Hej!
Det framgår inte av din beskrivning hur mycket du ammar din 2-åring, men jag antar att hon också äter barnmat och att det är mest kvälls- och morgonamning det är fråga om. Om inte tror jag att det är bra att successivt börja ersätta dagmålen med annan mat då din flicka nu är så stor att hon behöver mer näring än den bröstmjölken ger. Om det däremot är så att du har kvar amningen för att det är något ni båda tycker om så låt det fortsätta så länge det är praktiskt och trevligt för båda. Börjar det däremot bli en maktkamp mellan dig och din dotter om när och hur ofta hon ska amma så börjar det nog vara dags att avsluta den. Välj då själv tillfälle när det passar dig. Se om det går att dra ner lite successivt. Gör sedan ett definitivt avslut genom att du reser bort några dagar och lämnar din dotter med din man eller annan närstående. Det är ibland svårare för mamman än för barnet att sluta med amningen. Men den fina närheten kan man ha på många alternativa sätt.
När det gäller din 5-åriga dotter säger du att vi har bestämt... Jag undrar om din dotter också har bestämt? Jag tror nämligen att det är mycket viktigt att hon bestämmer och ni finns med som stöd. Du har ju också den erfarenheten. När det gäller nappen kan man ju också ha vissa regler som man kommit överens om. Det kan vara en bra början på avvänjningen.
Lycka till
Margit