• stor grön drake

JÄVLA SJ!

Jag blir bara så förbannat trött!
    Jag och min (då) sju månaders son ska resa genom ungefär halva sverige i juni. Eftersom vi bor utanför sverige (men har ypperliga förbindelser till stockholm och SJ) så försökte jag först boka via internet, detta pga att det är vad resebolagen oxå gör, så varför betala deras avgifter och påslag för något jag kan göra själv. Upptäcker snabbt att jag inte kan göra de val av sittplats jag behöver via nätet. Planerat tåg var x2000, då behöver jag åka i färdriktningen för att undvika migrän, går inte att boka. Jag vill gärna ha bord, eftersom sonen är med och han gillar att leka vid bord. Detta går att boka, men då hamnar vi mittemot varandra.
    Jag mailar SJ och frågar vad jag ska göra. De svarar att de inte kan hjälpa mig med min bokning via mail, men att ringer jag kundtjänst löser sig allt. Blir lite irriterad dådet kostar en del att ringa till utlandet, men vad gör man? Iom att det inte gick att boka mina val via nätet kan inte resebyrån heller göra det. Efter mååånga minuter i kö kommer vi fram. Och här är det inga problem med någonting. Färdriktningen; check. Bordet; check. Brevid varandra; check. x2000 på hemvägen med; check. Dessutom bokade hon oss till en vagn som skulle vara speciellt bra för resande med barn.
    Och nu till det som suger!
    Det krävs betalning direkt. Via telefon! Dvs, kreditkort! Här där jag bor kan man boka och betala skillt, så det fanns inte i vår värld att det inte skulle funka i Sverige. Och det värsta är att vi kan betala nu bums, men ingen av oss har ett kreditkort som inte är electron, och electron godkänns inte via telefon
    Det hela slutade med att resan är obokad, jag är ledsen och framför allt, jag har ingen aning om hur jag ska komma dit jag ska!
    Vi erbjöd oss att betala med banköverföring, men endast kreditkort accepterades. Hur kan ett modernt företag vara så jävla oflexibelt?
    Och varför i helvete upplyste de mig inte om att jag skulle måsta betala med kreditkort direkt i samband med bokningen när de hänvisade mig att ringa dit?
    Jag har inte, och kommer aldrig att skaffa, kreditkort. Hur kan man förutsätta att alla har tillgång till det?

Och nej, du som tycker jag är löjlig osv behöver inte svara, detta är min tråd, jag gnäller bäst fan jag vill, stör detta dig finns det ett fint kryss uppe i höger hörn av din skärm, tryck på det så slipper du mig!

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Svar på tråden JÄVLA SJ!
  • frökenelisabeth
    stor grön drake skrev 2010-05-09 20:20:08 följande:
    Jag vågar inte chansa på att byta platser då jag fick fruktansvärd migrän sist, nästan genast tåget fick upp farten, pga träden som susade åt "fel" håll. Klarar inte 4 timmars resa med liten om jag blir dålig, kan inte äta medicin då jag ammar ännu.
    Som sagt så tror jag inte ens i telefonbokningen att de kan GARANTERA platser i färdriktningen eftersom tågen är vändbara.

Var bor du? Kan buss vara ett alternativ? Tar ju visserligen längre tid, men då behöver ni inte riskera att åka baklänges eller sitta mitt emot varann.
  • DuBBeeL

Ja men att du måste ha kreditkort är skitsnack. Det du måste ha är ett stansat kort, typ visa el mastercard. Tex mastercard's motsvarighet som elektronkort heter maestro, och ett maestrokort funkar alltså inte.

• Klant och Fjant

Jag har åkt mycket tåg genom Sverige med min son, sen han var 10 månader (då åkte vi Lund - östersund). Och har aldrig haft problem att få byta plats med andra på tåget!

Har haft bordsbokningen mittemot varandra men alltid fått sitta brevid, de andra har förståelse för att man vill sitta brevid sin lilla. När vi åkte nattåget hem fick jag byttat till mig en plats där man kunde ha vagnen brevid sig, där var bara 1 säte. Satt då egentligen i mitten av vagnen och denna plastsen var i slutet.

