• Liam05 och Milton08

    Måste man byta Förskola om man flyttar till annan Kommun!?

    Jag har flyttat från min hemkommun till en annan bara några Mil hemmifrån.. Jag jobbar i min hemkommun och åker förbi dagiset varje dag. Min äldsta son har ja varannan vecka, å hans pappa bor i min hemkommun. Byter jag dagis så måste sonens pappa köra 3 mil till min nuvarande kommun å lämna på dagis, för att sen åka tillbaka de 3 milen till sitt eget arbete. Det går han INTE me på.. 


    Sen så har ja min yngsta son ensam.. Byter ja dagis på bara han, så blir barnen separerade.. Å de vill jag inte.. Hur fasen ska ja göra?
    ♥Liam & Milton♥ är Mammas prinsar.
  • Svar på tråden Måste man byta Förskola om man flyttar till annan Kommun!?
  • gryning2

    Jag tror att du måste byta till den kommunen du bor i faktiskt, iallafall åt pojken som du har ensam vårdnad om. Men det kanske du ska ringa kommunen om?

  • Smilla75

    Barnet måste gå på dagis i den kommun det är skrivet, så vitt inte kommunen är beredd att betala hela avgiften till en annan kommun, det är inte så sannolikt. Vissa kommuner tillåter att ha dagis på halvtid vid separerade föräldrar, då har ni alltså dagisplats i bägge kommunerna. kolla den möjligheten.

  • Tinnys

    Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men en fördel med att ha dagis där man bor är ju att barnen lär känna barn i området som de sedan ska gå i skolan med.

  • Liam05 och Milton08

    Min store är snart 5 år å börjar skolan nästa år.. Han har sina kusiner på den skolan som de e meningen att han ska gå på. som tillhör de dagiset.. Jag å pappan har kommit överens om att de e den skolan han ska gå på.. Å de e ju i min hemkommun.. Sen vill ja att min 1.5 åring ska gå på den skolan me.. Jag vill ju inte splittra mina barn så en går på dagis här ja bor nu, å en i den andra kommunen ja bodde i.. som även pappan bor i.. De e ju fel mot barnen.. 


    ♥Liam & Milton♥ är Mammas prinsar.
  • violis

    Förskola för den minste i "fel" kommun kommer du troligen få avslag på  i och med att han är så liten (och inte ens börjat ännu?)Det är få kommuner som går med på att betala en annan kommun för den faktiska kostnaden för en förskoleplats (som är låååångt högre än vad man betalar i avg.)Däremot kan storebror få gå kvar eftersom han dels gått så länge på förskolan och dels har sin pappa i den kommunen och ni har vv boende.
    Skolan är heller inga problem bortsett från att ni ev inte får skolskjuts- lilleror kan också gå på den skolan-(man får ju i dag välja skola fritt) förutsatt att det finns plats i klassen den dag han ska börja skolan-barn som hör till skolans uptagningsområde har ju förtur.
    Vad det gäller lilleror så kan problemet där bli fritids-det är inte säkert att ni får fritidsplats i "fel" kommun-handlar om kostnader där också.
    Så vill du vara garanterad att bröderna går på samma skola och båda på den skola ni vill så får du nog flytta tillbaka till hemkommunen och inom rätt skolupptagningsområde!
    Annars är det helt upp till komunpolitikernas goda vilja var barnen hamnar

Svar på tråden Måste man byta Förskola om man flyttar till annan Kommun!?