• Dolphin

Ni som har/haft skaljackor från POP? Hjälp!

Hej!
    Jag är i stort behov av tips och råd angående Pops skaljackor. Det är första barnet och han är nu 1 år. Har köpt en windfleece som han använder typ alltid. Men jag funderar på om man behöver en skaljacka över ibland också? Just nu har han ju andra kläder under windfleecen om det är kallt. Men är man i behov av en skaljacka nu framöver? Eller är det bättre att köpa inför vintern? För då har han förmodligen en annan storlek så om jag köper nu så är jag rädd att han kanske inte kan ha den sen till vintern?
    Och, använder man skaljacka på vintern? Jag vet inte hur varmt det är med windfleece och skaljacka, det kanske inte håller värmen om det blir riktigt kallt?

Oj många frågor, hoppas ni förstår mig och kan komma med bra tips ni som har erfarenhet =)

Tack!

• Svar på tråden Ni som har/haft skaljackor från POP? Hjälp!
  • Emerun

Skaljackan är ju en ragnjacka oxå och inte så varm son fleecen så då kan du ju ha skaljackan i sommar, pop`s jackor är stora i stl och det gör ju inget att den är lite stor.
    Jag brukar använda fleece och skaljacka ner till 2grader ungefär och mina barn fryser inte.

• McIris

Jag har skaljackan till mina tjejer o den är super! Som ovanstående påpekade funkar den året runt(kanske inte vid super minus) o man har antingen bara tröja eller en fleece under beroende på väder. Den är bra mot blåst o lättregn.

Jag hade stl 86 på min äldsta dotter från hon var drygt 1 tom 3 år! De är väldigt rymliga o det gör inget om de är lite större eller lite mindre. De är framförallt långa i ärmarna. Jag vet inte hur stor din pojke är men köp 86 om han är liten/normalstor o 92 om han är större.

Jag är inte den som pungar ut massor av pengar på dyra barnkläder, men den är verkligen bra o håller hur många tvättar som helst.

Lycka till!

• StaffenAssar

Jag håller inte med om att skaljacka funkar på vintern. Om man bara ska till affären och har fleece under så går det väl bra, men vara ute flera timmar och leka i minusgrader tycker inte jag funkar. Alla andra årstider funkar den toppen, och som emerun skrev så är den ju en regnjacka också och passar alldeles utmärkt på sommaren utan fleece under. Så om jag var du så skulle jag köpa en nu som är lite stor som han kan använda nu, i sommar och förhoppningsvis i höst också och sedan ha en vinteroverall eller tvådelat vinterset till vintern.

• Dolphin

Tack för svaren!

Jag tror det blir en sån jacka, eftersom jag har windstoppern också så hade det varit perfekt.
    Vet inte om jag ska ta 86 i den, han har ju 80 i sin windstopper nu och den är alldeles för lång i ärmarna jag får vika upp mudden helt så det är ju rätt mycket kvar att växa i, alltså typ 5 cm så lång som mudden är. Han är ganska liten just nu, men det är ju så svårt att veta vilken storlek han har till vintern. hmmm......

• Findusfideli

Vi har använt vår skaljacka vår, sommar och höst med eller utan fleece beroende på hur varmt det har varit. På vintern använder vi overall eller vinterjacka. Storleksmässigt tycker inte jag att de har varit varken stora eller små, men så är väl inte mina barn supersmå heller.. Så inget tips där. Tror min pojke hade 74 på jackan förra sommaren och då var han ungefär åtta nio månader. Har du möjlighet att prova?

• sarsparis

skaljackan är bra året om. om du har möjlighet ta med barnet till affären och prova. Om inte 86 är allt för stor ta den så passar den även till hösten. att vika upp armar är inga problem.

Svar på tråden Ni som har/haft skaljackor från POP? Hjälp!