Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Wicca

Att kombinera asatron med magiska traditioner är absolut inget nytt och unikt. Det finns ett väldigt komplext magiskt system från just vikingatiden som många har fått ett väldigt lyckat arbete med.

• jaghopparhögt

Runmagin eller Uthark som den kallas är en ganska välbearbetad teori.
    Den går ut på att i det "vanliga" runalfabet som kallas Futhark så döljer sig ett mycket avancerat magiskt system.
    Det går tillbaka till sagan om att Oden valde att hänga i nio dygn i Yggadrasil för att lära sig livets hemligheter, vilket han senare gömde i runorna.
    Det finns väldigt många teorier om att runristningar inte alls bara var ett sätt kommunicera utan att de platser där vi idag har funnit runristningar har sina ristningar av helt andra anledningar och att det i många fall är helt uppenbart att man har gjort ristningarna för att platsen ska anknyta till en dold kraft.
    En av de tidigaste svenska forskarna kring detta var Johannes Bureus som också var Sveriges första bibliotekare, han har gjort mycket kring den magiska runforskning.

• jaghopparhögt
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:06:00 följande:
    Det med Futharken visste jag :) Och det mesta av det andra visste jag med, men tack ändå!
    Så just runorna är väldigt tacksamma att arbete magiskt med eftersom de är oerhört kraftfulla. Jag har haft väldigt goda resultat just i mitt arbete kring runmagi. Finns även väldigt mycket bra litteratur som är väldigt praktiskt om just runmagi.
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:13:43 följande:
    Har du nån författare/titel?
    Den bästa litteratur som jag vet just nu är böcker av Tomas Karlsson.
    "Uthark - Nightside of the runes" och hans biografi över Johannes Bureus som heter "Adulrunan och götiska kabbalan".
    Våra runor har väldigt mycket gemensamt med det judiska systemet Kabbala.
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:22:44 följande:
    Tack, kan man få tag i dem i Sverige tro? Typ på en bokhandel (eller online).
    Ja absolut, de har alla funnits på Adlibris men är just nu tillfälligt slut. Om de återkommer i lager vet jag inte eftersom jag har erfarenhet av just det förlaget att deras böcker tyvärr säljer helt slut, men de finns fortfarande att köpa på mindre nätbutiker. Annars finns samtliga att låna på biblioteket.
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:32:06 följande:
    Ok tack jag får leta lite annars besöka stadsbibblan när jag kommer "hem". Så vänta har jag fattat det rätt att du är satanist, eller gjorde du bara research på dem eller hur var det?
    Det beror väl på lite hur man ser det. Jag håller med i princip allt inom LaVeys läa och det gör mig till satanist. Men det är egentligen enbart till min livsfilosfi och mina magiska intressen går betydligt djupare än så, jag ser mig mer som en mörker magiker eller Luciferiansk satanist men jag är samtidigt oerhört inspirerad av Anton LaVey.
  • jaghopparhögt
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:33:03 följande:
    Jag arbetar försiktigt med dem :) Vet du någon hemsida där de ger ut "rätt" information om runor/runmagi? Isåfall är jag tacksam ifall du kan skriva dom :))
    Att arbete försiktigt är starkt att rekommendera eftersom det är väldigt lätt att man kommer i kontakt med krafter som man absolut inte behärskar.
    Någon litteratur om just runmagi på internet vet jag inte direkt om. Det jag har läst om runmagi kommer främst från Dragon Rouge, deras publicerade böcker och även deras material som enbart är för medlemmar.
    Jag rekommenderas främst boken Uthark - Nightside of the runes, och även biografin över Bureus. Därifrån kan man arbeta sig vidare men dessa böcker är en god start både rent kunskapsmässigt och hur lät det är att få vidare litteratur.
  • jaghopparhögt
    Veladis skrev 2010-05-09 18:16:06 följande:
    Jag brukar f ö göra egna ritualer. Läser mycket litteratur om naturreligioner och liknande och så startar man någonstans och fortsätter på ett sätt som känns bra. En ritual kan gå till på olika sätt, huvudsaken är att du skapar någon form av "connection" dit du vill få fram dina tankar/känslor/dyrkan och har fokus på det...
    Exakt, det här är mycket viktigt för ett magiskt arbete. Man måste ha ett tydligt mål med sina ritualer. Den största anledning till att magiska ritualer inte ger resultat fast man praktiserar dem korrekt är för att man helt enkelt inte har gjort upp ett tillräckligt tydligt med mål just den här ritualen.
  • jaghopparhögt
    dalgici skrev 2010-05-09 18:52:50 följande:
    hej hej, jag tyckte att det bara var intressant att läsa era inlägg :) vill gärna rekommendera en bok skriven av Paulo Coelho  som heter Brida. Där är det mycket om wicca, solens och månens tradition och att hitta din andra hälft. Väldigt bra bok! Tror att ni kommer att gilla den faktiskt :)
    Fast Coelhos bok är ju enbart påhittade saker av honom själv med syfte att komma på något "spännande".
  • jaghopparhögt
    dalgici skrev 2010-05-09 18:58:22 följande:
    det må vara så, men det som ni har skrivit här fanns också i boken, så lite kan stämma och det som är påhitt i boken skriver han på ett väldigt bra sätt så att det inte känns fånigt.
    Det må så vara men han är ändå en skönlitterär författare och knappast en praktiserande magiker ;)
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-10 01:56:51 följande:
    Ja det är synd (vart i Sverige bor du föressten om jag får fråga?). Jag har en stor fotbollsplan tvärs över gatan så det är där jag är. Men min man blir psyko på mig och säger att jag inte får gå ut dit på kvällarna utan borde hålla mig i trädgården (som är typ 10 kvm) eftersom jag kommer bli våldtagen (var tydligen ett våldtäktsfall inte långt härifrån för nån vecka sen). Men jag tar nog risken ändå... får väl investera i lite pepparspray. Men det är nog många som håller sig inomhus som bor i stan av flera skäl. Men jag känner inte att jag kan riktigt connecta med universum inomhus på samma sätt. Men har du en balkong, eller bara ett fönster som du kan se ut igenom så hjälper det nog också! Eller så kanske det fungerar bättre för dig att vara inne, det är ju högst personligt. Jag blir nog mest störd av att det är andra folk hemma och jag kan se en massa saker som måste göras osv. Agående ritual och medidation så kan de vara väldigt lika. Mina ritualer är väldigt lika meditation, eftersom jag är ensam och det enbart handlar om mitt eget medvetande och sinne som jag inte behöver synka med andras. Jag säger sällan något under mina ritualer utan det är allt i huvudet. Ibland kan jag repetera några ord (likt meditation) för att komma i stämning t.ex. Men som sagt, det är högst personligt hur man gör. Jag har läst flertalet böcker där de liksom beskriver en ritual och vad man ska ha på sig och vad man ska säga då och vem man ska ankalla. Men det fungerar ju inte! Man kan ju få ideer men jag tror inte man får mycket ut av att ta nån annans ritual rakt av. För mig känns det i alla fall helt fel. Det är ju inte orden som är viktiga, utan att man fokuserar på målet! Är man för fokuserad på att göra "rätt" så kan det knappast bli annat än pankaka.
    Aha så du föredrar att göra dina ritualer utomhus.
    Jag gör nästan alla mina ritualer på i det tempel som jag har intrett hemma, men gör även vissa ritualer utomhus eftersom det oftast blir lättare då.
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-10 02:33:51 följande:
    Jag gör de hemma om det är för kallt utomhus . Men det känns så onödigt att ha 4 väggar emellan när man inte måste.
    Det beror ju som lite på hur man ser det men generellt ja.
    Hur ser ni wiccianer ( ;p ) på Mark Allan Smiths nya bok Queen of hell som handlar Hecate, den borde väl vara väldigt intressant för er.
    www.ixaxaar.com/queenofhell2.html
Svar på tråden Wicca