Inlägg från: Mithrill |Visa alla inlägg
  • Mithrill

Wicca

jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:03:43 följande:
    Runmagin eller Uthark som den kallas är en ganska välbearbetad teori. Den går ut på att i det "vanliga" runalfabet som kallas Futhark så döljer sig ett mycket avancerat magiskt system. Det går tillbaka till sagan om att Oden valde att hänga i nio dygn i Yggadrasil för att lära sig livets hemligheter, vilket han senare gömde i runorna. Det finns väldigt många teorier om att runristningar inte alls bara var ett sätt kommunicera utan att de platser där vi idag har funnit runristningar har sina ristningar av helt andra anledningar och att det i många fall är helt uppenbart att man har gjort ristningarna för att platsen ska anknyta till en dold kraft. En av de tidigaste svenska forskarna kring detta var Johannes Bureus som också var Sveriges första bibliotekare, han har gjort mycket kring den magiska runforskning.
    Det med Futharken visste jag :)
    Och det mesta av det andra visste jag med, men tack ändå!
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:03:55 följande:
    Härligt att hitta en likasinnad!   Vilka magiska varelser tror du på?
    Hmm..Nu ska vi se vad som går i kategorin magiska varelser också :)

Enhörningar, Loch ness (tror jag existerar), Spöken och andar,  Drakar m.m.
    Kommer nog på fler snart :)

Du då?
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:09:56 följande:
    Jag började typ 1 månad efter att jag hade hittat Wicca. Det kändes bara så rätt och jag var i princip redan Wiccan fast jag inte visste om det . Och jag känner typ som du angående färger! Har alltid älskar färger och speciellt regnbågens färger. Jag färgsorterar typ allt jag har enligt regnbågen, till och med när jag hänger tvätt . Jag tycker du kan kalla dig Wiccan om du känner dig som en.
    Samma med mig; Jag var redan wiccan innan jag visste om religionen.

