• Anonym (villhahus!)

Hur mycket fick ni låna till hus och...

...vad tjänar ni? Hur mycket hade ni att lägga in i kontantinsats?

Vi ska titta på ett hus jag verkligen är sugen på men jag är osäker på hur mycket vi kommer att få låna. Jag tjänar ca 255 000 om året och min sambo strax under 300 000 om året. Nu ska vi dock ha barn om ett par veckor och jag ska vara fl. Påverkar detta möjligheterna till lån?  Vi har inte riktigt 10% i kontantinsats, vi har ca 150 000 om vi skrapar ihop allt. Dock kan det finnas möjlighet att mina föräldrar kan gå i borgen eller så för oss.

Huset vi ska titta på ligger ute för 1, 8 milj och jag kan tänka mig att det kan gå upp till 2 eller 2,1 miljon kanske. Tror ni att vi skulle kunna få lån till detta? Usch det är så svårt, vi var hos banken i nov för att få lånelöfte, då fick vi på ca 2 miljoner men vi fick ju inget skriftligt bara muntligt med en bankman. Sen var ju jag nygravid då också så det sa vi ju inget om...

• Svar på tråden Hur mycket fick ni låna till hus och...
  • Joual

Din föräldraledighet påverkar era lånemöjligheter. Det är ju också så att din föräldraledighet innebär att ni kommer att ha ett barn att försörja. Kanske planerar ni fler barn i framtiden? För er egen skull tycker jag att ni ska fundera över vad det kan innebära för ekonomin. Det vore ju trist om ni tvingades sälja huset av det skälet. 

Banken brukar ofta räkna ut hur mycket ni ska ha kvar efter att alla lån (alltså även t ex billån och CSN) är betalda. Ett riktmärke brukar vara 11 000 kr för två vuxna och 2500 kr per barn. 
    Om ni har ett lån på 2 miljoner, fördelat på 85% i bottenlån och 15% i topplån, och räknar med en ränta på 6% på bottenlånet och 8% på topplånet så kostar lånet: 
    1 700 000 kr x 0.06% = 102 000 kr/12 mån = 8500 kr/mån för bottenlånet
    300 000 x 0,08% = 24 000 kr/12 mån = 2000 kr/mån för topplånet
    Det är alltså 10 500 kr i ränta. Till det kommer amortering och drift på huset, men det är ju väldigt olika hur de ser ut. 
    Om ni räknar ut själva hur mycket ni har att röra er med varje månad, och kan visa upp en bra kalkyl på banken, så tror jag att ni har goda chanser att få ett lån!

• Joual

Vi lånade för övrigt snett under 1,5 miljoner förra sommaren till vårt hus. Vi la ingen egen kontantinsats. De pengar vi hade använde vi till lagfart, pantbrev, besiktning och renoveringar.. och så ville vi ha litegrann i buffert, såklart. 

Vi är två vuxna, inga barn (inga planer på barn heller) och drar in ca 40 000 kr/mån. 
  • Anonym (Anna)

Tänk även på att man i de allra flesta fall måste ha pengar till pantbrev och lagfart. Kompisarna köpte hus för 1 miljon och deras pant/lagfart hamnade på ca 30.000.
    Skillnaden när ni har barn är att banken räknar med att ni ska ha mer pengar kvar efter att boendet är betalt. Som Joual säger, brukar det vara på runt 2.500/barn.
    Använder du den uträkning samma person gjorde gör det; (Allt givetsvis ungefär, men kostnader man ska räkna med)
    Ränta: 10.000
    amortering: 1.000
    Drift: 3.000
    Sparande reparationer: 1.500
    = 15.500 kr.

Ni ska ha kvar 13.500 efter att boendet är betalt. Ni måste då få ut minst 29.000
    Däremot tycker jag att 13.500 är väldigt, väldigt lite att ha kvar då man har saker som barnomsorg, läkare, kläder, övriga räkningar, A-kassa, mat osv

• Anonym (Hus)

Vi fick låna 2,5 milj utan handpenning. När vi fick det lånelöftet (förra våren) hade vi total bruttoinkomst på 510.000.
    Nu har vi valt att bara låna 2,3 milj, har sparkontot kvar och har istället under tiden vi byggt lagt in mellan 150-200.000 kontant.

Bankerna tittar inte enbart på inkomsterna utan även hur man sköter sin ekonomi.

• Anonym (Frun)

Inkomst: drygt 600000:- när vi köpte huset
    Lån 2,65
    Kontant: 1000000:-

Inga problem alls att få låna

• Anonym (Frun)

Vi betalar f.ö runt 5000:- i ränta varje månad på det lånet. Mindre än en vanlig hyra alltså!

