• carbe

Bo i fritidhus permanent? Är det något man ska tänka på?

Ja som frågan lyder.
    Vi funderar på att köpa ett fritidshus för att kunna bo där permanent. Är det någon skillnad genemot att bo i villa? Lagar/regler? Kostnader?

• Svar på tråden Bo i fritidhus permanent? Är det något man ska tänka på?
  • kaksmulan

Ja, du måste ju renovera huset rätt ordentligt och vinterbona det och så. Sen måste du anmäla till kommun att du bor där bofast så du får rätt kostnad (högre) på sophämtning och på vatten och avlopp. Lika så sotaren måste få veta att du bor där permanent så du får sotning på rätt sätt.

Det finns vissa fritidsområden där du inte FÅR bo permanent. Det måste du kolla upp.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Kjell2

Värt att kolla upp kostnader och regler kring
    Vatten
    Avlopp
    Toalettavlopp
    Telefon
    Bredband
    Sophantering
    Snöröjning av tillfartsväg

• carbe

Ok tack för svaret. Kollar enbart såna som är "året runt" byggda. Är det någon skillnad med vatten o avlopp om det är egen brunn?
    Kan inget om det här så jag ber om ursäkt för dumma frågor!{#lang_emotions_embarassed}

• carbe
    carbe skrev 2010-05-07 13:49:06 följande:
    Ok tack för svaret. Kollar enbart såna som är "året runt" byggda. Är det någon skillnad med vatten o avlopp om det är egen brunn?Kan inget om det här så jag ber om ursäkt för dumma frågor!
    kostnaden från kommunen menar jag...
  • Kjell2
    carbe skrev 2010-05-07 13:49:06 följande:
    Ok tack för svaret. Kollar enbart såna som är "året runt" byggda. Är det någon skillnad med vatten o avlopp om det är egen brunn?Kan inget om det här så jag ber om ursäkt för dumma frågor!
    Inom planerat område står oftast komunen för avlopp till en rimlig kostnad.

Utanför får man ofta  fixa det själv. Just toalettavlopp finns det mycket regler kring och det kan bli stora kostnader. Går inte att bara dumpa skiten rakt ut i närmsta bäck.

Andra saker som kan vara värt att kolla är allmäna kommunikationer, ev skolskjutsar, kompisar till  barn. Lätt att bli extremt bilberoende.

Sen ska man nog fundera lite på den sociala biten också. Kan bli väldigt ensamt under långa perioder. Om en ska gå hemma pga barn eller studier t ex är det lätt att få svår lappsjuka.
  • carbe

Vi kommer nog isåfall bosätta oss ganska civiliserat ändå, men helt klart värt att tänka igenom...

Svar på tråden Bo i fritidhus permanent? Är det något man ska tänka på?