• ewaulrica

Barns utveckling 8-11 mån

Anonym (oroad) skrev 2010-05-07 20:23:42 följande:
    Jag börjar verkligen oroa mig för min lille son. känns som han utvecklas så mycket långsammare än andra barn i hans ålder. Han är lite över 9 månader. Och kan fortfarande inte åla/krypa, han kan vända sig på platsen han ligger med hjälp av kroppen, men fram kommer han ej. Är det vanligt att barn som är 9 månader inte ens kan åla eller ska jag ta kontakt med BVC?Vad kan era barn? i samma ålder?
    Hej! Jag är utbildad och kan verkligen säga att du kan vara lugn. Krypstadiet är ett av de stadier som barn faktiskt "har rätt" att hoppa över, utan att det för den skull behöver vara minsta avvikelse.

Tänk också på att barn utvecklas väldigt individuellt! Vissa tar sina första steg vid nio månader, medan andra vill ta lite längre tid på sig. När ska du till BVC nästa gång? Ettårskontrollen? Antingen tar du upp din oro där då om du känner att det inte gett med sig, eller så ringer du innan om du vill stilla din oro. Kolla på "helheten", i vilken takt och tid har han utvecklats sen han föddes? Lyfte han huvudet senare? Vände han sig senare osv?
  • ewaulrica
    Anonym (oroad) skrev 2010-05-07 20:38:42 följande:
    Okej tack. Jo han är ju inte den snabbaste om jag säger så. Han aldrig varit. Lärde sig ju sitta vid lite 8 månaders ålder...Började stå vid 7½ månad vilket jag inte vet vad som räknas som normalt? Han har ännu inte rest sig eller ens gjort ett försök att dra sig upp hehe. Så det ligger nog någon månad framåt. han var snabbare med ord. Kan ju hej, vovve, mamma, pappa, Ja och ajaj :) Så sist jag var på kontroll fick jag ju höra varför han var sen med motoriken. Hon trodde det var för han valde talet före...har det varit så för någon annan?Jag vill ju  verkligen inte bli påverkad av en sådan sak som att han inte kan åla/krypa men han blir mer och mer arg för varje dag som går för han inte tar sig fram. Märks att han vill mer än han kan...