• Anonym
    Anonym (Frun) skrev 2010-05-08 20:38:19 följande:
    Inkomst: drygt 600000:- när vi köpte husetLån 2,65Kontant: 1000000:-Inga problem alls att få låna
    Betalar man 1 mille kontant så är det ju inte konstigt att ni fick lån... med 600 pix i inkomst på det, vore ju konstigt om ni inte fått lån!
  • Anonym (hus)

Vi lånade 1.2 miljoner till vårt hus. Jag har en lön på ca 330 000 kr/år och mannen ca 180 000 kr/år. Vi lånade till allt, hade ingen kontantinsats och vi lånade även till lagfart och pantbrev.
    Vi betalar i dagsläget 3300 kr/mån för vårt hus i ränta och amortering. Men då amorterar vi ju bara på toplånet i dagsläget och betalar bara räntan på övriga lånet.

• Anonym
    Joual skrev 2010-05-08 19:05:47 följande:
    Din föräldraledighet påverkar era lånemöjligheter. Det är ju också så att din föräldraledighet innebär att ni kommer att ha ett barn att försörja. Kanske planerar ni fler barn i framtiden? För er egen skull tycker jag att ni ska fundera över vad det kan innebära för ekonomin. Det vore ju trist om ni tvingades sälja huset av det skälet.  Banken brukar ofta räkna ut hur mycket ni ska ha kvar efter att alla lån (alltså även t ex billån och CSN) är betalda. Ett riktmärke brukar vara 11 000 kr för två vuxna och 2500 kr per barn.  Om ni har ett lån på 2 miljoner, fördelat på 85% i bottenlån och 15% i topplån, och räknar med en ränta på 6% på bottenlånet och 8% på topplånet så kostar lånet:  1 700 000 kr x 0.06% = 102 000 kr/12 mån = 8500 kr/mån för bottenlånet 300 000 x 0,08% = 24 000 kr/12 mån = 2000 kr/mån för topplånet Det är alltså 10 500 kr i ränta. Till det kommer amortering och drift på huset, men det är ju väldigt olika hur de ser ut.  Om ni räknar ut själva hur mycket ni har att röra er med varje månad, och kan visa upp en bra kalkyl på banken, så tror jag att ni har goda chanser att få ett lån!  
    Vilket idiotförklarande inlägg... Snälla förutsätt att folk kan tänka själva!

Att gå på föräldrapeng är tillfälligt. Det som betyder något är vad ni kan tjäna och det beror på om ni har fast anställning och inom vilket yrke, alltså vilken risk det innebär för banken att låna pengar till er. Själva föräldraledigheten påverkar INTE lånemöjligheterna.
  • Anonym

Vi fick lånelöfte på 8 milj varav 4-5 skulle cashas in och resten vara lån. Vi utnyttjade aldrig det och har inga lån. Vi tjänar 800t tillsammans, men dom brydde sig inte så mycket om vår inkomst pga den låga belåningsdelen. Idag skulle vi kanske få runt 11 i lånelöfte gissar jag, det känns smått overkligt, två bohemiska trashankar som vi...

• Joual
    Anonym skrev 2010-05-08 22:15:40 följande:
    Vilket idiotförklarande inlägg... Snälla förutsätt att folk kan tänka själva! Att gå på föräldrapeng är tillfälligt. Det som betyder något är vad ni kan tjäna och det beror på om ni har fast anställning och inom vilket yrke, alltså vilken risk det innebär för banken att låna pengar till er. Själva föräldraledigheten påverkar INTE lånemöjligheterna.
    Långt ifrån idiotförklarande. Däremot har jag läst massor av trådar där ts velat ha hjälp med att ta fram exempel på hur man kan räkna på huskostnader och hur banken kan tänkas resonera. Mitt svar utgick från detta. 
    Att gå på föräldrapeng är tillfälligt, men barnet som föds är inte tillfälligt. Föräldraledigheten kan mycket väl påverka lånemöjligheterna om mariginalerna redan innan är små. Trust me on that one. 
  • Anonym (villhahus!)
    Joual skrev 2010-05-08 19:05:47 följande:
    Din föräldraledighet påverkar era lånemöjligheter. Det är ju också så att din föräldraledighet innebär att ni kommer att ha ett barn att försörja. Kanske planerar ni fler barn i framtiden? För er egen skull tycker jag att ni ska fundera över vad det kan innebära för ekonomin. Det vore ju trist om ni tvingades sälja huset av det skälet.  Banken brukar ofta räkna ut hur mycket ni ska ha kvar efter att alla lån (alltså även t ex billån och CSN) är betalda. Ett riktmärke brukar vara 11 000 kr för två vuxna och 2500 kr per barn.  Om ni har ett lån på 2 miljoner, fördelat på 85% i bottenlån och 15% i topplån, och räknar med en ränta på 6% på bottenlånet och 8% på topplånet så kostar lånet:  1 700 000 kr x 0.06% = 102 000 kr/12 mån = 8500 kr/mån för bottenlånet 300 000 x 0,08% = 24 000 kr/12 mån = 2000 kr/mån för topplånet Det är alltså 10 500 kr i ränta. Till det kommer amortering och drift på huset, men det är ju väldigt olika hur de ser ut.  Om ni räknar ut själva hur mycket ni har att röra er med varje månad, och kan visa upp en bra kalkyl på banken, så tror jag att ni har goda chanser att få ett lån!  
    Mm, kunde tänka mig det. Tur att föräldraledigheten inte är ett konstant tillstånd. Dock börjar vi med detta barn. I fall vi ska ha ett till är det inte förens om flera flera år så det blir inte två fl tätt. Tack för din uträkning! Vi är väldigt försiktiga ekonomiskt och vill egentligen inte ha så här högt lån, men det finns liksom inget val där vi bor, husen är så dyra.