• stor grön drake
    frökenelisabeth skrev 2010-05-09 20:29:10 följande:
    Var bor du? Kan buss vara ett alternativ? Tar ju visserligen längre tid, men då behöver ni inte riskera att åka baklänges eller sitta mitt emot varann.
    I Finland, så jag ansluter till Stockholm via båt, så vill gärna ha resterande resa så fort som möjligt. Med egen bil kan man ju stanna när det behövs, den möjligheten finns inte på buss. Dessutom vill jag minnas att familjevagnen på x2000 hade skötbord i ena toaletten, medans buss... Ja, då blir det att vänta på nästa stopp innan man byter på illaluktande bebis {#lang_emotions_undecided}
    DuBBeeL skrev 2010-05-09 20:30:04 följande:
    Ja men att du måste ha kreditkort är skitsnack. Det du måste ha är ett stansat kort, typ visa el mastercard. Tex mastercard's motsvarighet som elektronkort heter maestro, och ett maestrokort funkar alltså inte.
    Jag vet enbart vad hon sa åt mig. Dock spelar det ingen roll att jag har ett vanligt präglat bankkort då detta inte är giltigt i Sverige.

Hur är det, visst är det väl bälten på tågen? Eller? Jag har inte åkt tåg ofta
  • frökenelisabeth
    stor grön drake skrev 2010-05-09 21:06:02 följande:
    Hur är det, visst är det väl bälten på tågen? Eller? Jag har inte åkt tåg ofta
    Nej, på långfärdsbussar brukar det finnas, men jag tror aldrig jag sett det på tåg faktiskt. Men jag har aldrig åkt med små barn heller, kanske finns någon särskild anordning för dem?
  • AAEV
    frökenelisabeth skrev 2010-05-09 21:08:24 följande:
    Nej, på långfärdsbussar brukar det finnas, men jag tror aldrig jag sett det på tåg faktiskt. Men jag har aldrig åkt med små barn heller, kanske finns någon särskild anordning för dem?
    VA? inte bälten på tåg? Jag har då åkt tåg till jobbet varje dag i ett och etthalvt år och alltid haft bälte på mig :)
  • stor grön drake
    FrökenLindström skrev 2010-05-11 09:21:55 följande:
    VA? inte bälten på tåg? Jag har då åkt tåg till jobbet varje dag i ett och etthalvt år och alltid haft bälte på mig :)
    *pustar ut* vill gärna ha  sonen i babyskyddet om något går fel...

Biljetterna blev bokade efter MYCKET om och men...
    Söndags-samtalet med SJ tog 20-25 minuter (från upprigning då det var 19 före i kö) och det var inga problem med något.
    Igår kom jag fram direkt och det tog endå nästan en timme och jag fick INTE boka bord, för det behövs ju inte, det finns nedfällbart bord på alla platser... blir fan så smidigt att plocka ner allt därifrån vid amning.
    ville dock inte strida med försäljaren då hon var så jävla råddig som det var, bokade fel datum, och sen fel flera gånger... har dock kollat min beställning över nätet och allt som jag fick boka är med.
    Tror jag ska be mannen ringa dem idag och försöka ordna bordsplats åt oss. Jag ger mig för lätt...
  • BillyX

Nej jag har också hamnat i samma situation... suttit i telefon och bestämt och så kommer betalningen på slutet. jaha. bara å lägga på. detta då jag bara hade maestro.

• sasssyy

Nu förstår jag din frustration.. men
    www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp&a=322&l=sv&l=sv&intcmp=1322

där står det vilka betalningsalternativ som finns och hur det gäller.... om man kollar upp sånt INNAN man ringer så slipper man onödiga irritationsmoment

• AAEV
    Fast det var såna gamla tåg, inte säker på att det finns på dom nya...
  • stor grön drake
    sasssyy skrev 2010-05-11 11:54:23 följande:
    Nu förstår jag din frustration.. men www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=238&a=322&l=s... där står det vilka betalningsalternativ som finns och hur det gäller.... om man kollar upp sånt INNAN man ringer så slipper man onödiga irritationsmoment
    men när man mailar dem och frågar hur man ska göra från utlandet (då många alternativ inte funkat via nätet heller från utrikes) skulle det skada att skriva med raden "ni behöver ett si och sådant kort vid bokning" istället för att säga "ring oss så löser sig allt" ?
  • frökenelisabeth
    Jag har åkt tåg till jobb/skola varje dag i tolv år och jag har aldrig sett några säkerhetsbälten.
Svar på tråden JÄVLA SJ!