• LinaTed

1 åring som gått ner i vikt, vad väger era?

Jag har en liten tjej på 13 månader som gått ner i vikt på sista tiden. På 1års kontrollen vägde hon 9400 gram.

Nu när vi vägade henne vägde hon 8800 gram.

BVC tyckte att de va mycke hon hade gått ner å blev lite oroliga. Nu är jag orolig.

Va tror ni? Är de nån fara? Hon är ju pigg som vanligt.

Vad väger era 1 åringar?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden 1 åring som gått ner i vikt, vad väger era?
  • happy 78

min son vägde 9400g o va 75 lång på ettårskontrollen. han har inte gått upp mkt alls den senaste tiden men det låter ju inte så kul att din lilla gått ner så mkt..kräv o få mer hjälp med det.

• Busbellan

Har hon varit sjuk mycket den senaste tiden? I så fall är det inte så konstigt om de minskar i vikt, det brukar tas igen när de piggnat till igen
    Min 2 -åring vägde 13,5 i slutet av januari, gick sen ner en hel del för hon var mycket sjuk. Äntligen nu i slutet av april var hon uppe i 13 kg igen.

En annan sak man kan fundera på är om ni vägde båda gångerna på samma våg eftersom det även kan skilja rätt mycket mella olika vågar.

Men finns det ingen sån förklaring skulle jag nog kräva att en läkare kollade upp henne ordentlitgt

Mamma till Nora, August och Ella
  • olandstoken

sonen vägde 10 kg jämt på 1 års kontrollen

Har hon börjat gå? Varit magsjuk? Har du ändrat på hennes kost?

• LinaTed

Tack för era svar.

Hon har varit sjuk. Ett tag hade hon jätte ont i magen och var jätte dålig. Vi va in till barnakuten och till 2 olika läkare , de tog massa prover men ingen hittade nått fel på henne. Kan vara att hon är känslig mot mjölk så nu tar vi de lugnare med mjölken.
    Efter att vi trappat ner på mjölken har hon blivit bättre, så jag tror att det kan ha varit mjölken hon reagerade på. Det var ju i samband med att hon blev sjuk som hon gick ner i vikt.

Hennes kost har jag väl inte ändrat på så mycke förutom att jag har tagit bort mjölken i så mycke som går. Hon dricker inte mjölk längre, äter inte fil och sådär som hon gjorde innan.
    Hon får smör på mackan och mjukost ibland, jag har även mjölk eller grädde i viss matlagning men det har gått bra.

Igår fick hon smaka lite choklad och inatt har hon vaknat typ 100 gånger å bara gnällt och skrikit så det kanske inte var så bra att ge henne choklad? Vet inte om småbarn brukar reagera på det? Verkade iaf som hon hade ont i magen.

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Hallonsaft

Min dotter väger 7,7 kg nu när hon är 13 mån. Har också dragit ned på mjölk nu sista veckan då jag tycker hon reagerat på det.

• LillaFlingan
    LinaTed skrev 2010-05-09 12:00:07 följande:
    Tack för era svar.Hon har varit sjuk. Ett tag hade hon jätte ont i magen och var jätte dålig. Vi va in till barnakuten och till 2 olika läkare , de tog massa prover men ingen hittade nått fel på henne. Kan vara att hon är känslig mot mjölk så nu tar vi de lugnare med mjölken.Efter att vi trappat ner på mjölken har hon blivit bättre, så jag tror att det kan ha varit mjölken hon reagerade på. Det var ju i samband med att hon blev sjuk som hon gick ner i vikt.Hennes kost har jag väl inte ändrat på så mycke förutom att jag har tagit bort mjölken i så mycke som går. Hon dricker inte mjölk längre, äter inte fil och sådär som hon gjorde innan. Hon får smör på mackan och mjukost ibland, jag har även mjölk eller grädde i viss matlagning men det har gått bra.Igår fick hon smaka lite choklad och inatt har hon vaknat typ 100 gånger å bara gnällt och skrikit så det kanske inte var så bra att ge henne choklad? Vet inte om småbarn brukar reagera på det? Verkade iaf som hon hade ont i magen.
    det finns laktosfria alternativ att ge... med tanke på smör osv, hon behöver nog fettet ändå.. likaså grädde i maten kan vara bra för att få upp hennes vikt.
    att gå ner 600gr är mycket för en 13månaders ju.

vår son vägde 11040gr på sin 1årskontroll, han hade då varit rejält magsjuk veckan innan och man kände och såg hur han gick ner i vikt.
    (men vi var och vägde honom 1mån innan 1årskollen och då vägde han bara 10320gr).. så bvc var imponerade&förvånade över att han hade så bra vikt trots att han varit så pass dålig!
    men han åt som jag vet inte vad så fort han kunde äta igen... och diarrén försvann också då såklart..

men som sagt, köp laktosfria produkter.. finns grädde,smör,mjölk (arla har en rätt god).. osv osv.

jag vet inte varför, men jag har fått för mig att choklad inte ska vara så bra för små magar.. låter absolut inte min son smaka på choklad när jag äter det.. (även om han vill :P)..

dricker din dotter välling så finns det laktosfri majsvälling som är bra för känsliga magar också..
  • I have a kid

Min dotter väger 10.7 kg  fyller 2 år 15 juni.

då hon var 1 år så vägde hon typ  5 kg

• Hemlighet

Min dotter vägde 8255kg och var 73,5cm lång veckan innan hon blev 1år.

Hon föddes dock 26 dagar förtidigt.

• Equal

Hmm min ett åring verkar vara mega haha, väger 11 jg och är sådär 79 cm lång!

• Katarina76

Vår dotter tappade i vikt efter 3 jobbiga förkylningar i rad, men gick upp igen på bara 2-3 veckor.

Jag har hört att en del ammande bebisar kan reagera om mamman äter choklad, så ren choklad kan säkert ge magknip hos en del barn.

Svar på tråden 1 åring som gått ner i vikt, vad väger era?