Ett alternativ vi har är dock att köpa en bostadsrätt runt miljonen där man även har egen trädgård att tillgå. Det kan ju vara ett alternativ. Och sen spara vidare till hus och hoppas att husen blir billigare igen...Annars har vi en jättebra lägenhet och skulle kunna bo kvar ett par år till men just med en bostadsrätt skulle det kännas bättre att betala till sig själv så just av det skälet skulle vi kunna tänka oss flytta.

Nu går vi på visningen idag och försöker inte bli för förälskade så får vi se hur det går!
  • Anonym (Anna)

Fast även om ni hittar en BR för 1 miljon så kanske inte månadskostnaden skiljer så mycket mot en villa för 1,8. På en BR får man dessutom lägre lån beroende på hur stor avgiften till föreningen är. Så se inte bara efter utgångspriset, utan jämför med avgiften också. Och vad som ingår i den

• Anonym (Frun)
    Anonym skrev 2010-05-08 22:09:38 följande:
    Betalar man 1 mille kontant så är det ju inte konstigt att ni fick lån... med 600 pix i inkomst på det, vore ju konstigt om ni inte fått lån!
    Ja,vi var inte nervösa alls för att det inte skulle gå. Min lilla inkomst räknades knappt-han står ensam på lånet.Trogen kund på banken som min make är,med stadig inkomst och nästan 700000 kvar sen kontaninsatsen var betald och löfte om en jätteamortering efter 2,5 år så gick det bra. Numer tjänar vi dock inte alls 600000 utan kanske 500000,men räntan är ju inga problem ändå.
  • Anonym (Positiv)
    Anonym skrev 2010-05-08 22:15:40 följande:
    Vilket idiotförklarande inlägg... Snälla förutsätt att folk kan tänka själva!Att gå på föräldrapeng är tillfälligt. Det som betyder något är vad ni kan tjäna och det beror på om ni har fast anställning och inom vilket yrke, alltså vilken risk det innebär för banken att låna pengar till er. Själva föräldraledigheten påverkar INTE lånemöjligheterna.
    Du ska inte vara så kaxig när du skriver att ngn annan är idiotförklarande...

För faktum är att av de fyra banker (SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank) vi besökte för att få lånelöfte i samband med ett husköp för ganska exakt ett år sedan, RÄKNADE SAMTLIGA NER MIN LÖN TILL 80% av min dåvarande heltidslön - just för att jag ganska snart därefter skulle gå på föräldraledighet.
    Så, JO! En nära förestående föräldraledighet påverkar i högsta grad lönemöjligheterna - inte bara pga att man blir fler i familjen och behöver ha större kapital kvar efter fasta ufgifterna, utan också för att ens inkomst skrivs ner.

Vi hade då tillsvidareanställningar sedan minst 5 år tillbaka båda två.

TS: Vi lånade 1,9 miljoner, dvs hela köpeskillingen.
    Vårt egna kapital gick till besiktning (8 000), lagfart och pantbrev (ca 39 000) samt vis renovering/inredning, trädgårdsredskap och en rejäl sparbuffert för ev. större reparationer eller liknande.
    Gemensam årsinkomst (när båda jobbar heltid) ca 600 000.
Svar på tråden Hur mycket fick ni låna till hus och...