• sataya

2åring med fnas fötter

ja det är väl egentligen ingen fara men jag undrar lite vad du använder för att smörja dina barns torra fötter tex...
    min dotter har lite små torrfläckar överallt och jag tycker inte det blir bättre, sedan så började hon tappa skinn på fötterna (byta skinn på tårna) och jag har smörjt med Locobase men tycker inte det blir bättre så jag undrar vilken kräm du använder för att testa om det kan bli bättre...

• Svar på tråden 2åring med fnas fötter
  • AnnelieTyresö

Hon kanske bli svettig i skorna så de lixom luckras upp?

• sataya

jo men hon har inte så ofta skor eller strumpor på dig... (bara då vi är ute då)
    hon drar av sig det och hon är liksom torr nästan så skinnet blir hårt så jag vill smörja för att det inte ska vara hårt och göra ont...

• AnnelieTyresö

Oj, då kanske du kan du kan smörja hennes fötter med en fetkräm på kvällarna å sen sätta på strumopr så inte krämen fastnar på lakanen? Så det lixom blir en inpackning på fötterna?
    Decubal är ju en bra kräm tex, du kanske kan få nån bra på recept av BVC?

• AnnelieTyresö

Jamen det reder sig säkert tills på måndag :)

• sataya

fast hon har haft såhär hela veckan och jag tänkte att jag skulle ge det denna vecka men det är inte så mycket bättre så jag ska ringa bvc:)

• Amlin

Hur menar du byta skinn på tårna? Lossnar det små bitar eller blir det liksom små sprickor ibland? Har det kommit nu eller har det hållit på över vintern? Verkar hon ha ont?

Min dotter har vad man kallar atopiska vinterfötter. Det kan vara en allergiskt sjukdom men ofta finns ingen allergi i botten. Det innebär att fötterna, främst fram åt tårna men ibland andra delar av foten (typ hälen) blir jättetorr. När det är riktigt illa blir tårna flagade och spricker ibland ordentligt.

Det gör ordentligt ont på de små men växer ofta bort efter några år. Över sommaren blir det bättre när man har luftigare skor men sen komemr det tillbaka med kyran och de täta kängorna.

• sataya

ja alltså det är som små flagor som lossnar... upptäckte idag en spricka vid stortån men hon verkar inte alls ha ont utan tycker det bara är kul att få smörja fötterna...
    ska som sagt ringa bvc på måndag och hon har inte haft såhär hela vintern utan det är väl den sista veckan här iaf...

• Amlin

Haha, jag kan ju svara på det du frågade om också. Vad vi smörjer med. Vi varvar locobase (gula) och miniderm. Locobasen är lite fetare medan miniderm är betydligt lättare att smörja ut. Tycker att båda ger lika bra resultat.

Sen har vi hydrokortison till värsta fläckarna men det är ju efter läkares inrådan.

• sataya

ja det ser inte ut som det där iaf:)
    men jag ska som sagt kolla upp det så jag får tips och hjälp:)

torrfläckarna på kroppen har hon haft hela vintern dock,..

• AnnelieTyresö

Ja jag har suttit å googla för att få fram namnet på de där med fötterna, men hittade inget, tur att du fick lite tips i tråden från nån med koll :)

Har själv haft mkt atopiska exem som barn, så kolla upp det med BVC, de kanske kan skicka remiss till en Hudläkare så du får rätt hjälp på recept.

• Amlin
    AnnelieTyresö skrev 2010-05-07 21:29:02 följande:
    Ja jag har suttit å googla för att få fram namnet på de där med fötterna, men hittade inget, tur att du fick lite tips i tråden från nån med koll :)Har själv haft mkt atopiska exem som barn, så kolla upp det med BVC, de kanske kan skicka remiss till en Hudläkare så du får rätt hjälp på recept.
    Har exemen försvunnit för dig, som du hade som barn alltså?

Det är ju det hoppet man lever på känns det som. Att hon kan dras med detta som barn men att det ska försvinna när hon blir större.

Jag har nämligen en syster som fortfarande har fruktansvärda besvär.
  • hon mot strömmen

När jag var liten hade jag vinterfötter och flagnade över hela fötterna.  Doktorn sade att jag skulle gå endast med flippfloppsandaler på sommaren eftersom skorna blev för varma åt mina fötter på sommaren. 

Nu när jag är vuxen kan jag få vinterfötter mellan varven om jag har för varmt åt fötterna både sommar- och vintertid.  Efter jobbet så åker skor och strumpor av för att slippa få skiten igen.

• Amlin
    hon mot strömmen skrev 2010-05-08 09:33:41 följande:
    När jag var liten hade jag vinterfötter och flagnade över hela fötterna.  Doktorn sade att jag skulle gå endast med flippfloppsandaler på sommaren eftersom skorna blev för varma åt mina fötter på sommaren.  Nu när jag är vuxen kan jag få vinterfötter mellan varven om jag har för varmt åt fötterna både sommar- och vintertid.  Efter jobbet så åker skor och strumpor av för att slippa få skiten igen.
    Nej vad jobbigt! Har det inte försvunnit!

Tyvärr så älskar vår dotter sockar och skor. Hon skriker som besatt om man tar av henne dem. Vi har köpt derma silk undersockar som hjälper till att läka ekemen, då är det iaf inte lika illa att hon har strumpor på sig nästan jämt.
  • AnnelieTyresö

Jag hade aldrig på fötterna, men i alla böjveck. Det försvann i tonåren på mej, min syster fick det som vuxen, i samband med grav, så dte är ju väldigt hormonellt.
    Fick en släng av dej på ena handleden för två veckor sen, då jag var var i en stressig sits, å flera rökte kring mej. Nu är det bara små prickar kvar.

• Little Ms Chatterbox
    sataya skrev 2010-05-07 20:44:03 följande:
    ja det ser inte ut som det där iaf:) men jag ska som sagt kolla upp det så jag får tips och hjälp:) torrfläckarna på kroppen har hon haft hela vintern dock,..
    Ge henne Eskimo kids, den innehåller Omega-3, -6 & -9 och Vitamin D och E. Omega -6 & -9 är väldigt bra för huden.
    Jag har psoriasis och blev väldigt mycket bättre i huden när jag började ta tillskott av omega-6. Dottern har väldigt torr hud med torrfläckar och hon blev väldigt bra av Eskimo kids. Nu tar hon inte det längre utan Mor-EPA mini och den innehåller inte Omega-9. Torrfläckarna har kommit tillbaka lite men inte helt torr över hela kroppen. Vi får Mor-EPA mini och PlusEPA gratis från företaget som distribuerar det i Sverige så då väljer jag att ge det i stället. Annars hade jag försökt fortsätta med Eskimo kids till henne.
Svar på tråden 2åring med fnas fötter