• Marleen

snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!

ska göra en låååång historia kort....

är sjukt förlossningsrädd, ska föda mitt tredje barn på tisdag genom en igångsättning. blev igångsatt med min två också. hann inte få nån bedövning alls... så har bara fött med lustgas med ettan o helt utan nått med tvåan...

ska denna gången få EDA satt TIDIGT, redan innan ska de sätta katetern så att de bara kan använda den sen när de blir dags.

så nu till frågorna ang detta...

È den bra?
    vad ger den för efekt?
    känner man när huvudet kommer?
    hjälper den mycket under öppningsvärkarna?

eller bara berätta hur de va för er med den...
  • Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!
  • Marleen

känner man lika tydlig när huvudet tränger ut som man gör utan EDA?

• Marleen

OK hannapanna... då PUFFAR jag vidare!!!

• Marleen
    FL Lisa skrev 2010-05-07 20:29:53 följande:
    Jag fick också EDA när jag födde sonen. Jag vet inte riktigt vad dom lyckades med men det slutade med att jag inte hade någon känsel i benen och jag kände absolut ingenting när huvudet skulle ut. BM fick säga till mig när jag skulle krysta för jag kände knappt värkarna heller och efter att han var ute så skulle BM sy (hade spruckit lite lite men det handlade bara om typ 2 stygn) och hon behövde inte lägga någon mer bedövning för jag kände ingenting när hon sydde.Helt perfekt om du frågar mig Skulle gärna få likadant vid nästa förlossning men som jag har förstått så är det inte riktigt så EDA ska ta...BM pratade något om att läkaren inte träffat riktigt rätt...jag har ingen aning men jag är grymt glad att han träffade där han träffade.
    hoppas ju helt klart på att min läkare träffar  där de träfade på dej :D
  • Marleen
    Magnoliah skrev 2010-05-08 11:27:02 följande:
    Jag fick EDA när jag var öppen 2 cm. Då hade jag haft regelbundna värkar i 3 timmar och bara öppnat mig 1 cm (var öppen 1 cm när jag kom in), varav de senaste 90 minutrarna kom de varannan minut och gjorde något så infernaliskt ont.EDAn tog bort ALL smärta. Jag blev också bedövad benen. För min del påskyndade EDAn förloppet, för under de följande 3 timmarna öppnade jag mig fullt till 10 cm, och sedan krystade jag ut honom på 10 minuter EDAn tog bort all smärta under krystskedet också. Hade inga problem att känna krystvärkarna och sedan gjorde det inte ett dugg ont när han kom ut. Jag kände ju när han passerade, men det var ungefär som att man känner att någon stryker en på armen eller något. Det var helt smärtfritt för min del.Jag sprack lite och blev sydd - kände inte heller av detta. Jag var otroligt nöjd med min EDA och kommer ta den nästa gång också. Särskilt som mina graviditeter är rena pinan är jag glad om jag får bra förlossningar
    Guuud vilken underbar berättelse ang EDA. de e såjag hoppas på att de ska bli för mig.

jag har fött två barn utan EDA eller nått annat bara lite lustgas men har kräkt av den så de har inte varit s lyckat....

har haft rena paniken, skrikit av smärta o trott att min sista strund va kommen typ just pga smärtorna i väörkarna och även när bebeis kommer ut.

känns sååå mycket lättare att fokusera mot igångsättningen på tisdag när man hör nått sånthär. UNDERBART!
  • Marleen

så ja nu e min lill kille ute... fick EDA, men när den väl va satt så har den ju iaf 15 min innan den ens märks att den finns där.... och när de hade gått 15 min så gick vattnet o pang kom krystvärkarna... kände ALLT som om jag inte fått nån bedövning alls denna gången heller :(, så de va en besvikelse eftre alla himmla underbara berättelser i denna tråden om hur bra EDA är... men den hann vl inte värka eller så satte de den helt galet, vad vet jga. nu e han här iaf... och nu blir de inga fler barn just pga förlossningnsrädslan jag har... för fyyy faan vad ont... men men inget ont osm inte har nått gott med sig, nu har vi våran LUKAS hos oss :D

värk 1 tills han va ute va knappt två timmar... så de gick fort iaf...

Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!