• Anonym (motsträvare?)

skolan vill koppla in psykolog (8-åring)

Hej

Vi har en son som fyller 8 år i sommar och går i första klass. Han har svårt med finmotoriken som gör det svårt för honom att skriva. Han har även en del problem med grovmotorik.

På lektionerna i skolan blir han oftast bara sittandes och har svårt att komma igång, han pratar inte mycket utan oftast bara när någon frågar honom och han visar inte någon spontan glädje över uppgifter. Personalen har svårt att motivera honom och få honom att delta och göra det som han ombeds (skolarbete). Nu vill de att skolpsykologen ska göra en utvärdering av honom för att de ska få råd om hur de ska hantera honom och få honom att arbeta.

Vi känner oss väldigt kluvna just nu, han gillar verkligen inte skolan (att jobba) och han är väldigt blyg och tillbakadragen i större grupper. Han vill absolut inte bli "utpekad" och få göra andra uppgifter än alla andra. Vi känner att ett besök hos psykologen skulle förstärka känslan av utanförskapet och än mer sänka hans självförtroende (som är ganska lågt)

Dessutom är jag vän med skolpsykologen och känner att det blir knepigt oss emellan. Plus att terminen snart är slut.

på något vis känns det som att det är hans beteende som de vill ha hjälp med och inte motivationen, men det säger de inte. Ska man behöva koppla in skolpsykologen när det handlar om motivation och att eleven ska känna sig så pass avslappnad att man kan vara sig själv?

• Svar på tråden skolan vill koppla in psykolog (8-åring)
  • Anonym (motsträvare?)

oj, nu när jag läser det där låter det som att han är väldigt udda. Men det är han inte, hemma och med kompisar och när de har fri lek i skolan är han som vilken unge som helst. Det är bara under "pressade" situationer han drar sig undan.

• barnpsykologen margit

Hej!
    Av ditt brev framgår att det inte bara är personalen på skolan som oroar sig för din son. Ni är också själva rädda att han ska betraktas som avvikare och att det ska sänka hans självförtroende ytterligare. Du beskriver också att din son har en del både motoriska och sociala problem.

Alla barn är olika och visar olika sidor av sig själva i olika sammanhang. Ni föräldrar ser en sak och personalen på skolan ser något annat.

Syftet med att be en skolpsykolog göra en utredning är just för att med en standardiserad metod och en utbildad bedömare ge en så sann bild av er son som möjligt. Det är just för att han ska få rätt krav och rätt bemötande för den han är.
    Jag förstår att det känns knepigt att ni är personligt bekanta med skolpsykologen och det skulle ju kunna innebära att ni tillsammans med henne/honom kommer överens om att någon annan skolpsykolog gör utredningen. Men ligger er bekantskap på ett ytligare plan så tror jag det kan funka ändå. Alla psykologer har tystnadsplikt och utredningen avrapporteras i första hand till er som förädrar. Tanken med utredningar är förstås också att skolpersonalen ska få hjälp att ge er son det han behöver.

Lycka till
    Margit

Svar på tråden skolan vill koppla in psykolog (8-åring)