• Mia29

Vaknade med henne under duntäcket

Har en dotter på åtta veckor och inatt hände det som inte får hända... Jag är så trött att jag somnar under liggamningen och har på något vis dragit upp duntäcket i sömnen så att hon har hamnat under det..

Förmodligen av en ren reflex då jag är extremt frusen av mig och är van att ha täcket upp till hakan...

Fy vilken ångestkänsla...

Tack och lov var hon vid liv (varm)..... Hon låg på sidan vilket nog var tur..

Någon fler med samma hemska upplevelse?

• Svar på tråden Vaknade med henne under duntäcket
  • Frogstomp

Hände mig med, men hade dock inge duntäcke.
    Fick panik när jag såg att han låg under, ush så hemsk man känner sig.
    Men tack gode gud att han va vid liv

• JosieJosie

Jadå, fast utan duntäcket. Istället låg hon helt tilt med hela ansiktet mot mig. Men hon sov som ens tock, fast hon rimligtvis inte borde kunna andas så bra. Superläskigt.

• Mom2006

Det har nästan  hänt mig (han var nästan helt under täcket) men jag sover men en långärmad tröja (väldigt frusen) så att jag inte fryser och att jag kan ha täcket vid midjan så sonen inte kommer under det.

• Tigrino

Usch så otäckt... lite därför som vi nattar vår son i hans egen säng. Där har han dock kravlat ner under sitt eget täcke på nätterna ibland, men det är ju ett mycket lättare bebistäcke. Men lite läskigt är det när man vaknar och bara ser lite av håret sticka upp under täcket! Nästan så man sliter täcket av ungen
    Han sover nu med en extra filt under täcker, ifall det beror på att han är frusen. Sen dess har han inte kast ner i alla fall...

• Mia29

Så jag är inte ensam.....

Inatt sov jag utan duntäcket och fick då sova med både pyjamas och strumpor... och ändå frös jag :) Saknade verkligen mitt duntäcke..

Jag brukar annars sova nedanför henne när jag har ammat klart, det var inte alls meningen att jag skulle somna ifrån...

Ska försöka flytta över henne i späljsängen inatt.

• Hyppolite
    Mia29 skrev 2010-05-09 18:13:33 följande:
    Så jag är inte ensam.....Inatt sov jag utan duntäcket och fick då sova med både pyjamas och strumpor... och ändå frös jag :) Saknade verkligen mitt duntäcke..Jag brukar annars sova nedanför henne när jag har ammat klart, det var inte alls meningen att jag skulle somna ifrån...Ska försöka flytta över henne i späljsängen inatt.
    Höj upp värmen i sovrummet istället och använd ett tunnare täcke så gör det ingenting om din bebis hamnar under täcket. Bebisar krvalar ju under täcket för att det är för kallt i rummet.
  • bananflugan82

Mina bebisar  är extremt bra på att kravla och min ena kille låg under sitt täcke en morgon, jag fick panik! Men han sov jättegott. Men det är obehagligt. Nu lägger jag täcket i midjehöjd ungefär.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • lerumstessan

usch, jag har alltid varit rädd för det med så jag lägger min dotters armar på täcket så hon liksom låser fast det mot kroppen, så sover hon fortfarande 11 mån gammal!

~¤~Ally 090617~¤~
  • Gaytjej

Jag somnar jämt och ständigt vid liggamningen och lillkillen har hamnat under mitt täcke vid något tillfälle, när jag inte gjort ngt av nedanstående:

Brukar ha täcket litegrann på snedden (så att hörnet på fliken som man annars lockas att lägga över bebisen ligger på min axel) och så lägger jag en bebisfilt i fleece på den armen jag har utsträckt över lillkillens huvud.
    I början vek jag in täcket mellan mig och lillkillen så att bara bröstet var frilagt och så hade han en egen filt.
  • Begga

Har hänt mig med.  Hade världens ångest då jag inte hade en aning om hur länge han hade varit där under hos mig :(
    Efter detta tvingade jag mig till att hålla mig vaken tills han var klar, att flytta på han lite grand innan jag somnade om och ha armen gärna lite ifrån mig men helt mot honom så att han inte alls kan åla sig upptill mig men ändå vara nära hudkontakt... funkat hittills.  Inte hänt senn de där första veckorna...

