han har itne varit otrogen. Det här hände innan ts kom in i bilden.
  • Simsonen
    Anonym skrev 2010-10-19 20:02:43 följande:
    De var inte tillsammans, så han har itne varit otrogen. Det här hände innan ts kom in i bilden.
    Jag funderade på det innan jag skrev, det ser ut som om de var det men det står inte tydligt.
    Men min fråga är även generell då detta är ganska vanligt, jag undrar varför det ofta är så. 
  • Ess

    Det är bara att ringa upp mamman och föreslå det. Tryck på det att om det händer nåt så mamman dör så kommer barnet inte att tillfalla styvfadern utan sin riktige far, som inte vill ha barnet. Så poängtera att det är för barnets bästa att han adopterar.

  • Anonym (samma sits)
    Libbe7 skrev 2010-10-19 15:32:50 följande:
    Nä men barnet lär väl göra det. Man önskar nästan att han inte är kapabel att skaffa fler barn
    Han ville ju inte ens ha barn med denna kvinna... Han använde KONDOM!
    Tycker det är förkastligt av kvinnan att sätta detta barn till världen.
    Finns andra alternativ om man absolut vill ha ett barn!!!!!
  • Anonym
    Anonym (samma sits) skrev 2010-10-19 20:10:21 följande:
    Han ville ju inte ens ha barn med denna kvinna... Han använde KONDOM!
    Tycker det är förkastligt av kvinnan att sätta detta barn till världen.
    Finns andra alternativ om man absolut vill ha ett barn!!!!!
    JA! Det är oerhört sjukt att kvinnor kan göra på detta vis!
  • Simsonen
    Anonym (samma sits) skrev 2010-10-19 20:10:21 följande:
    Han ville ju inte ens ha barn med denna kvinna... Han använde KONDOM!
    Tycker det är förkastligt av kvinnan att sätta detta barn till världen.
    Finns andra alternativ om man absolut vill ha ett barn!!!!!
    Men man tar väl alltid en risk om man väljer att gå i säng med en okänd?
    Kondomer kan gå sönder. Om han skulle bett en främling passa hans bil med nycklarna i medans han snabbt springer in på macken så blir han totalt dumförklarad när bilen sedan är borta, men om han har sex med en helt okänd så blir han ett stackars offer när han sedan skyller på "jag trodde hon gick på piller" "jag hade ju kondom".
    Jaha, han trodde ju att främlingen skulle passa hans bil också men den förklaringen gör honom inte till ett offer trots att båda sakerna är lika korkade. 
  • Anonym (samma sits)

    Men hallååå...

    Har du aldrig haft ett ons?
    Är sex bara fortplanting enligt många av er?

    Jag skulle aldrig för mitt liv skaffa ett barn med nån som inte vill ha det med mig eller som jag överhuvudtaget inte känner.. man vill ju veta hur personen är om man ska bindas samman med ett barn.

  • Simsonen
    Anonym (samma sits) skrev 2010-10-19 20:23:10 följande:
    Men hallååå...

    Har du aldrig haft ett ons?
    Är sex bara fortplanting enligt många av er?

    Jag skulle aldrig för mitt liv skaffa ett barn med nån som inte vill ha det med mig eller som jag överhuvudtaget inte känner.. man vill ju veta hur personen är om man ska bindas samman med ett barn.
    Så det är antingen ons eller enbart befruktning som gäller, det finns inga alternativ däremellan?
    Jag anser att är man extremt emot barn så kanske man bör tänka en extra gång innan man raggar upp någon för sex på krogen, för sex kan leda till barn, det trodde jag man fick lära sig i högstadiet eller tidigare.
    Men visst ja, det är ju okej för killar att tappa hjärnan på krogen, de ska ju inte behöva tänka själva de små gossarna. 

     
  • Anonym (samma sits)

    Ja men


    Simsonen skrev 2010-10-19 20:43:35 följande:
    Så det är antingen ons eller enbart befruktning som gäller, det finns inga alternativ däremellan?
    Jag anser att är man extremt emot barn så kanske man bör tänka en extra gång innan man raggar upp någon för sex på krogen, för sex kan leda till barn, det trodde jag man fick lära sig i högstadiet eller tidigare.
    Men visst ja, det är ju okej för killar att tappa hjärnan på krogen, de ska ju inte behöva tänka själva de små gossarna. 

     
    Men när man tom går igenom kondomen, då anser jag inte att "felet i huvet" sitter i tjejen..
    För så lågt borde fan ingen sjunka!!!
  • Anonym (samma sits)
    Anonym (samma sits) skrev 2010-10-19 22:37:03 följande:
    Ja menMen när man tom går igenom kondomen, då anser jag inte att "felet i huvet" sitter i tjejen..
    För så lågt borde fan ingen sjunka!!!
    Menade så klart KILLEN!!! "att felet i huvet inte sitter i killen skulle det stå"
    Gick lite fort i skrivningen där... Får man skylla på snöyra Flört
Svar på tråden Hur ska man övertyga mammans nya man (styvpappan) att adoptera barnet???