Det här med att du sorterar i regnbågens färger. Coolt!
    Jag sorterar allt i färgorning, men inte specifikt efter regnbågensfärger :)
  • Mithrill
    jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:10:56 följande:
    Så just runorna är väldigt tacksamma att arbete magiskt med eftersom de är oerhört kraftfulla. Jag har haft väldigt goda resultat just i mitt arbete kring runmagi. Finns även väldigt mycket bra litteratur som är väldigt praktiskt om just runmagi.
    Jag arbetar försiktigt med dem :)
    Vet du någon hemsida där de ger ut "rätt" information om runor/runmagi? Isåfall är jag tacksam ifall du kan skriva dom :))
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:14:31 följande:
    Ohh jag med, jag med! Samt feér och troll .
    Just det! Mest féer :D Jag har inbillat/sett féer på en äng en sommarmorgon i morgonsolskenet :)
  • Mithrill
    littlemisstrouble skrev 2010-05-09 17:20:27 följande:
    spännande tråd får jag hänga på här?
    Visst får du det? :))
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:32:06 följande:
    Ok tack jag får leta lite annars besöka stadsbibblan när jag kommer "hem". Så vänta har jag fattat det rätt att du är satanist, eller gjorde du bara research på dem eller hur var det?
    Som jag förstår det så är "Jaghopparhögt" satanist, eftersom han/hon pratar med min kille RunningWithProblems om det, och där sade hon/han att hon/han var detta:) Intressant med religioner!
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:37:57 följande:
    Shit vad jag blev sugen på månskensritual nu. Men det är för sent jag måste nog sova i vilket fall. Kommer i alla fall tillbaka och diskuterar med er imorgon eller när jag har tid .
    Snälla, beskriv mer imorgon om vad månskensritual går ut på, och berätta gärna hur man gör :) Har länge velat göra sådana ritualer :)
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 17:42:24 följande:
    Här är en till! Om jag ska kalla mig något blir det dock snarare pagan än wiccan, Wiccna är ett begrepp mer som leder till fler fördomar och förutfattade meningar hos andra känner jag. Å andra sidan stämmer jag nog in på vad Banansmoothies vänner kallar en bitsie. I allafall, känner igen mig i det Banansmoothie skriver. För mig ska också religionen vara något som kommer "inifrån". Jag tror inte på "Guden och Gudinnan"  direkt, utan mer på att det finns olika energier (i brist på bättre ord) i universum, som vissa manifesterar till olika gudomligheter, och att det finns en kraft som genomsyrar allt. För mig är den kraften, efter förlossningen med min dotter, kvinnlig och skapande. I mitt privata pantheon finns gudomligheter från flera religioner, men särskilt den nordiska och den keltiska. Vilka i och för sig sammanfaller bra med varandra och i vissa fall kan ha gemensamt ursprung...
    Jag är också en Bitsie. Bra ord för det förresten!
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:51:33 följande:
    Trevligt med fler! Jag kallar mig oftast också Pagan av samma anledning som du, men av alla pagan religions (alltså förlåt för all engelska men jag klarar inte av att prata ordentlig svenska så här sent på kvällen) så är det the wiccan branch som jag känner mig närmast, speciellt detta med att vara nära naturen, att vara en del av den både i vardagen och i ritual. De gudar/gudinnor som jag använder mig av när jag behöver en mer personlig mannifestation av gud är Balder från asatro och Athena från grekisk . Känns bra ibland att kunna "snacka" med lite mer mänskliga högre varelser, även om jag tror mig veta att (för mig) de bara är just en manifestation. Men vaffan jag skulle ju sova .
    Thor är isåfall min gud. Jag har mycket med Mjölner och är väldigt fascinerad av denne! Mjölner känns som en del av mig om man säger så. Det känns som mitt redskap {#lang_emotions_laughing}
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 18:00:52 följande:
    AAAAH måste sova hahahaha jag kan inte slita mig . Mina månskensritualer är främst interna. De brukar gå ut på att jag väntar på att alla i huset går och lägger sig . Om det är varm och sommar kan jag ta en dusch och "rena" mig annars struntar jag i det. Klär på mig mina ritualkläder (lång svart kjol, barfota på sommaren, svarta skor på vintern samt svart överdel matchande sesong) och går ut på gräsplanen tvärs över gatan. Jag brukar ha med mig mina elementstenar (en som representerar vardera eld, vatten, vind, jord) som jag fingrar på och ankallar om det behövs. Lägger mig sen ner på gräset och absorberar månen och stjärnorna och vad de försöker berätta just den här kvällen. Sen går jag in och smälter de ett tag, äter lite och eventuellt duschar (om jag inte gjort det förut) och sen sover jag och drömmer starka drömmar. Det här är min alldelles egna verision. Det finns mycket mer specifika ritualer som jag har läst om men de passade inte just might. Däremot vill jag gärna så småningom börja med "mooncakes" och nått mer speciellt att dricka för the small feast eller vad det nu kallas som man har efter fullmånsritual, till min "smältperiod" när jag kommer in. Okej nu måste jag sova, mer imorgon!
    Det låter spännande!
    Synd att vi inte bor nära varandra, isåfall hade jag kunnat vara med. Har lite problem med att vara utomhus på kvällarna. Och där jag bor finns inga lugna människor. Jag bor i lägenhet och det finns inga gräsplaner, som jag vet, i närheten.  Tro du man kan göra det inomhus?
    Och vad tänker man när man gör denna ritualen? Måste man ha något mer än speciella kläder?
    När jag testat att meditiera (vet att ritual inte är samma sak), så har jag rökelser igång och håller i mina stenar (som symboliserar olika saker).
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 18:16:06 följande:
    Jag brukar f ö göra egna ritualer. Läser mycket litteratur om naturreligioner och liknande och så startar man någonstans och fortsätter på ett sätt som känns bra. En ritual kan gå till på olika sätt, huvudsaken är att du skapar någon form av "connection" dit du vill få fram dina tankar/känslor/dyrkan och har fokus på det...
    Tack för tipset! :D Mycket uppskattat! Ska testa detta ikväll när jag kommer hem!
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 18:19:33 följande:
    Av gudomar gillar jag det ur-nordiska Nerthus. En möjlig betydelse av hennes/hans namn är att det faktiskt är keltiskt, typ "den kraft som om våren väcker liv". Detta tillsammans med att det möjligtvis är en gudom med både manliga och kvinnliga aspeketer , Nerthus kan ha blivit Njord, (men främst innehavare av Moder Jord-konceptet) passar mig också...
    Ska kolla upp Nerthus :)
    Har han med Moder Jord att göra? Eller hur menade du med det sista :)
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 18:30:44 följande:
    Ett av mina starkaste ritualminnen är när jag tog kontakt med min då ofödda dotter när jag väntade henne. Det var en helt egenskapad ritual - även om det säkert påminner om nåot andra gjort. Och det var något jag gjorde innan jag började kalla mig Pagan  öht. Fast jag har ju alltid haft en dragning ditåt... Det var sååå häftigt, och jag var helt skakis efteråt, men så lycklig! Det var på sätt och vis som att hon föddes redan då (jag var i femte månaden - då traditionen säger att "själen" flyttar in i barnet i magen). Det var ett minne jag kunde frammana hela tiden sedan när graviditeten kändes jobbig och oron kom smygande. Minnet av den connection vi gjorde då är nästan lika stark som när hon första gången låg på mitt bröst och våra ögon möttes sekunderna efter att hon föddes (och det var då jag blev pagan på allvar).
    Häftigt!
    Kan du beskriva hur du gjorde ritualen, tror du? :))
  • Mithrill
    dalgici skrev 2010-05-09 18:52:50 följande:
    hej hej, jag tyckte att det bara var intressant att läsa era inlägg :) vill gärna rekommendera en bok skriven av Paulo Coelho  som heter Brida. Där är det mycket om wicca, solens och månens tradition och att hitta din andra hälft. Väldigt bra bok! Tror att ni kommer att gilla den faktiskt :)
    Tack! Ska genast kolla upp detta! :))
  • Mithrill