• KMJ

Tipps kan va att använda ett så kallat babynest. Jag använde det till min lilltjej. Babynestet har mjuka kanter som man kan vika ned åt alla håll när man ammar och vika upp när man är klar då får din baby en liten egen säng i din säng. Du kan flytta hela nestet ifrån dej lite när du ammat klart så får man sova lite i fred.

Men visst är det lätt att somna i från när man ammar.

• frukarlssonn

Ja jag vaknade en gång av att hon nästan låg helt under duntäcket Men jag har haft en respisense för jag tyckte de va så läskigt för jag somnade ALLTID när jag liggammade o kunde sova tungt. Det kändes läskigt så då hade jag larmet. Helst hade jag velat ha henne i egen säng men det gick inte eftersom jag ammade hela nätterna tills hon blev sju månader. Sen brukade jag göra så m täcket som Gaytjej, vek in täcket mellan mig och dottern.

♥ Olivia 090610 & Bf nov ♥
  • Petra123

Usch, jag vaknade av att min son hade vänt sig om med rumpan mot mig och min man hade lagt sitt knä över vår sons nacke. Shit vilken fart jag fick. Men allt gick bra. Ingen av dom vaknade ens.

• hannis

Precis därför har vi vår son i egen säng. Jag är alldeles för trött och han har hamnat under mitt täcke flera gånger när jag har ammat honom på morgonen. Kan inte slappna av alls längre när han ligger i vår säng.

(Höja upp värmen i sovrummet är inte ett alternativ, då sover man ju helkasst)

• frukarlssonn
    hannis skrev 2010-05-09 22:43:28 följande:
    Precis därför har vi vår son i egen säng. Jag är alldeles för trött och han har hamnat under mitt täcke flera gånger när jag har ammat honom på morgonen. Kan inte slappna av alls längre när han ligger i vår säng. (Höja upp värmen i sovrummet är inte ett alternativ, då sover man ju helkasst)
    Nej och om man ska se till psd ska det helst inte va över 21 grader i rummet.
    ♥ Olivia 090610 & Bf nov ♥
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2010-05-09 20:17:01 följande:
    Jag somnar jämt och ständigt vid liggamningen och lillkillen har hamnat under mitt täcke vid något tillfälle, när jag inte gjort ngt av nedanstående: Brukar ha täcket litegrann på snedden (så att hörnet på fliken som man annars lockas att lägga över bebisen ligger på min axel) och så lägger jag en bebisfilt i fleece på den armen jag har utsträckt över lillkillens huvud. I början vek jag in täcket mellan mig och lillkillen så att bara bröstet var frilagt och så hade han en egen filt.
    Rättelse:  Jag har täcket en aning på snedden så att kortsidans ena hörn går upp över mig och kortsidans andra hörn är halvvägs nere i sängen. Mitt där emellan ligger lillkillen. Täcket kan inte råka glida upp och täcka honom som det kan ifall man bara tryckt/vikt ned det.
    Äsch så svårt att förklara =P
    Babynest som någon sa är ju bra också, men det hindrar ju en inte från att lägga täcket över ändå.
  • marienna

Jag hade alltid min dotter högt upp i sängen i den åldern liggandes på en egen kudde och med egen liten filt, men jag satt alltid upp i sängen och ammade och la sedan ner henne där. Fick aldrig till det med liggamning.

• lastchristmas

Jo det har hänt här också. Dock använder jag inte duntäcke utan har ett tunt syntettäcke men ändå... en gång vaknade jag av att sonen låg och grymtade under mitt täcke. Jisses vilken skräck! Han sover i sin vagga halva natten men under nattamningen somnar jag alltid. Har en nattvandrande 2-åring också så man är ju inte så pigg generellt... Kanske ska köra långärmat så kan man ha täcket till midjan bara.

• Azusephre

Har inte hänt mig att hon fått täcket över huvudet, men att hon legat med ansiktet in i mig så hon inte kunde andas, tur att jag vaknade kan jag säga, för annars skulle hon kvävts, vaknade av att hon viftade med armarna och försökte dra efter andan, jag blev livrädd och flyttade mig så fort som möjligt och då började hon skrika vilket är ganska förståligt. Hon var kanske 3 månader.

Svar på tråden Vaknade med henne under duntäcket