• Working Dad

Semesterersättning för behovare

Jag har under 2009 jobbat för ett nytt företag som behovsanställd. Vår löneansvarig har lämnat sin post och vi har fått en ny, som jag inte riktigt litar på. Så vill ha lite på fötterna innan jag konfronterar honom med vad som skall vara rätt.

- Företaget har kollektiv avtal.
    - Jag har jobbat som behovsanställd hela 2009.
    - Jag har inte fått semesterersättningen varje månad.
    - Gäller Väktare och Facket Transport.

Jag vill nu veta hur jag skall räkna ut min korrekta ersättning som jag förr alltid har fått utbetald i Maj månad.

Skall jag räkna 13 % på netto eller bruttolönen?
    Om jag räknar på bruttolönen skall jag då dra av skatt för att få ut rätt summa?

Skall jag som behovsanställd räkna 1 januari 2009 till 31 Dec 2009?

Jag tittar på satellit-TV via datorn hdkanaler.com
  • Svar på tråden Semesterersättning för behovare
  • Stormorsan

Du skall naturligtvis räkna på bruttolönen.

För att få veta vilken procentsats som skatten på engångsutbetalning dras, kollar du på skatteverket.

• Working Dad

Någon som kan ge ett mer ingående svar?

• Working Dad

Redan varit inne där, är inte med i facket. Då kan man inte räkna ut.

• Gladskit

Du måste kolla i avtalet hur många procent du har rätt till i semesterersättning. Sen är det bruttolönen du ska räkna på, har du bara fått ut "ren lön" så tar du det x procenten för semesterersättningen. Har du även fått annan ersättning, förmåner etc. så är det inte alltid som det skall vara med i underlaget för beräkning av semesterersättning så det bör du också kontrollera.
    Slutligen måste du veta vilket semesterår som gäller på arbetsplatsen, om det är 1/1-31/12 eller 1/4-31/3, för att veta vilket belopp du skall räkna på.

Svar på tråden Semesterersättning för behovare