LinaTed skrev 2010-05-09 12:00:07 följande:
Tack för era svar.Hon har varit sjuk. Ett tag hade hon jätte ont i magen och var jätte dålig. Vi va in till barnakuten och till 2 olika läkare , de tog massa prover men ingen hittade nått fel på henne. Kan vara att hon är känslig mot mjölk så nu tar vi de lugnare med mjölken.Efter att vi trappat ner på mjölken har hon blivit bättre, så jag tror att det kan ha varit mjölken hon reagerade på. Det var ju i samband med att hon blev sjuk som hon gick ner i vikt.Hennes kost har jag väl inte ändrat på så mycke förutom att jag har tagit bort mjölken i så mycke som går. Hon dricker inte mjölk längre, äter inte fil och sådär som hon gjorde innan. Hon får smör på mackan och mjukost ibland, jag har även mjölk eller grädde i viss matlagning men det har gått bra.Igår fick hon smaka lite choklad och inatt har hon vaknat typ 100 gånger å bara gnällt och skrikit så det kanske inte var så bra att ge henne choklad? Vet inte om småbarn brukar reagera på det? Verkade iaf som hon hade ont i magen.
det finns laktosfria alternativ att ge... med tanke på smör osv, hon behöver nog fettet ändå.. likaså grädde i maten kan vara bra för att få upp hennes vikt.
att gå ner 600gr är mycket för en 13månaders ju.
vår son vägde 11040gr på sin 1årskontroll, han hade då varit rejält magsjuk veckan innan och man kände och såg hur han gick ner i vikt.
(men vi var och vägde honom 1mån innan 1årskollen och då vägde han bara 10320gr).. så bvc var imponerade&förvånade över att han hade så bra vikt trots att han varit så pass dålig!
men han åt som jag vet inte vad så fort han kunde äta igen... och diarrén försvann också då såklart..
men som sagt, köp laktosfria produkter.. finns grädde,smör,mjölk (arla har en rätt god).. osv osv.
jag vet inte varför, men jag har fått för mig att choklad inte ska vara så bra för små magar.. låter absolut inte min son smaka på choklad när jag äter det.. (även om han vill :P)..
dricker din dotter välling så finns det laktosfri majsvälling som är bra för känsliga magar också..