• CallGirl

Vad händer efter att man vunnit budgivningen?

Lavish skrev 2010-05-09 19:27:23 följande:
    Ah ok tack så mycket! Men att sätta in till mäklarens konto känns mycket tryggare och riktigare. Jag kan förståss fråga banken om detta men vårt lånelöfte går ut 26 maj och troligtvis kommer vi inte tillträda förrän början av juni, betyder det således att vi måste söka nytt lånelöfte? Eller gör banken ändå en annan typ av uträkning när man har ett köp färdigt? Budgivning och kontrakt ska vi väl förhoppningsvis ha påskrivna före 26 maj.
    Räkna inte med tillträde i början av juni utan det är troligare att det blir senare. Vi köpte i mitten av april och har tillträde 1/6. Nu sålde vi i veckan och våran köpare får denna lägenhet 1/7.

Nu vet jag inte hur marknaden ser ut där ni bor men jag skulle nog prata med banken om ett nytt/förlängt lånelöfte redan nu för det kan ta lite tid att hitta boende. Vi började leta i början av mars och det tog 6 veckor för oss och jag tror det är ganska kort tid. Dels ska man hitta något man gillar och även vinna budgivningen.
  • CallGirl
    bakeacake skrev 2010-05-09 19:30:18 följande:
    Nej, det ni ska göra när ni har skrivit är att kontakta banken och ansöka om ett lån.. oftast tar det ett par veckor att få lånet klart, men när det väl är klart är de bara att vänta på tillträde och pengarna gireras via bankerna.. :) All info om vad som händer vid tillträdet får du av mäklaren.. Men kontakta banken så fort ni har skrivit kontraktet.. :)
    Har man lånelöfte klart tar det inte alls lång tid att fixa med lånet, då banken redan har alla uppgifter. Många bakner har dessutom att man snabbt får svar på förfrågan om lånelöfte.
  • CallGirl
    bakeacake skrev 2010-05-09 19:43:22 följande:
    Det är olika från bank till bank och vid olika tider på året, så här års är det ganska så högt tryck hos bolåneinstituten.. vi har sålt 2 år i rad i maj/juni och har fått höra från olika banker att dom inte kan fixa fram ett lån så snabbt (2-3veckor) trots lånelöfte hos dem. Det beror helt på vad dem har för rutiner vid bolån och hur dem administrerar dem... Jag har även jobbat som assistent på mäklarbyrå och jobbat med att boka tider hos de olika bankerna för att genomföra tillträden.. Så jag har koll på hur det är med bolån..
    Inför vårat köp nu så kollade jag runt bland ett tiotal banker och då tog det som mest 4 dagar att få svar om lånelöfte och att fixa för lånet skulle ta mindre än en vecka från ev vunnen budgivning
  • CallGirl
    Lavish skrev 2010-05-09 20:17:26 följande:
    Men tillträdet beror väl helt på vad säljare + köpare kommer överens om. Vad jag har förstått är del flexibla och har haft bostade ute ett tag. Vi är alltså i budgivning nu på en bostad och det ser rätt lovande ut, så förhoppningsvis kommer det inte ta någon mer tid.
    Jadå det är ju en överenskommelse, men det vanliga är inte en vecka efter vunnen budgivning

Vad skönt om ni får flytta in så snart
  • CallGirl
    Lavish skrev 2010-05-09 22:00:13 följande:
    Ok det låter ju toppen! Hoppas det blir så för oss också. Räntan har ju ändrats lite sen vi fick lånelöftet och så så det vore ju verkligen att bli snuvad på konfekten om man blev tvungen att be om ett nytt och dom inte längre ville låna oss tillräckligt till lägenheten.
    En seriös bank räknar med att ni ska klara 7-8% ränta och om era inkomster inte har ändrats så ska det inte vara några problem
Svar på tråden Vad händer efter att man vunnit budgivningen?