Bebis som spänner hela kroppen ofta
Vår dotter gör likadant, började vid ca 9 månader, nu är hon snart 3 år. I perioder håller det på typ konstant om man inte sysselsätter henne och i perioder är det helt borta i flera veckor. Det är otroligt stressande tycker jag, pinsamt bland folk osv. Försöker tänka att det är vi vuxna som tycket att det är pinsamt pga de stönande ljuden osv.
Håller helt med dig Emma, det triggas mer i röriga situationer, tex kalas och på förskolan. Vi har haft möte på förskolan även med specialpedagog. Vi är väl överens att försöka avleda så gott det går utan att hon ska känna någon skam över det och när hon blir lite större försöka förklara att detta gör man bara hemma i sitt rum/när man är ensam.
Men ja, väldigt stressande och jag oroar mig för framtiden, att hon blir utan kompisar/mobbad osv. Vår underbara lilla tjej är helt fantastisk såklart. Rolig, bestämd, pratar otroligt bra, smart osv. Så i perioder känns det jobbigt att detta tar upp så mycket fokus och energi från en själv. Känns även som att det stressar henne när man hela tiden ska sätta henne I sysselsättning när hon börjar, som att den stressen i sig kan trigga igång det värre. Ibland får hon bara sitta och hålla på i sitt rum tills hon känner sig färdig, då kommer hon men sen tar det 3 minuter så börjar det om..
Skönt att få läsa om andra i samma situation, för varken BVC, barnpsykologen vi pratat med via BVC eller förskolan har ingen tidigare erfarenhet av detta tyvärr..