• Fia 74

    Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.

    Jippi - molluskerna är borta! Min pojke har haft mollusker sedan i januari och dom började sprida sig på allvar i mars. Då fick jag nog och började surfa efter tips om hur man blir av med dom. Från sjukvårdens håll fick man enbart veta att det var bara att vänta ut denna virusinfektion som kan hålla i sig i 6 månader till ca 2 år!!!. Dom alternativa metoderna som finns berättade om i olika trådar från strävsamma föräldrar till små molluskbarn är tex: Teatreeolja, antiseptisk tvål, skrapning/klämning, olika dyra homeopatmediciner, bakteriedödande salva mm, listan är låååång. 


    Jag hittade dock någon som tipsade om zinkplåster och alsolsprit, det lät enkelt (och billigt), så jag började med att klistra ett litet bit plåster på varje mollusk (typ 100 st) och lät dom sitta i några dagar. När jag tog bort plåstren så följde vissa av molluskernas "innanmäte" med, då gnuggade jag varje mollusk med alsolsprit på en bomullstuss. Tyvärr så kunde jag inte fortsätta med plåstren för min pojke har lite eksemhud och fick lite röda utslag runt plåstren. MEN molluskerna verkade ha fått en riktig knockout av plåstren för vissa av dom skrumpnade ihop och försvann. Så jag fortsatte med alsolsprit och bomull morgon och kväll - och nu är dom borta!!! Från att jag satte dit plåstren så tog det bara en månad - succé!!!
    Tekniken är enkel - jag gnuggade varje mollusk med alsolindränkt bomull. Ibland (om mollusken var "mogen") så pluppade den gulvita molluskpluppen ut bara genom att gnugga den. Vissa mollusker vara torkade ut och försvann. 
    Så till alla er som tampas med molluskerna - testa detta. Det är inte alls så jobbigt och funkade jättebra för oss. Det är möjligt att zinkplåstren är överflödiga - jag tyckte att enbart alsolspriten funkade jättebra.
    Lycka till!
  • Svar på tråden Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.
  • Fia 74
    Tess76 skrev 2010-05-09 20:35:56 följande:
    Köper man zinkplåster på apoteket?
    Japp - förpackningen innehåller två ark (tyvärr inte så stora, typ 5x7cm) som man kan klippa till rätt storlek.
  • DuBBeeL

    Fast tjatar och gnäller man lite på vårdcentralen hos läkaren så kan man få ett preparat utskrivet. Dyrt visserligen, kostar ca 400:- för en liten pytteflaska. Men det penslar man på på molluskerna, och vips så försvinner dom.

    Jag fick det inte utskrivet förrän min äldsta som verkligen led av sina mollusker, han fick massor bakpå låren och rumpan, så han ville inte sitta.
    Jag fick hela tiden höra av läkaren att det var bara att vänta, de skulle försvinna av sig självt osv.
    Men då fick vi iaf recept på den där lilla flaskan.

  • DuBBeeL
    DuBBeeL skrev 2010-05-09 20:41:41 följande:
    Jag fick det inte utskrivet förrän min äldsta SON verkligen led av sina mollusker, han fick massor bakpå låren och rumpan, så han ville inte sitta.
    Min äldsta SON, inget annat. :P
  • Fia 74
    DuBBeeL skrev 2010-05-09 20:41:41 följande:
    Fast tjatar och gnäller man lite på vårdcentralen hos läkaren så kan man få ett preparat utskrivet. Dyrt visserligen, kostar ca 400:- för en liten pytteflaska. Men det penslar man på på molluskerna, och vips så försvinner dom. Jag fick det inte utskrivet förrän min äldsta som verkligen led av sina mollusker, han fick massor bakpå låren och rumpan, så han ville inte sitta. Jag fick hela tiden höra av läkaren att det var bara att vänta, de skulle försvinna av sig självt osv. Men då fick vi iaf recept på den där lilla flaskan.
    Jasså! Det finns alltså något som dom kan skriva ut!? Dåligt att detta skrivs ut i större utsträckning - jag har sett barn som verkligen har lidit av detta och inte fått någon hjälp. Min son väldigt många i skrevet och runt pungen som blev infekterade och gjorde ont - ändå så fick han ingen hjälp...
  • DuBBeeL
    Fia 74 skrev 2010-05-09 20:45:10 följande:
    Jasså! Det finns alltså något som dom kan skriva ut!? Dåligt att detta skrivs ut i större utsträckning - jag har sett barn som verkligen har lidit av detta och inte fått någon hjälp. Min son väldigt många i skrevet och runt pungen som blev infekterade och gjorde ont - ändå så fick han ingen hjälp...
    Ja jag har hört många som inte fått hjälp. Och visst kan jag förstå att det inte skrivs ut till alla som har mollusker, för alla lider inte av dom. Min minsta tex, han fick ca 15 mollusker totalt, alla på magen. Han led inte det minsta av dom.
    Men de som får problem med infektioner osv borde få hjälp.
    Det är ju inte snyggt direkt, och att gå till badhuset är ju nästan bara att glömma, folk tror ju att man kommer med en unge som har världens vattkopp/svinkopp-epedemi. {#lang_emotions_undecided}
  • Fia 74
    DuBBeeL skrev 2010-05-09 20:51:01 följande:
    Ja jag har hört många som inte fått hjälp. Och visst kan jag förstå att det inte skrivs ut till alla som har mollusker, för alla lider inte av dom. Min minsta tex, han fick ca 15 mollusker totalt, alla på magen. Han led inte det minsta av dom. Men de som får problem med infektioner osv borde få hjälp. Det är ju inte snyggt direkt, och att gå till badhuset är ju nästan bara att glömma, folk tror ju att man kommer med en unge som har världens vattkopp/svinkopp-epedemi.
    Ja, att gå på badhuset med molluskbarn drar en del blickar till sig... vissa beter sig som om det vore pestsmitta
  • Samuel B

    Molluscum contagiosum eller vanligare mollusker är en virusinfektion som ger 2-5 millimeter stora hudfärgade knottror (papler) på huden. Viruset smittar vid direkt eller indirekt kontakt.

    Läste på www.verruca.se att en hade köpt åt sina barn och att molluskerna hade torkat ut inom 14 dagar. Kasnke det hjälper även dig?

    Värt att prova i alla fall

  • syskonsförsök

    Är det någon som läser den här tråden längre tro? Det var ju ett tag sen TS startade den.. Men jag är mitt inne i en molluskbehandling på min son som är 2 år.

    Han fick sina första mollusker i februari och nu har det blivit ca 25 stycken. Dom är inte speciellt stora men man ser dom tydligt och man ser att det är en vit liten prick mitt i liksom. Typiska mollusker. Har nog lagt 6-8 timmar på att googla om dessa jobba vårtor och zinkplåster och alsolsprit lät som en bra idé. Igår satte vi igång.. Alsolsprit först och sen zinkplåster på varje mollusk. Vissa mollusker började blöda direkt när jag gnuggade med alsolsprit. Jag tog bort plåstren idag för att upprepa proceduren. Tycker att mollusken ser mer öppen ut nu liksom.. Nästan värre än innan men det kanske är bra? Vissa mollusker började blöda när jag ryckte plåstren med. Frågar dig TS om du varit med om detsamma? Du är ju experten :) Jag satte på nya plåster efter att ha gnuggat med alsolsprit och kanske bör jag plåstren sitta lite längre ser jag nu när jag läser vad du skrivit.

    Hur lång tid tog det innan du såg resultat?

Svar på tråden Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.