Oavsett om han är en praktiserande magiker eller inte, så har han tydligen nämnt saker som vi pratar om här. Det kanske står på det "sanna" sättet i hans bok också :) Han kanske kollade upp sakerna och sen nämnde dem i boken. Sen med resten av hans verk inte stämmer med något av detta är ju en annan sak :)

• Mithrill

Måste bara säga så som jag ser kristendomen:

Det är ingen god religion nu för tiden. Förr kanske den var det, men inte nu.
    Nu "delar den ut" krig (och ja, det beror ju på människorna, men någon av de som krigar måste ju vara kristna?).
    Jag både hatar och älskar religion.
    Älskar pga att jag tycker det är bra att folk har något att tro på. Det är ett hopp för dem.
    Hatar pga att det finns så många, och alla (eller många) är oense om vilken som är bäst att tillhöra. Detta leder oftast till våld.

Jag tror på Ödet och på slumpen. För mig visar Ödet att det finns en fortsättning. Slumpen är allt som står still.
    T ex:
    Om jag är ute och går på stan, och får se en gammal kompis som jag stannar och pratar med.
    Om någonting (vad som helst) ändras efter det att vi talats vid, så är det Ödet som "avgjort" det.
    Men,
    om ingenting alls har ändrats/kommer ändras pga att vi talade med varandra, så var det bara en slump.

Jobbigt att förklara, men men^^

• Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-10 18:18:19 följande:
    Jag bor mitt i trollskogen... Bland de Blå Bergen. Ovanför mitt hus reser sig ett berg där det enligt sägnen ligger en jätte och hans väktare, en drake, och sover. Berget är fullt av små grottor och gamla gruvhål, och här växer skogen tät. Räv, lo, bäver, rådjur och en och annan varg på besök huserar där. Skogen är full av spännande och användbara örter och växter. På andra sidan vårt hem, ca 200 m bort, porlar en bred grund bäck, full av bäcköring, grodor och konstiga små vattenväsen. På vår sida bäcken bor de snälla trollen. På andra sidan bor de inte fullt så snälla. Det har min dotter berättat, och det stämmer säkert. Kan man göra annat än dyrka naturen och dess väsen och krafter på ett sådant ställe?
    Åh, jag vill flytta dit!
    Hälsa din dotter att hon har samma fantasi som jag har {#lang_emotions_innocent}
Svar på tråden Wicca