• Älskarlivet

Jag äter russin istället för godis. Nyttigt?????

Jag äter russin istället för godis (eller jag äter i och för sig aldrig godis men om jag blir sugen på något så äter jag t ex russin).
    Är det nyttigt? På asken står att det innehåller socker... men är det nyttigt socker eftersom det är en frukt?

/Hanna

• Svar på tråden Jag äter russin istället för godis. Nyttigt?????
  • Karpet

Jag hoppas det, jag gör precis som du. Älskar russin dessutom.

• Novastella

Nu är jag ingen matexpert, men visst måste det vara nyttigare än godis, för tusan! Innehåller säkert i alla fall inga fria radikaler som rent och skärt godis gör (tänker då på allt konstgjort E-godis. Färgämne E514 o.s.v.).
    Och som du själv skrev så innehåller det ju det "nyttiga" sockret. Tror fast och fullt att russin är nyttigt i lagoma lass

• Älskarlivet

Då fortsätter jag , tack!

Man känner sig nyttigare när man tar en näve russin istället för en näve godis.

Åt "mkt" godig som barn/ungdom men äter aldrig godis nu..... men ibland blir man ändå sugen på något efter maten....

Karpet: Visst är det gott!!?

• lieh

Eftersom det är så kul att jämföra! Enligt viktväktarna är 1 dl ( 60 g) russin 3 points.
    2 dl chips (30 g) har lika mycket points i sig.

Onödigt vetande kanske!

• Älskarlivet

lieh:
    Tack för infon!
    Men jag fattar inte hur det kan vara så.... russin måste ju vara nyttigare än chips (uppenbarligen inte ).

Så då kan man hellre äta chips för det är "nyttigare".... (fast jag gillar inte chips)

• Borboleta

Men om du kollar på vikten, så kan du ju äta dubbelt så mycket russin för samma antal points.

Sedan tycker jag ju att det stora plusset är att russin är mer naturligt.

• ladyhawk

Jag tror att ju mer förädlad/behandlad en produkt är, desto onyttigare är den.

Dvs om man jämför russin och sega råttor så är russinen enbart torkade druvor (så vitt jag vet) och sega råttorna är massa tillsatser i + uppvärmt. Så även om de innehåller lika mycket socker, så är russinen nyttigare. + att det är druvsocker och inte vanligt vitt socker (sockerrör/sockerbetor). Varning bara att äta för mycket, så du inte får sockerchock. Druvsocker ger snabb energi väldigt fort.

• Älskarlivet

Jag kör vidare på mina russin .

Precis som du säger ladyhawk så är dom ju nyttigare ändå.....

• maritmedm

Russin är ju gott å så men då jag var med dottern till tandhygenisten på koll så sa hon att många föräldrar tror det är nyttigare ge barnen russin men så var det inte. Dels för att de är så söta och sen för att de fastnar i tänderna, ganska så ordentligt med =) Vem har inte försökt pilla bort de små russinbitarna då man själv ätit =)

• Älskarlivet

Maritmedm:

Men åååå . Inte kul att gå till tandläkaren ju....Kanske hjälper om man sköljer munnen efter..

• maritmedm

Älskarlivet:

Ja som vuxen ska det nog inte spela nån större roll just för tänderna. Bara man sköter tandhygienen. Är nog värre att ge barnen russin.

• CeciliaBa

Yikes! Russin ska ses som godis...otroligt sött och ej bra att äta ofta/flera ggr om dagen. Många syraattacker blir det!

• Swiss

russin innehåller en hög halt druvsocker (som går rakt ut i blodet), så man bör nog inte äta det i för stora mängder. men det är ju bättre än godis, dels eftersom det innehåller mycket järn tex, så det är inte helt tomma kalorier. men som sagt, det bör ätas med måtta.

Svar på tråden Jag äter russin istället för godis. Nyttigt?????